Har nyköpt en -03 F7 som inte startar

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Smaka lite på den dynga som kommer ut ur cylindrarna när du drar. Fukta fingret å sätt sen mot tungan, känns de som en ton av nå sött så är de glykol dvs. läkage in i motorn. Går de efter nå i behållaren då?
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
lite konstigt att gnistan försvunnit bara. kanske blivit blött bland kablar och kontakter.... . Det är ju bytt kolvar av tidigare ägare och dom kanske var snåla och inte bytte topp packningen. man vet ju aldrig. ja fy faan va less man blir
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Topp packiningen är 2 oringar, behöver normalt inte bytas om man bara får tillbaka dem (de sväller lite av bensinen )

Som sakt smaka försiktigt på det som kommer ut, är det glykol så är det extremt sött...
testa med nya stift, om du inte har gnista får du försöka fixa det först.

Var bor du, tänkte om det är någon kunnig som bor i närheten som kan komma förbi och förbarma sig över din maskin...?
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
verkar ju som gnistan försvunnit medans vi försökt dra den tom på bensin. Jag bor några mil norr om ö-vik. Ska kolla gnistan ordentligt i morgon. tack för att ni försöker hjälpa en olyclig sate
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
verkar som skoterdjäveln gjort sitt på ett tag..... . Kollade expansions kärlet och där var tomt. hällde i 0,5 liter innan det var lite i kärlet. Tog loss stiften och skulle kolla gnistan och när vi drog så sprutade det ur cylindern en kaskad. Smakade på det och det verkar va glykol. Så då är frågan: kan det läka in vatten/glykol så in i helvete när den står? vad är felet? En jätte spricka i motorn eller? Topparna totalt väck eller? Vaddå lurad man blev.....köpa sån skit!
 

eld7

Välkänd medlem
24 jan 2010
110
0
16
Om kolvarna är nybytta är det nog bara en klämd eller skadad oring i toppen.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är enkelt att öppna och titta efter vad som har hänt, som sagt oringarna är rätt troliga.
Det är nog en bra ide att fixa igång den fort så att det inte rostar i veven av vattnet.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
ska skicka efter packningarna i morgon och börja riva den i morgonkväll. man hoppas ju att det är packningarna och inte nåt annat.....
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
jag ska altså hälla oljebladad bensin ner i tändstiftshålen och dra den ren sen jag tömt ur kylvattnet? i såfall måste man väl göra om den proceduren ett par tre gånger?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tänkte nog att du skulle skölja ur blocket med blandningen innan du skruvar ihop, sen vända upp och ner på motorn och hälla ut det. Men du kanske har motorn kvar i chassiet...? Då blir det ju lite besvärligare...

Se för fan till att inte elda upp både skoter och dig själv, om du börjar dra, och det sprutar soppa åt alla håll...

Är ju lite säkrare att skölja med diesel och 2t-olja om du har motorn kvar i chassiet.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
joo, motorn är kvar. Tänkte skölja några gånger som jag skrev och sen köra igång den några sekunder för att få ut allt innan jag skruvar isär och byter packningarna. Är det dumt tycker ni? Tänkte ju ochså att man då kunde få svar på om den startar efterssom det ju var grundproblemet: att den inte gick igång. får ju då en bekräftelse på att det är vattenläckaget som är felet. Skulle ju va skit om man byter packningarna och det sen visar sej vara nåt annat fel, man får skruva isär igen och då byta packningarna en gång till.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är ju inte otroligt att iom. att oringarna är trasiga så tappar du även komp så att de kan vara en till orsak om den är klen på att starta.

Sen om oringarna bara är hela ifall du tar isär den igen så går dom ju att återanvända igen. Även packningen till cylinderfot går att återanvända.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
man förstör inte nånting om man startar den efter man dragit ur den några gånger.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
fy fan, rena mardrömmen! har tagit bort toppar och cylindrar och förstår nu att detta kommer bli jobbigt! gångorna för 2 bultar i toppen är väck så därav läckan. Men det var det bästa! Det är en bit borta på kolven och en jätte repa i den cylindern och bägge cylindrarna ser fördjävliga ut. sen glappar vevstakarna nåt djävulskt i sidled. När jag skulle byta voltregulatorn så sitter magneten fast i axeln och.... ja fy fan så jävla lurad...
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
en fråga igen till nån som kan: Magneten till voltregulatorn har fastnat i hålet på drivaxeln. Har fått loss halva biten och jag undrar hur den kunnat fastna så? Den verkar ju ha nött igenom metallen på regulatorn ochså så att innandömet kommit fram och blivit nött på. Är det normalt? Vet inte heller hur jag ska få bort resten av magneten men får väl fortsätta karva med kniven....
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
en fråga igen till nån som kan: Magneten till voltregulatorn har fastnat i hålet på drivaxeln. Har fått loss halva biten och jag undrar hur den kunnat fastna så? Den verkar ju ha nött igenom metallen på regulatorn ochså så att innandömet kommit fram och blivit nött på. Är det normalt? Vet inte heller hur jag ska få bort resten av magneten men får väl fortsätta karva med kniven....
En del petar dit Loctite på den där magneten. Då är de inte roliga att få loss.
Ta lite bilder på eländet. Låter ju som att säljaren visste en hel del här som han inte berättade.