Själv anser jag att variator drift är en förlegad, gammal ineffektiv konstruktion från 50-talet. Två motstående slirkopplingar förbunden med ett gummi/kevlar band.
Alvarligt jag förstår inte hur vi konsumenter kan tolerera detta. En snöskoter som har 150 hk på vevaxeln har som bäst kanske 100 hk kvar på mattan. Alltså 50 hk transmissions förlust. I from av värme och inre friktion.
Okej, visst det har väl gjorts framsteg sedan 50 talet. Men inte mycket, principen är den samma.
Pivario har tänkt till. De har gjort en elhydraulisk styrd variator. Som tar sin input från TPS trottel portions sensorn och är mapbar . Bra tänkt, men den måste få ner tillverknings kostnaderna. För att få upp försäljnings volymerna och få ner priset. V1 Pro borde kosta 4995kr och V1 sport 7495kr för att vara attraktiva för privat personer.
Det har gjorts snöskotrar med Torque Converters (momentomvandlare). Vet inte varför, men de blev mycket kortlivade på marknaden. Kanske för snöskotrarna var för dyra och att det var amerikanskt smide som inte höll tätt.
Hur som hälst en momentomvandlare och variatorer kan aldrig ge mer utväxling än 1 till 1.
Vissa anser att växlar på en snöskoter förstör framkomligheten i lös snö och körning uppför. På grund av att man tappar drivkraften i växlingsmomentet.
Det kan ligga något i det. Visserligen kan man anpassa sitt körsätt efter växlingarna. Även Trial motorcyklar har vanlig växellåda. Den som kan hantera en sådan bra ser ut som att den är genmodifierad från födseln med en motorcykel.
En annan sak med motorcyklar. Yamaha R1 har i princip likadan motor som i Yamaha RX-1. Men det skiljer mer än 100 km/h i toppfart. Inte beror det helt och hållet på att det går tyngre att driva runt mattan, att front arian är höger och vikten är högre.
Den bidragande orsaken till att RX-1an går som en 80tals 125:a är variatorerna som inte klarar av att växla ut i hög toppfart.
I dag finns det växellådsteknik som jag anser är optimal för snöskotrar. Dubbel kopplings, robot växellådor, som har dubbla axlar. Funkar på det viset att när du lägger i 1ans växel har datorn förberett 2ans växel på den andra axeln. Vid ett förut bestämt varvtal (eller manuellt) lägger datorn/roboten i 2ans växel, snabbare än vad en människa kan. Fortsäter så genom växlingarna beroende på gas pådrag. Mer gas högre växel, mindre gas lägre växel.
Detta kan mappas olika, tillexempel touring växelmap där växellådan växlar tidigt i motorvarvtal. Sport växelmap där växellådan växlar upp vid höga varv.
Alltså en snöskoter som beter sig som en touring snöskoter på transport sträckan ut till lös snö berget som ska bestigas med sport läget som en hill climber. Med en betydligt effektivare växellåda (mer hk i mattan) och en högre toppfart.
Vilka märken kan kunna erbjuda den låda?
Jag anser att både Yamaha och BRP borde kunna erbjuda sina kunder någon slags DSG låda. På grund av att Honda kan erbjuda DSG på VFR 1200. Då borde inte Yamaha vara långt efter i utvecklingen.
BRP köper redan in motorer från Rotax, då borde det inte vara omöjligt att köpa tekniken från WV.
Polaris kan nog också. Om BRP och Yamaha kan.
Alvarligt jag förstår inte hur vi konsumenter kan tolerera detta. En snöskoter som har 150 hk på vevaxeln har som bäst kanske 100 hk kvar på mattan. Alltså 50 hk transmissions förlust. I from av värme och inre friktion.
Okej, visst det har väl gjorts framsteg sedan 50 talet. Men inte mycket, principen är den samma.
Pivario har tänkt till. De har gjort en elhydraulisk styrd variator. Som tar sin input från TPS trottel portions sensorn och är mapbar . Bra tänkt, men den måste få ner tillverknings kostnaderna. För att få upp försäljnings volymerna och få ner priset. V1 Pro borde kosta 4995kr och V1 sport 7495kr för att vara attraktiva för privat personer.
Det har gjorts snöskotrar med Torque Converters (momentomvandlare). Vet inte varför, men de blev mycket kortlivade på marknaden. Kanske för snöskotrarna var för dyra och att det var amerikanskt smide som inte höll tätt.
Hur som hälst en momentomvandlare och variatorer kan aldrig ge mer utväxling än 1 till 1.
Vissa anser att växlar på en snöskoter förstör framkomligheten i lös snö och körning uppför. På grund av att man tappar drivkraften i växlingsmomentet.
Det kan ligga något i det. Visserligen kan man anpassa sitt körsätt efter växlingarna. Även Trial motorcyklar har vanlig växellåda. Den som kan hantera en sådan bra ser ut som att den är genmodifierad från födseln med en motorcykel.
En annan sak med motorcyklar. Yamaha R1 har i princip likadan motor som i Yamaha RX-1. Men det skiljer mer än 100 km/h i toppfart. Inte beror det helt och hållet på att det går tyngre att driva runt mattan, att front arian är höger och vikten är högre.
Den bidragande orsaken till att RX-1an går som en 80tals 125:a är variatorerna som inte klarar av att växla ut i hög toppfart.
I dag finns det växellådsteknik som jag anser är optimal för snöskotrar. Dubbel kopplings, robot växellådor, som har dubbla axlar. Funkar på det viset att när du lägger i 1ans växel har datorn förberett 2ans växel på den andra axeln. Vid ett förut bestämt varvtal (eller manuellt) lägger datorn/roboten i 2ans växel, snabbare än vad en människa kan. Fortsäter så genom växlingarna beroende på gas pådrag. Mer gas högre växel, mindre gas lägre växel.
Detta kan mappas olika, tillexempel touring växelmap där växellådan växlar tidigt i motorvarvtal. Sport växelmap där växellådan växlar upp vid höga varv.
Alltså en snöskoter som beter sig som en touring snöskoter på transport sträckan ut till lös snö berget som ska bestigas med sport läget som en hill climber. Med en betydligt effektivare växellåda (mer hk i mattan) och en högre toppfart.
Vilka märken kan kunna erbjuda den låda?
Jag anser att både Yamaha och BRP borde kunna erbjuda sina kunder någon slags DSG låda. På grund av att Honda kan erbjuda DSG på VFR 1200. Då borde inte Yamaha vara långt efter i utvecklingen.
BRP köper redan in motorer från Rotax, då borde det inte vara omöjligt att köpa tekniken från WV.
Polaris kan nog också. Om BRP och Yamaha kan.