Har fått äran att köpa BiG's mycket fina och välvårdade Summit, och tänkte göra en liten fortsättning på http://forum.snowmobile.se/showthread.php?34667-Summit-600-10-operation-f%F6rb%E4ttring!
Det här är min andra egna skoter, och dessutom min första mountain.
Har haft möjlighet och kört den hela vecka 9, och det som jag trodde skulle bli en lugn "prova-på" vecka blev något helt annat.
Redan andra dagen på Summit'n så fick både jag och skotern bekänna färg (mest jag egentligen), då jag fick följa med en kompis pappa och spåra järv.
Jag var beredd på att få kämpa rejält, då han sa dagen innan att "Ju jävligare du är på att köra, desto jävligare terräng kommer jag leta upp".
Var riktigt tuff körning för mig som aldrig ens tänkt tanken att åka rätt in i skogen, med trånga passager och en massa träd och kvistar i vägen.
Man kände att man har väldigt mycket kvar att lära, särskilt i den tekniska delen, men även i viljan att trycka på gasen och inte fega.
Det blev således några fastkörningar, men man lär sig av sina misstag :cheesy:
Jag fick dock en mäktig belöning då han tog med mig upp på kalfjället så jag skulle få se myskoxarna
Det var häftigt att få se dom i dess rätta miljö, och särskilt då det är dom enda som finns i vilt tillstånd i hela Sverige
Han jag åkte med har ca 40 000 mil bakom sig, och flertalet av dom milen har avlagts i den terräng vi körde i den dagen.
Så man kan säga att jag har gott om tid att bli lika bra.
Dessutom har jag åren på min sida, då jag är ung och har viljan att utvecklas så långt det går
Hade hjälmkameran på i början, så kanske kommer en liten sammanfattning av första veckan med Summit'n senare någon gång, om man orkar klippa ihop något.
Är van att köra bredbent där man kan ligga på bra i kurvorna utan att skotern har en tendens att tippa.
Så dess smala framvagn var ett litet problem för mig i början efter leden och särskilt i kurvorna där man ibland kom lite för snabbt in (och oftast på en skida ut).
Men i lössnön så var det ren glädje.
Tycker den är väldigt lättkörd, och passar perfekt för mig som är nybörjare inom mountain-segmentet
Men nu till "projektet";
BiG tycker jag har gjort ett kanonbra arbete, väldigt noggrant och seriöst gjort!
Jag är själv väldigt noggrann med mina grejer, nästan för noggrann ibland, så jag ska inte göra BiG besviken!
Allting har funkat riktigt bra, den är rapp och svarar direkt på gasen (mycket tack vare v-kittet skulle jag tro), och jag är väldigt nöjd med mitt köp.
Det jag dock har gjort är att flytta tillbaka den bakre svingen till originalläget, då "XP rear sag bracket" gjorde att dämpningen blev alldeles för hård. Det gjorde stor skillnad, och även fast jag är nybörjare i stort sett så märkte jag att den blev mycket lättare att få upp igen efter att man gjort ett djupt nerlägg i pudret.
Fick även positiva effekter efter leden också, då skidtrycket minskades.
Det jag tyvärr erfarade också, var att SLP-skidorna som jag trodde skulle funka lika bra som på min gamla kortbandare, hade en väldig tendens att skära ner och dyka under snön.
Mycket är nog pga deras "trappstegs-formade" köl.
Så är det någon som har ett bra tips på skidor så mottager jag dom tacksamt
Polaris Gripper-skidor sägs ju vara dom bästa original, och dom är även ganska platt undertill vilket är bra, men vet inte om dom funkar att sätta på en Ski-Doo?
Har kollat lite på C&A's nya MTX skidor, och är det någon som har dom så får ni gärna ge en recension på hur ni tycker dom känns.
Jag har många idéer om förbättringar.
Men då jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer i dagsläget så kommer dom flesta förbättringarna hamna på utsidan.
