Summit 600 -10, operation förbättring! (forts)

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Har fått äran att köpa BiG's mycket fina och välvårdade Summit, och tänkte göra en liten fortsättning på http://forum.snowmobile.se/showthread.php?34667-Summit-600-10-operation-f%F6rb%E4ttring!

Det här är min andra egna skoter, och dessutom min första mountain.
Har haft möjlighet och kört den hela vecka 9, och det som jag trodde skulle bli en lugn "prova-på" vecka blev något helt annat.

Redan andra dagen på Summit'n så fick både jag och skotern bekänna färg (mest jag egentligen), då jag fick följa med en kompis pappa och spåra järv.
Jag var beredd på att få kämpa rejält, då han sa dagen innan att "Ju jävligare du är på att köra, desto jävligare terräng kommer jag leta upp".
Var riktigt tuff körning för mig som aldrig ens tänkt tanken att åka rätt in i skogen, med trånga passager och en massa träd och kvistar i vägen.
Man kände att man har väldigt mycket kvar att lära, särskilt i den tekniska delen, men även i viljan att trycka på gasen och inte fega.
Det blev således några fastkörningar, men man lär sig av sina misstag :cheesy:

Jag fick dock en mäktig belöning då han tog med mig upp på kalfjället så jag skulle få se myskoxarna :)
Det var häftigt att få se dom i dess rätta miljö, och särskilt då det är dom enda som finns i vilt tillstånd i hela Sverige :)

Han jag åkte med har ca 40 000 mil bakom sig, och flertalet av dom milen har avlagts i den terräng vi körde i den dagen.
Så man kan säga att jag har gott om tid att bli lika bra.
Dessutom har jag åren på min sida, då jag är ung och har viljan att utvecklas så långt det går :)
Hade hjälmkameran på i början, så kanske kommer en liten sammanfattning av första veckan med Summit'n senare någon gång, om man orkar klippa ihop något.

Är van att köra bredbent där man kan ligga på bra i kurvorna utan att skotern har en tendens att tippa.
Så dess smala framvagn var ett litet problem för mig i början efter leden och särskilt i kurvorna där man ibland kom lite för snabbt in (och oftast på en skida ut).
Men i lössnön så var det ren glädje.
Tycker den är väldigt lättkörd, och passar perfekt för mig som är nybörjare inom mountain-segmentet :)


Men nu till "projektet";

BiG tycker jag har gjort ett kanonbra arbete, väldigt noggrant och seriöst gjort! :)
Jag är själv väldigt noggrann med mina grejer, nästan för noggrann ibland, så jag ska inte göra BiG besviken!
Allting har funkat riktigt bra, den är rapp och svarar direkt på gasen (mycket tack vare v-kittet skulle jag tro), och jag är väldigt nöjd med mitt köp.
Det jag dock har gjort är att flytta tillbaka den bakre svingen till originalläget, då "XP rear sag bracket" gjorde att dämpningen blev alldeles för hård. Det gjorde stor skillnad, och även fast jag är nybörjare i stort sett så märkte jag att den blev mycket lättare att få upp igen efter att man gjort ett djupt nerlägg i pudret.
Fick även positiva effekter efter leden också, då skidtrycket minskades.

Det jag tyvärr erfarade också, var att SLP-skidorna som jag trodde skulle funka lika bra som på min gamla kortbandare, hade en väldig tendens att skära ner och dyka under snön.
Mycket är nog pga deras "trappstegs-formade" köl.
Så är det någon som har ett bra tips på skidor så mottager jag dom tacksamt :)
Polaris Gripper-skidor sägs ju vara dom bästa original, och dom är även ganska platt undertill vilket är bra, men vet inte om dom funkar att sätta på en Ski-Doo?
Har kollat lite på C&A's nya MTX skidor, och är det någon som har dom så får ni gärna ge en recension på hur ni tycker dom känns.

Jag har många idéer om förbättringar.
Men då jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer i dagsläget så kommer dom flesta förbättringarna hamna på utsidan.
Det mesta kommer nog inte göras i sommar eller tills nästa vinter, utan jag tänker köra med den nästa vinter som den är i stort sett, så ser jag då vad jag behöver göra.

