Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sv: Yamaha Phazer MTX -07 "Facelift"

Bakre boggiefästena skall fixas till

Original

Smörjnippel plus lite puts, en klar

Smorde upp den främre "kopplingen till boggien också. Detta är nu det kraftigare i alu. på min satt den gamla från -07 som har en tendes att spricka

Last edited:

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås

Fint bygge!
Gillar smörjnipplarna till boggie infästningen :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Inför dagens jobb så behövdes en press så jag fick börja med att tillverka en sån.

En gammal icke fungerande garagedomkraft fick donera delar.

Så var den klar...fick lite Yamahablå färg också :)

Ena skidfästet blästrat och slipat för att senare kunna pulverlackeras

Då kom pressen till användning då dom gamla bussningarna skall ut

För att kunna montera en smörjnippel fick jag gänga genom fästet

Dom gamla bussningarna och den nya.

Allt på plats nu är det bara pulverlacken kvar :)

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Yamaha tycker ju att man skall byta hela hjulet och har inte demonterbara lager i boggiehjulen. Så dom spänndes upp i svarven för att jag skall fixa detta problem :)

Jag svarvar bort den plastkant som håller lagret på plats

Efter att plastkanten svarvats bort satte jag hjulet i pressen och pressade ut lagret

Lagret utpressat ur hjulet

Insmorda lager efter rengjörning

Rengjorda och insmorda lager

Tillslipat svarvstål enligt min käre fars beskrivning ( han e utbildat på sånt ) :)

2,5mm skall bort för att får lite mera negativ camber på framvagnen.

Så var den färdigsvarvad

Last edited:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå

Helt galet, super snyggt!
smart press sådan skulle man ta och skaffa sig, kan vara bra till mycket! :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Helt galet, super snyggt!
smart press sådan skulle man ta och skaffa sig, kan vara bra till mycket! :)
Tackar!

Ja jag har saknat en liten press så länge så jag tyckte det var på tiden att bygga ihop nåt, dom jobb jag gjort hittills med den så hade den funkat kanon så mycket enklare än att banka ur lager med hammare ;).

A

AndyLee

snyggt jobbat! Jag tror dock att du har för mycket fett i lagrena... ska bara vara en pillignutt för att förhindra varmgång och att tätningarna pressas ut. tror kanske inte på varmgång, men om det är lika mycket fett som det ser ut så kommer säkerligen tätningen att glesa och det vill man int.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

snyggt jobbat! Jag tror dock att du har för mycket fett i lagrena... ska bara vara en pillignutt för att förhindra varmgång och att tätningarna pressas ut. tror kanske inte på varmgång, men om det är lika mycket fett som det ser ut så kommer säkerligen tätningen att glesa och det vill man int.
Det ser nog ut mera än vad det är, men tack ändå för tipset.Har kört med denna mängd i andra lager utan problem så jag tro det skall funka.

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå

Ser bra ut :blink1:
Kan ju dock vara värt att byta lagren när du väl har isär han.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall

Fint bygge/renovering, tror slutresultatet kommer att bli toppen var det lider :)
Byt bara lagren om dom har skador, dock kan det vara svårt att få ut dom ur det gjutna hjulet utan att skicka kraften axiellt genom lagret och på så sätt skada kulorna.
Vid så pass låg rotationshastighet som dessa lager kommer att ha är det bara att packa så fullt man kan för att förhindra att vatten kommer in, man kan även med fördel använda ett fett som är resistent mot vatten.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Tack för alla kommentarer och tips. Några bilder från kvällen byggpass

Bygge en jigg idag för att kunna göra lite ändringar i geometrin på framvagnen. Gjorde även en stötdämpare av ett plaströr för att kunan se hur dämapren rör sig.

Originalcaster 18gr

Fjädringen i "bottnat" läge.

8mm skall den övre A-armen flyttas bakåt.

Kontroll att allt går fritt efter att jag kapat A-armen.

Här syns tydligt hur mycket A-armen är flyttad bakåt. Tomutrymmet komemr att fyllas ut med en distans. Kommer inte denna ändring att funka så är det enkelt att flytta distansen till andra sidan så är originalcastervinkeln återställd :)

Nya castervinkel ca 22gr. Alttså en ändring på ca 4gr som borde ge betydligt bättre köregenskaper :)

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Lite bilder från dagens jobb i garaget

Boggiehjulen färdig tillsvarvade och försedd med låsring

A-armarna färdiga för lack

Övre a-arm med hål borrat och gängat för smörjnippel

Nedre a-arm med borrade och gängade hål för smörjnipplar

Last edited:

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker

Att kalla detta facelift är en underdrift. Fantastikt att se folk som bemästrar konsten i att modifiera och bygga om ordentligt. Denna tråd skall följas med största intresse.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Att kalla detta facelift är en underdrift. Fantastikt att se folk som bemästrar konsten i att modifiera och bygga om ordentligt. Denna tråd skall följas med största intresse.
Det började väl som en "facelift" med att jag bara skulle byta kåpor men så spårade det ur :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Igår fick jag hem ett paket med oljebronsbussningar. Dom är ur ett standardsortiment så jag fick svara ner yttre diametern till lämplig storlek. Beställde även en bussning som skall användas för att fylla ut utrymmet efetr att jag kapat den övre a-armen. Hann testa ena a-armen igår och snacka om att det blir tight...inget glapp what so ever :).

Bilder kommer förhoppningsvis ikväll då jag siktar på att få färdigsvarvat resterande bussningar.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Köpte oljebronsbussnigar (oilite) i standardstorlek och svarvade till dom

Pressade i bussningarna med skruv och mutter

Alla a-armar har nu oljebronsbussningar i stället för plast

Blev även en bricka för att fylla ut utrymmet då jag flyttat a-armen bakåt.

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick byta namn på tråden :) Meningen var ju bara att byta kåpor från vit/grått till blått/svart + lite allmän upputsning. Men det spårade ju ur lite och blev lite mera än en facelift :bigsmile: