Ja jag har då som ni säger till oss ungdomar utan konsekvens tänk... tukta, min phazer 480:i 91:a.. Den har gått 1432mil och jag har kört drygt 400mil med den och org kolvar sitter kvar än...
Brukar vara så att vi ungdomar som bryr oss om maskinerna gör oftast saken lite bättre än dom som 50+
vi har den där lilla extra energin att ex. om motorn är urplockad, då städar vi ur det riktigt och polerar...
Sedan finns dom som bara drar i snöret och gasar fullt utan varmkörningen, och det kan vara ALLA som gör så!
Det du skall kolla efter är
glapp i skidor/ styrning
Skick på skidor
Skick på fjädring i framvagn lika så i boggin (där brukar jag ha ett bra test, hoppa på skoter och flyg av lika fort, då skall skotern ploppa upp till vilo läge)
Glapp i variatorer (vikter och rullar i primären och sedan är det bara vika lite på sekundären och så den i glappar)
prov kör den och verkligen lyssna efter missljud... Ifrån inbromsning, acceleration, pump gas osv)
Låt någon stå på skotern och vika fram och tbx och så kollar du med lyse runt om chassiet efter sprickor!
Lyft upp skotern bak och låt någon inspektera slids och mattspänning
Finns som sagt väldigt mycket man kan göra... Oftast väljer man vad man kollar efter då man få ''första bilden av skoter i verkligheten''