Motorkraften räcker bra för mig i dagsläget, och även längden på 146".
En 800a kommer jag inte skaffa inom den närmsta tiden, då jag inte alls har lust att betala dyra pengar på att få den att överhuvudtaget fungera.
Så det väntar vi med :)


Det som ska göras i sommar, och som jag nästan har spikat, är:

*Polera hela tunneln
*Polera bort repor i plastdetaljerna (efter träd- och hårda grenkänningar)
*Dekalkit från Arctic FX Graphics
*Nya skidor

Kan givetvis tillkomma något om jag får någon bra idé.

Det som jag drömmer om att göra just nu, kanske redan nästa sommar om man har råd, är att:

*Billet-X kitta boggien.
*Skinz AirFrame fotsteg


Det jag vill uppnå med mitt projekt är att i slutändan äga en av Sveriges fränaste Summit 600 E-tec.
Men samtidigt kommer jag inte bygga något utställningsobjekt, utan jag vill ha den att köra med och utvecklas med, både i mitt körande och i mitt kunnande om skoterns tekniska delar och inställningsmöjligheter.
Jag vill göra den så bra som möjligt för lössnökörning, med blandat klättring/myråkning.
Jag är inte intresserad av att ha en skoter som gör dom längsta "Wheeliesen", bara för att det är coolt.
Jag vill ha en lössnöskoter som är optimerad för den körning den är ämnad för.

Det kommer bli några schysta studiobilder på den när den är "klar" om jag får min vilja igenom, men när det väl är gjort så ska den ut och plågas i sin rätta miljö :peace:



Bifogar ett par bilder från "prova-på" veckan.

Jag som kör (och redigerat) och en kompis fotar :)


Våran "Picture of the day".
Här var det kompisen som körde, och jag skötte kameran och redigeringen :)



Tack för att ni tagit er tid och orkat läsa min långa inledning! :yo:
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Det låter bra, bara det är välskrivet så har jag inga problem med långa inledningar. Jag tycker att du ska satsa på C&A´s nya skidor istället för polaris gripper. Dels för att dom är j*vligt snygga och dels för att det känns som att dom kommer fungera bättre.

Fortsätt med mycket bilder och någon filmsnutt :)

Jag kommer följa detta projekt!

Vh Eric
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jag har kört med både c&a pro XTX slp pp och polaris gripper och tycker då att gripper skidorna är dom bästa allround skidan helt klart. Lättstyrd på led och bär bra i snön. Kan dock styra dåligt under hårdkörning. c&a xtx kör jag med nu och tycker dom är dom bästa av dom tre för den typen av körning jag håller på med.(Cross,Enduro, friåkning) Men dem kan bli lite tungstyrda på led om du inte håller högt tempo. Sen så bär dem bättre än gripper vad jag upplevt men ingen jättestor skillnad. Slp pp är i stort sett lika bra som gripper skidorna men en aning känsligare på skare.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Härligt med en fortsättning, detta ska följas!

Ett tips som jag tycker gör summitarna mycket snyggare är att ta bort baklyset och kåpan och ta bort stänkan också.
Sedan kan du antingen köra utan stänka eller så sätter du på en "räser" stänka (En sån som sitter på RS).

Lycka till!
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Roligt att få se fortsättningen av mitt gamla projekt. Lät som om du hade en del bra idéer så det kan inte annat än bli super! Ska följa tråden med stort intresse :)

Lycka till!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Det låter bra, bara det är välskrivet så har jag inga problem med långa inledningar. Jag tycker att du ska satsa på C&A´s nya skidor istället för polaris gripper. Dels för att dom är j*vligt snygga och dels för att det känns som att dom kommer fungera bättre.

Fortsätt med mycket bilder och någon filmsnutt :)

Jag kommer följa detta projekt!

Vh Eric
Tackar så mycket!
Jag försöker skriva så bra jag kan varje gång, och nu såhär i början så blev det långt. Men fortsättningsvis kommer det nog bli kortare texter :cheesy:

Ja, det känns som C&A MTX är värt att prova i första hand, men måste nog få några recensioner av dom som kör med MTX-skidorna i dagsläget innan jag eventuellt beställer ett par, då jag inte har råd att köpa och testa en massa saker hit och dit.

