Har nyköpt en -03 F7 som inte startar

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
fy fan, rena mardrömmen! har tagit bort toppar och cylindrar och förstår nu att detta kommer bli jobbigt! gångorna för 2 bultar i toppen är väck så därav läckan. Men det var det bästa! Det är en bit borta på kolven och en jätte repa i den cylindern och bägge cylindrarna ser fördjävliga ut. sen glappar vevstakarna nåt djävulskt i sidled. När jag skulle byta voltregulatorn så sitter magneten fast i axeln och.... ja fy fan så jävla lurad...
på tal om veven så ska den glappa 1-2 mm i sidled så det är inget konstigt.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
japp, båda cylindrarna måste nekasilbehandlas. kolvarna bytas. ojojoj. nån som vet nåt billigare sätt?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
japp, båda cylindrarna måste nekasilbehandlas. kolvarna bytas. ojojoj. nån som vet nåt billigare sätt?
Nä, måste det göras så är det bara att betala. Kan väl hända att du får bättre pris på två cylindrar än en, om det är någon tröst.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Får man fråga hur länge sen du de va du köpte skotern ?
Har du pratat nått med säljaren ?
Fanns de kvitto på kolvar eller gamla kolvar som bevis att de var bytt ?
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
det är väl nån månad sen. nää, har inte pratat nåt med den jag köpte av. vet inte vad det skulle tjäna till. jag blir nog bara ännu mer förbannad. det var ju bara ett par glödlampor som var väck. det var dom enda felen sa han....
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Funderar på att plocka ut motorn och kolla igenom ordentligt. Får ju inte bort magneten till voltregulatorn från drivaxeln och så verkar oljepumpen sitta kvar trots att oljesmörjningen tagits bort. Nu en fråga? Är det svårt att ta bort motorn. Man måste väl bort med variatorn? måste man då ha en avdragare? Hoppas ni inte ledsnat på mej.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
En fråga: Varför måste du bort med magneten från drivaxeln?
Nej de är enkelt att ta ur motorn, väger ganska mycket dock men är man lite armstark/två personer så är de inga problem.

De går säkert ta ur motorn utan att plocka lös variatorn men de underlättar att den är borta! (Annars måste du ju ta lös den senare ändå)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ska du köpa nya eller nicasila om dom så rekomenderar jag att köpa ett par omnicasilade från USA. Orginal artnr. 3006-492P pris. 480 dollar/st
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
dom ska om nicasilas. magneten såg inte hel ut därför ska jag sätta in en ny. tänker repa upp den här sönderskruvade skrothögen så den blir som ny. inget fusk. det ser man ju nu hur det blir....
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Hej igen allihop. Har nu nicasilat om cylindrarna och satt ihop skotern igen med nya kolvar så nu går den igen. Nu till nästa problem: voltregulatorn var ju sönder och den är helt sönderskavd av magneten och drivaxeln. När jag sätter dit den nya så tar den emot magneten innan jag tryckt in den helt mot motorn. Verkar som om drivaxeln är för långt ut mot den sidan. Ringde Yngwessons och han trodde att lagret på axeln på kedjehussidan var vänt åt fel håll. Axeln kommer då ett par-tre mm längre ut på variator sidan, men jag har nu kollat och enligt dom så skulle falsen på lagret vara vänt mot drevet och det är den. Så nu är jag helt beroende av er hjälp igen. Vad är felet? Hoppas ni kan hjälpa
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det låter skummt, har du rätt sorts lager vänt åt rätt håll på variatorsidan. Har för mig att om det är rätt så ska axeln var struken jäms med lagret? samma med magneten den ska inte sticka ut jut nått. ta en bild på hur det ser ut?
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
Sv: Hjälp! Har nyköpt en -03 F7 som inte startar

vad kan man använda för batteri för att kolla bränslepumpen?
typ bilbatteri eller? :p
och ska man dra runt motorn med batteriet inkopplat eller ska man bara koppla in?


det är ju EFI på den så inga gasare, bra att du inte blandar i tanken, det kan hinna sugas in i pumpen innan det blandar sig.

Det kan vara så att den inte får soppa.
Har du kollat så att det kommer soppa, dvs ta loss slangen från fuel railen och dra i snöret, det ska spruta soppa som bara den ur slangen.
Om det ine gör det så kolla först "smart valvsen" i tanken, dvs för filtren som sitter i ändan på bränsle slangen.
på -03 så är det inte ovanligt att de inte öppnar efter att pumpen har sugit luft. Då får man manuellt öppna ventilen så att soppan kommer fram.

Nästa steg att kolla är som sagt att köra pumpen med batteri. Kontakten sitter på framsidan av tanken i motorrummet, + = röd svart = -

koppla in ett batteri och se om det sprutar soppa.
Okksons ide att backa pumpen är nästa steg om den inte går.