Okej! Vissa anser att jag har tagit siffror från himlen och antagit (gissat) väldigt mycket. Det kanske jag har, ni har nog rätt till en viss del.
Jag tog medvetet i, innan jag hade all fakta för att skapa en diskussion.
Men vi kan inte komma ifrån att det behövs en förändring för att driva utvecklingen framåt.
Inte alls, en av grunderna i utvecklingen är ju just att göra antaganden om det man inte vet för att komma vidare, sedan får man gå tillbaka och korrigera de initiala värdena med det man lär sig efter vägen.
Newton hade inte kommit långt utan antaganden (som han senare bevisade och även andra bevisar ännu idag, finns väl några teorier kvar att styrka också om jag minner rätt).
Som sagt, nästa tekniksteg kommer både för motorer och variatorer och de kommer att handla om att få ut mer av de nuvarande motorerna med stöd av elektronik för motorstyrning och variatorstyrning.
Kända fakta är (okej, nu har jag bara koll på BRP men jag tror att japanerna kommer att ha viktigare saker för sig de närmaste åren tyvärr)
BRP investerar årligen stora summor i utveckling
Man sponsrar idag 3 st utvecklingscentra/cluster, dels designsidan via CDI Center of design and innovation, och teknikutvecklingen via CTA Center of technology a... (hette något typ advanced...) och samarbete med University of Sheerbrooke samt RIC Regionales innovation Centre i Gunskirchen/Österrike sedan i höstas.
Team som sagt i samarbete med Failbrook technologies och en elektroniskt styrd variator i utvecklad "Nu-Vinci" modell
Canam arbetar med hybrid teknik
Så det är bara några år till men det kommer, sedan är det en annan sak om vi direkt kommer att ta till oss det nya då teknikutvecklingen ofta leder till mindre "fältmässighet".
Trots att kompartementaliseringen i dagens maskiner är långt driven så skulle de enligt min uppfattning behöva skapa större möjligheter till redundans hos de enskilda individerna (maskinerna) dvs att man bl a i de elektroniska styrningarna bygger in backup/diagnossystem som t ex genom True/false/possible damage/sannolikhetsberäkningar av en trasig EGT/ECS/ATS osv inte skickar maskinen i limpmode mitt på fjället utan att den kan genom att titta bakåt på motorhistoriken "besluta " att "OK, den bakom styret får 98% av kraften i ytterligare 20 h", dessutom vill då jag ha en stor röd knapp att trycka på typ "override all default signals".
De skulle behöva benchmarka med delar av den militära teknologieutvecklingen, eller också bara släppa ned ett gäng "geeks" på fjället med en maskin som flashar ett antal koder och hamnar i limpmode pga något skitfel i en "dummy sensor", då skulle vi få se redundans, var så säker.
Nu vart det ot i förhållande till DSG/CVT men allt hänger ihop i slutändan, även möjligheten att till en inte alltför dyr kostnad ersätta dagens batterier med de effektivare och 2,5-3,5 kg lättare litium batterierna som börjar komma på MC-sidan ger möjlighet att driva på utvecklingen då allt just hänger ihop.