Ska lägga in lite bilder och några filmklipp senare.
Kommer tyvärr bara kunna lägga in gamla bilder/klipp från v.9, då jag inte har möjlighet att köra skoter igen förrän i påsk :cry:

Jag har kört med både c&a pro XTX slp pp och polaris gripper och tycker då att gripper skidorna är dom bästa allround skidan helt klart. Lättstyrd på led och bär bra i snön. Kan dock styra dåligt under hårdkörning. c&a xtx kör jag med nu och tycker dom är dom bästa av dom tre för den typen av körning jag håller på med.(Cross,Enduro, friåkning) Men dem kan bli lite tungstyrda på led om du inte håller högt tempo. Sen så bär dem bättre än gripper vad jag upplevt men ingen jättestor skillnad. Slp pp är i stort sett lika bra som gripper skidorna men en aning känsligare på skare.
Okej. Tack för din sammanfattning. Bra med någon som har testat flera skidor och kan säga för och nackdelar med dom :)

Tyvärr är det väl MTX jag kollat på i första hand, då XTX är mer crossover-skidor.
Så är det någon som du känner eller som du vet som har dom nya MTX-skidorna, så får dom gärna ge en recension om dom :)

Härligt med en fortsättning, detta ska följas!

Ett tips som jag tycker gör summitarna mycket snyggare är att ta bort baklyset och kåpan och ta bort stänkan också.
Sedan kan du antingen köra utan stänka eller så sätter du på en "räser" stänka (En sån som sitter på RS).

Lycka till!
Ja, jag är precis som BiG väldigt intresserad av att modifiera och snygga till, men har dock inte samma kunskap som han, och heller inte tillgång till några maskiner.
Men jag ska göra mitt bästa för att den ska bli ännu bättre och snyggare än vad BiG redan gjort den till :)

Ja, baklyset och stänkan har jag faktiskt planer på att fixa till. Har sett några snygga diod-ljus som jag ska kolla närmare på.
Stänklapp blir den nog utan, då jag tycker den bara är i vägen ;)

Tack så mycket! :)

Roligt att få se fortsättningen av mitt gamla projekt. Lät som om du hade en del bra idéer så det kan inte annat än bli super! Ska följa tråden med stort intresse :)

Lycka till!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, jag har ju som sagt en del planer och visioner, och ska försöka göra så gott jag kan :)
Tyvärr kommer väl inte allt ske i ljusets hastighet, då skolan m.m. tar mycket tid. Men sommaren 2012 ska jag väl försöka ha allt hyfsat klart, om allt går som jag vill och om jag har möjlighet.
Så det blir ett lite längre projekt, men det är nog bara bra, då man känner bättre då vad varje grej man gör gör för skotern :)

Tack så mycket!
Det kan behövas! :)
 
R

RevMan

något som jag tror gör underverk är en ny matta som inte är portad.
En polare köpte en summit xrs förra vintern och det verkar som att den vill gräva ner sig vid gaspådrag till skillnad från årets freeride som i mitt tycke strävar efter att kliva upp ur snön.
Dock en ganska dyr modifiering.

Har tyvärr inte hunnit testa men många påstår att slp pp blir bättre om man tar bort utsidan i bakkant.
slp mod
Rätt skidinställning är fruktansvärt viktigt. det behöver inte vara många mm fel tå-ut för att dom ska bli helt omöjliga.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
något som jag tror gör underverk är en ny matta som inte är portad.
En polare köpte en summit xrs förra vintern och det verkar som att den vill gräva ner sig vid gaspådrag till skillnad från årets freeride som i mitt tycke strävar efter att kliva upp ur snön.
Dock en ganska dyr modifiering.

Har tyvärr inte hunnit testa men många påstår att slp pp blir bättre om man tar bort utsidan i bakkant.
slp mod
Rätt skidinställning är fruktansvärt viktigt. det behöver inte vara många mm fel tå-ut för att dom ska bli helt omöjliga.
Jo, mattan har jag funderat över en del.
Hade gärna haft en matta som inte var portad, då den extra vikten inte har någon större betydelse för mig.
Visst, lättare är väl alltid att föredra, men hellre en matta som flyter bättre med något extra kilo än en lättare matta som gräver.
Det kommer dock inte bli något mattbyte inom den närmsta tiden, då det är alldeles för dyrt för mig i dagsläget.
Kanske att det blir sommaren -12, men det får vi se. Beror på hur mycket pengar jag har tjänat ihop och lite sånt.
Har ju som sagt en del andra idéer som kommer sluka en massa pengar.
Så jag kör på den jag har så länge.

Okej, ja jag läste tråden du länkade, men vet inte vad man ska tro riktigt. Kölen är ju densamma, och det är väl dess form som gör att skidan skär ner?!
Vad ska det bli för skillnad om man tar bort en liten del av kanten då, det är det jag inte är med på riktigt!?
Skidinställningen vet jag är viktig, har inte gjort så mycket där än så länge, men känns som att det är mer skidans form som gör dom så knepiga i lössnön?!
Känns som att en skida borde vara mer platt, och inte ha så många "vassa" kanter som skär i snön, om det ska fungera bra när man kommer utanför leden.
Rätta mig om jag har fel i mina funderingar.

Såg i en annan tråd att du hade lite idéer om hur man kunde göra 600an bättre.
Vill du så får du gärna dela med dig lite, för jag behöver all hjälp jag kan få, då jag än så länge bara är nybörjare och inte har så mycket erfarenhet än.

Detta ska följas. Låter intressant. Vill se mycket bilder.
Kul att det uppskattas!
Jag har som sagt inte så mycket erfarenhet eller kunskap än så länge, men jag vill lära mig, och jag ska göra mitt bästa för att det ska bli bra :)

Bilder, och troligen även filmklipp, kommer när jag får tid att fixa till dom.
Har tyvärr fullt upp med skolan och en del andra saker, så har inte varit vid datorn så mycket den senaste tiden.
Dessutom kommer det bara bli gamla bilder och filmer fram till påsk, då jag inte kommer kunna åka något förrän då (om det nu finns snö kvar då) :/
Nästa vinter kommer förhoppningsvis bli bättre, då jag kommer ha skotern närmare mig om allt går som planerat, så jag kan åka med jämna mellanrum.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Härligt med en fortsättning!
Följde BiG's tråd och kan säga att han verkligen gjorde ett kanonjobb :)
Ska bli kul att se hur den blir i dina händer :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
OT: En liten "kul" berättelse om portad summitmatta. En släkting kör skoter 4 dar i i veckan i sitt jobb. Hans kollega, som kör lika mkt, skulle köra över öppet vatten, men si på hans nya jobbskoter (summit) var mattan full i hål, så plopp! så sjönk han. :D

På nästa jobbskoter bytte han matta....
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Härligt med en fortsättning!
Följde BiG's tråd och kan säga att han verkligen gjorde ett kanonjobb :)
Ska bli kul att se hur den blir i dina händer :)
Ja, jag tycker det också. Har lite idéer själv, så varför inte göra en fortsättning?! :)

Följde den jag med, och det var det bra att jag gjorde, då jag inte kunde få en finare Summit annars!

Kan helt ärligt säga att jag saknar mycket av den kunskap och erfarenhet BiG har av moddar, men jag ska som sagt göra mitt bästa för att få bilden i mitt huvud att bli verklighet :)

OT: En liten "kul" berättelse om portad summitmatta. En släkting kör skoter 4 dar i i veckan i sitt jobb. Hans kollega, som kör lika mkt, skulle köra över öppet vatten, men si på hans nya jobbskoter (summit) var mattan full i hål, så plopp! så sjönk han. :D

På nästa jobbskoter bytte han matta....
Haha, lät inte så roligt det där du! ;D
Men den här Summit'n ska aldrig gå på öppet vatten, så den risken är nog minimal för min del :p

Mattbyte finns dock i tankarna, men inget jag kommer göra i år.
Har en del andra idéer som går i första hand :)
 
R

RevMan

jo det är inge vidare att köra på vatten med jättehålen i mattan.
Det var en bra idé från början men nån tog ju jättehålsågen och byggde ett nät av mattan och det var där det gick åt skogen.

De dagar jag upplever SLP skidorna som väldigt nervösa är när yttre vingen eller vad man ska kalla det skär igenom. Känns också om man kör i djupa spår som är lite bredare än sina egna. då vill ytterkanterna på skidorna liksom klättra upp. Är väldigt obehagligt första gången man är med om det. Så jag tror att dem blir väldigt mycket bättreom man tar bort bakre delen av ytterkanterna.
Tvivlar iaf på att dom blir sämre.

Finns ju så sjukt mycket man kan förbättra på den men frågan är ju hur mycket pengar man ska lägga ut.
Jag kommer själv köra summit 600 nästa vinter och har en hel del idéer för hur jag ska förbättra den men jag vill helst hålla det för mig själv tills jag vet vad som fungerar och inte.

Går ju ganska snabbt att räkna upp förbättringar/ombygnationer som lätt överskrider skoterns nypris.

Börja med att testa olika fjädringsinställningar för att lära känna maskinen och fundera sen ut vad du vill förbättra.
Undrar du nått så är det bara att slänga iväg ett PM.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
jo det är inge vidare att köra på vatten med jättehålen i mattan.
Det var en bra idé från början men nån tog ju jättehålsågen och byggde ett nät av mattan och det var där det gick åt skogen.