Det mesta kommer nog inte göras i sommar eller tills nästa vinter, utan jag tänker köra med den nästa vinter som den är i stort sett, så ser jag då vad jag behöver göra.
Motorkraften räcker bra för mig i dagsläget, och även längden på 146".
En 800a kommer jag inte skaffa inom den närmsta tiden, då jag inte alls har lust att betala dyra pengar på att få den att överhuvudtaget fungera.
Så det väntar vi med
Det som ska göras i sommar, och som jag nästan har spikat, är:
*Polera hela tunneln
*Polera bort repor i plastdetaljerna (efter träd- och hårda grenkänningar)
*Dekalkit från Arctic FX Graphics
*Nya skidor
Kan givetvis tillkomma något om jag får någon bra idé.
Det som jag drömmer om att göra just nu, kanske redan nästa sommar om man har råd, är att:
*Billet-X kitta boggien.
*Skinz AirFrame fotsteg
Det jag vill uppnå med mitt projekt är att i slutändan äga en av Sveriges fränaste Summit 600 E-tec.
Men samtidigt kommer jag inte bygga något utställningsobjekt, utan jag vill ha den att köra med och utvecklas med, både i mitt körande och i mitt kunnande om skoterns tekniska delar och inställningsmöjligheter.
Jag vill göra den så bra som möjligt för lössnökörning, med blandat klättring/myråkning.
Jag är inte intresserad av att ha en skoter som gör dom längsta "Wheeliesen", bara för att det är coolt.
Jag vill ha en lössnöskoter som är optimerad för den körning den är ämnad för.
Det kommer bli några schysta studiobilder på den när den är "klar" om jag får min vilja igenom, men när det väl är gjort så ska den ut och plågas i sin rätta miljö eace:
Bifogar ett par bilder från "prova-på" veckan.
Jag som kör (och redigerat) och en kompis fotar
Våran "Picture of the day".
Här var det kompisen som körde, och jag skötte kameran och redigeringen
Tack för att ni tagit er tid och orkat läsa min långa inledning! :yo:
Det här är min andra egna skoter, och dessutom min första mountain.
Har haft möjlighet och kört den hela vecka 9, och det som jag trodde skulle bli en lugn "prova-på" vecka blev något helt annat.
Redan andra dagen på Summit'n så fick både jag och skotern bekänna färg (mest jag egentligen), då jag fick följa med en kompis pappa och spåra järv.
Jag var beredd på att få kämpa rejält, då han sa dagen innan att "Ju jävligare du är på att köra, desto jävligare terräng kommer jag leta upp".
Var riktigt tuff körning för mig som aldrig ens tänkt tanken att åka rätt in i skogen, med trånga passager och en massa träd och kvistar i vägen.
Man kände att man har väldigt mycket kvar att lära, särskilt i den tekniska delen, men även i viljan att trycka på gasen och inte fega.
Det blev således några fastkörningar, men man lär sig av sina misstag :cheesy:
Jag fick dock en mäktig belöning då han tog med mig upp på kalfjället så jag skulle få se myskoxarna
Det var häftigt att få se dom i dess rätta miljö, och särskilt då det är dom enda som finns i vilt tillstånd i hela Sverige
Han jag åkte med har ca 40 000 mil bakom sig, och flertalet av dom milen har avlagts i den terräng vi körde i den dagen.
Så man kan säga att jag har gott om tid att bli lika bra.
Dessutom har jag åren på min sida, då jag är ung och har viljan att utvecklas så långt det går
Hade hjälmkameran på i början, så kanske kommer en liten sammanfattning av första veckan med Summit'n senare någon gång, om man orkar klippa ihop något.
Är van att köra bredbent där man kan ligga på bra i kurvorna utan att skotern har en tendens att tippa.
Så dess smala framvagn var ett litet problem för mig i början efter leden och särskilt i kurvorna där man ibland kom lite för snabbt in (och oftast på en skida ut).
