Hur långt får en skoter ha gått?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Min renegade har gått 1040 mil nu. Har INTE fettat nån vevaxel eller bytt några kolvar. Den går precis hur bra som helst. Och man kan busa med sin maskin utan att göra slarvsylta utav den om man bara använder skallen och är noga med service och underhåll.

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Ja jag har då som ni säger till oss ungdomar utan konsekvens tänk... tukta, min phazer 480:i 91:a.. Den har gått 1432mil och jag har kört drygt 400mil med den och org kolvar sitter kvar än...

Brukar vara så att vi ungdomar som bryr oss om maskinerna gör oftast saken lite bättre än dom som 50+
vi har den där lilla extra energin att ex. om motorn är urplockad, då städar vi ur det riktigt och polerar...

Sedan finns dom som bara drar i snöret och gasar fullt utan varmkörningen, och det kan vara ALLA som gör så!

Det du skall kolla efter är
glapp i skidor/ styrning
Skick på skidor
Skick på fjädring i framvagn lika så i boggin (där brukar jag ha ett bra test, hoppa på skoter och flyg av lika fort, då skall skotern ploppa upp till vilo läge)
Glapp i variatorer (vikter och rullar i primären och sedan är det bara vika lite på sekundären och så den i glappar)
prov kör den och verkligen lyssna efter missljud... Ifrån inbromsning, acceleration, pump gas osv)
Låt någon stå på skotern och vika fram och tbx och så kollar du med lyse runt om chassiet efter sprickor!
Lyft upp skotern bak och låt någon inspektera slids och mattspänning

Finns som sagt väldigt mycket man kan göra... Oftast väljer man vad man kollar efter då man få ''första bilden av skoter i verkligheten''

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Håller med vad ni andra har sagt om att det är skicket som avgör, dock är det ju många som stirrar sig blind på milen och tror att en skoter som gått över 700 mil inte är något att ha bara för att den har gått långt!

skinky

Medlem
25 jan 2010
42
0
1
ovik
Kanske att man servar den kontinuerligt, ser över den, putsar. Behandlar skotern med kärlek helt enkelt :hippie:
menar att han sa att hans kolvar har gott 1300mil och då undra jag om han gjort nåt extra för att få dem gå långt.
sitta och putsa ger inget i motorlivslängd

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
menar att han sa att hans kolvar har gott 1300mil och då undra jag om han gjort nåt extra för att få dem gå långt.
sitta och putsa ger inget i motorlivslängd
Pedant(er) som har ägt den i 1100 mil, orginalmattan på hela 25mm kamhöjd såg som ny ut, gjutskägg kvar osv.
Har varit ETT ras och det var när förra ägaren böt kolvar vid ca 1200 mil och glömde trycka tillbaka oljetillförseln så då böts det tillbaka till orginalkolvarna.
Still going strong.