De dagar jag upplever SLP skidorna som väldigt nervösa är när yttre vingen eller vad man ska kalla det skär igenom. Känns också om man kör i djupa spår som är lite bredare än sina egna. då vill ytterkanterna på skidorna liksom klättra upp. Är väldigt obehagligt första gången man är med om det. Så jag tror att dem blir väldigt mycket bättreom man tar bort bakre delen av ytterkanterna.
Tvivlar iaf på att dom blir sämre.

Finns ju så sjukt mycket man kan förbättra på den men frågan är ju hur mycket pengar man ska lägga ut.
Jag kommer själv köra summit 600 nästa vinter och har en hel del idéer för hur jag ska förbättra den men jag vill helst hålla det för mig själv tills jag vet vad som fungerar och inte.

Går ju ganska snabbt att räkna upp förbättringar/ombygnationer som lätt överskrider skoterns nypris.

Börja med att testa olika fjädringsinställningar för att lära känna maskinen och fundera sen ut vad du vill förbättra.
Undrar du nått så är det bara att slänga iväg ett PM.
Ja, det hade varit skillnad om det var små hål, men nu är det ju stora som du säger, vilket inte är någon höjdare på en lössnömaskin.
En ledskoter hade det säkert funkat på, men när man kör ospårat vill man ha så mycket matta och bärighet som möjligt.

Okej, men kanske att man ska testa att göra det först ändå, innan man förhastar sig och köper några andra skidor.
Kan ju inte bli sämre som du säger.
Ska lägga in ett filmklipp sen, så får du (och andra) se hur skidorna betedde sig när vi var ute och körde i skogen.

Jo, pengar är ju det som styr. För mig blir det inga hutlösa summor, då jag fortfarande studerar.
Men jag har ju som sagt en del idéer, mest kosmetiska i dagsläget, men kommer säkert på något mer jag vill göra efterhand jag kör skotern.

Jag förstår att du vill hålla det mesta för dig själv i dagsläget, det skulle jag också gjort om jag vore du.

Ska testa lite inställningar och se vad dom gör för skoterns uppförande.
Tyvärr blir det inte förrän nästa vinter, för under påsken lär man inte kunna köra så mycket lössnö.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Har suttit och kollat runt på lite dekalkit.
Inte för att den inte är snygg just nu, jag är bara sugen på att göra den ännu snyggare ;)

Såhär ser den ut i dagsläget :)




Funderar på något liknande det här, som heter "Scrib" och är från Arctic FX Graphics. Nu sitter det på helt fel skoter, men designen tilltalar mig.






Nu har inte jag röda kåpor, utan helt svarta. Vill ju ha någon förutom svart och vitt, så i så fall får man lägga in det i designen på något bra sätt.
Mina tankar går mest åt antingen rött eller lite åt orange.

Jag tar gärna emot förslag, både på design och färger :)

Är det någon som är händig i photoshop får den gärna leka med design och färger på skotern också :D


Detta kommer beställas till sommaren med största sannolikhet, då jag först ska polera tunneln under sommaren om allt går som jag tänkt.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
jag tycker du ska satsa på orange då jag tycker det oftast är förjävla snyggt på skotrar :)
Jo, jag är också mer inne på orange, men i vissa fall kan rött vara riktigt snyggt det med.
Måste fundera lite till :)


fint projekt! men vilket fjäll var du och körde på?
funäsdalen??
Tack så mycket!
Ja, jag var i Funäsdalen hela vecka 9 :)
Kalfjällen är ju dock förbudsområden, men åkte med en naturbevakare, så då var det "lagligt" att åka där, och se myskoxarna bland annat.




Är det någon som har förslag på färger eller design på dekalkit så får ni gärna kommentera och säga vad ni tycker!

Ska försöka lägga upp lite fler bilder, och även några filmklipp också, när jag får tid :)
Tyvärr kommer det inte bli några nya bilder förrän påsk, så ni får se bilder från v.9 tills dess.
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
Tack så mycket!
Ja, jag var i Funäsdalen hela vecka 9 :)
Kalfjällen är ju dock förbudsområden, men åkte med en naturbevakare, så då var det "lagligt" att åka där, och se myskoxarna bland annat.
Jasså, tänkte lite på det när du nämde myskoxar! Ska dit nu nästa helg..är ju typ där jag "växt" upp!