Men i lössnön så var det ren glädje.
Tycker den är väldigt lättkörd, och passar perfekt för mig som är nybörjare inom mountain-segmentet
Men nu till "projektet";
BiG tycker jag har gjort ett kanonbra arbete, väldigt noggrant och seriöst gjort!
Jag är själv väldigt noggrann med mina grejer, nästan för noggrann ibland, så jag ska inte göra BiG besviken!
Allting har funkat riktigt bra, den är rapp och svarar direkt på gasen (mycket tack vare v-kittet skulle jag tro), och jag är väldigt nöjd med mitt köp.
Det jag dock har gjort är att flytta tillbaka den bakre svingen till originalläget, då "XP rear sag bracket" gjorde att dämpningen blev alldeles för hård. Det gjorde stor skillnad, och även fast jag är nybörjare i stort sett så märkte jag att den blev mycket lättare att få upp igen efter att man gjort ett djupt nerlägg i pudret.
Fick även positiva effekter efter leden också, då skidtrycket minskades.
Det jag tyvärr erfarade också, var att SLP-skidorna som jag trodde skulle funka lika bra som på min gamla kortbandare, hade en väldig tendens att skära ner och dyka under snön.
Mycket är nog pga deras "trappstegs-formade" köl.
Så är det någon som har ett bra tips på skidor så mottager jag dom tacksamt
Polaris Gripper-skidor sägs ju vara dom bästa original, och dom är även ganska platt undertill vilket är bra, men vet inte om dom funkar att sätta på en Ski-Doo?
Har kollat lite på C&A's nya MTX skidor, och är det någon som har dom så får ni gärna ge en recension på hur ni tycker dom känns.
Jag har många idéer om förbättringar.
Men då jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer i dagsläget så kommer dom flesta förbättringarna hamna på utsidan.
Det mesta kommer nog inte göras i sommar eller tills nästa vinter, utan jag tänker köra med den nästa vinter som den är i stort sett, så ser jag då vad jag behöver göra.
Motorkraften räcker bra för mig i dagsläget, och även längden på 146".
En 800a kommer jag inte skaffa inom den närmsta tiden, då jag inte alls har lust att betala dyra pengar på att få den att överhuvudtaget fungera.
Så det väntar vi med
Det som ska göras i sommar, och som jag nästan har spikat, är:
*Polera hela tunneln
*Polera bort repor i plastdetaljerna (efter träd- och hårda grenkänningar)
*Dekalkit från Arctic FX Graphics
*Nya skidor
Kan givetvis tillkomma något om jag får någon bra idé.
Det som jag drömmer om att göra just nu, kanske redan nästa sommar om man har råd, är att:
*Billet-X kitta boggien.
*Skinz AirFrame fotsteg
Det jag vill uppnå med mitt projekt är att i slutändan äga en av Sveriges fränaste Summit 600 E-tec.
Men samtidigt kommer jag inte bygga något utställningsobjekt, utan jag vill ha den att köra med och utvecklas med, både i mitt körande och i mitt kunnande om skoterns tekniska delar och inställningsmöjligheter.
Jag vill göra den så bra som möjligt för lössnökörning, med blandat klättring/myråkning.
Jag är inte intresserad av att ha en skoter som gör dom längsta "Wheeliesen", bara för att det är coolt.
Jag vill ha en lössnöskoter som är optimerad för den körning den är ämnad för.
Det kommer bli några schysta studiobilder på den när den är "klar" om jag får min vilja igenom, men när det väl är gjort så ska den ut och plågas i sin rätta miljö eace:
Bifogar ett par bilder från "prova-på" veckan.
Jag som kör (och redigerat) och en kompis fotar
Våran "Picture of the day".
Här var det kompisen som körde, och jag skötte kameran och redigeringen
Tack för att ni tagit er tid och orkat läsa min långa inledning! :yo: