Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Hur många timmar och pesetas har du investerat i detta extrembygge det skulle vara kul
att veta men det spelar ingen roll eftersom du gör det för att du inte kan hålla fingrarna i styr,
schysst att du fick en fräs/borr av Combine.
Finns väl inget annat skriva förutom att jag är ohyggligt imponerad.:)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar!

Timmar har jag inte räknat men det är många...pengar blir inte så jättemycket eftersom jag gör mycket själv och inte köper färdiga eftermarknadsprylar och försöker alltid sälja dom delar jag byter ut.

Kan ju ta ett exempel, mina fotsteg:
Materialet inkl. frakt gick på ca 600kr ( då går inte allt åt till detta utan lite blir över till annat :))
Skruvdubb ca 300kr
Sen blir väl det kanske ca 200kr i pulverlack
Så ca 1100kr kostar mina fotsteg mig. ...men jag sålde ju dom gamla "betterboardsen" så där fick jag ju in lite pengar istället...men dom i sin tur kostade mig lite att tillverka...men jag skulle gissa att jag gjorde en liten "vinst" på dom på ca 500-600kr.

Så detta betyder att fotstegen kommer kosta mig ca 500-600kr i pengar.

Jag har en väldigt liten budget för alla mina modifikationer så därför blir det många egna lösningar som inte kostar mig så mycket i pengar...men kanske i tid :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Några bilder från dagens garagepass

Passar in det nya racket

Passar in fotsteget mot racket

Tillverkning av det bakre fästet för fotstegen

Bakre fästplattor

En fästplatta på plats

Fäste för både fotsteg och bakre fäste för boggielänkaget

Överblicksbild

Smidigt att använda clecos då man passar in allt

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Alltså, den kommer bli så snygg & brutal när du är klar så det inte finns ord till det. Jag vill ha!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag har det blivit många timmar i garaget men inte så många bilder eftersom jag svetsat färdigt fotstegen och det är ju inte så mycket att fota :)

Det första fotsteget klart för pulverlack

Testar att montera fotsteget

Spände även upp alu.blocket i fräsen och började jämna till kanterna

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fotstegen blir svarta....sen får jag se med racket...tror det blir svart också. Funderade lite på att polera det men tror det är lite för stort så det blir lite för mycket polerat i förhållande till kolfibern och det svarta.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har inte vägt dom än...tänkte göra det då dom är helt klara. Nu ingår ju även fäste för bakre boggievaggan i min konstruktion så den blir ju lite tyngre än dom utan det. 25x2 är det yttre röret och 15x1,5 på dom smalare

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ni ligger nästan på plusminusnoll vad det gäller kostnaden och det är ju inte dåligt
med tanke på ditt bygge men det gäller att man som ni har kontakter det underlättar
en heldel och tiden du har laggt ner spelar ju mindre roll så det är väl bara för dej att
fortsätta att pula i garaget...................... ni måste ha en förstående regering.:)

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Häftigt bygge chris, riktigt imponerad! Även kul att se att man inte är ensam med stort skoter intresse här nere!

Edit: Du har inte funderat nått mer på att turbo konvertera?

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har pratat mycket om turbokonvertering med både Yamaha Center i Kiruna och NTC i Arvidsjaur och dom båda har avrått mig att fixa turbo.

Då var båda fotstegen klara..bara att blästra och pulverlacka

Fräser till ändarna på rören till främre boggievaggan så dom skall bli plana

Gör en enkel jigg för att bygga främre boggievaggan

Första röret inpassat

Andra röret inpassat...så nu skall jag bara kolla hur jag skall fixa "stagen" i hörnen så dom inte tar i dämparen

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ruggigt snyggt, är inte alls avis på din fräs :) hade suttit fint i mitt garage!

Om jag får fråga varför du bygger ny vagga? Är org klen eller är det för att du inte kan hålla klåfingrarna borta? ;)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ruggigt snyggt, är inte alls avis på din fräs :) hade suttit fint i mitt garage!

Om jag får fråga varför du bygger ny vagga? Är org klen eller är det för att du inte kan hålla klåfingrarna borta? ;)
Tackar!

Ja fräsen är till mycket hjälp :)

Detta är början till en helt ny boggie.... :D