Bra första skoter?

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
SKulle vilja ha tips på en bra första skoter som går skapligt i lössnö och på led! tänkte mig en 500, 600 cc. bränslesnål. Spelar ingen roll kort eller lång 20-30000 kr.
funderar på en 00-02 mxz eller en 00-02 polaris sks/rmk 500 kom med tips!
Rätt så viktigt med bränsleförbrukning!
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Är väl inte så många 2-taktare som är bränslesnål förutom dom med insprutning (sdi)

Själv funderade jag på en mxz eller lynx enduro, och det vart en enduro 600sp 02. Går riktigt bra efter led (bättre dämpare än mxz) och tycker den funkar bra utanför också, hade ju inte skadat med högre kammar :)

Om det är väldigt noga med bränsleförbrukningen så får du nog gå på en 500cc, men dom drar inte heller så lite, beror ju självklart på hur man kör, men om du ska vara utanför leden så kommer den ta soppa!
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jo enduron har en annan boggie tror jag, och enduron tål väl lite mer hårdkörning än vad mxzan gör :)

Kan tillägga att skoterkörning verkligen inte är den billigaste hobbyn, bensin,oljor,reperationer osv det kostar en slant, men det är så j*vla kul så det är värt det :D

Jadu, jag har aldrig kollat hur mycket min drar, köpte den nu i vintras och nu har den varit trasig i 4veckor :(

Men skulle chansa på att den drar runt 2-4L milen beroende på hur man kör :)
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
tack för svar! Det är inte jättenoga med bränsleförbrukningen men jag är inte så gammal så jag har ingen inkomst :p jag har också hört att hela boggien är bättre på enduro och tror mer på den än mxz :) Hur mycket drar din?? Kör nu familjens gamla sks 440 -95 och den drar runt 1.7 -2 liter milen, jag antar att man ska räkna med lite mer än det :p och hur mycket väger din?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Ski-doo och lynx har samma motorer, insugsgummina är värdelös så dom är ett måste att kolla upp. Är en fördel om packboxar är bytt och veven är ominfettad, annars kan det behövas göras vid 700-1000mil. :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag tycker du ska satsa på en enduro, men det är ju en smaksak :)

Bor i Västernorrland, jodå vi har säkert haft 115+cm i vinter, men nu ar ju allt sjunkit ihop, men vi har en del kvar :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag skulle inte satsat på en 440, då ska man kunna skruva, byta kolvar osv. 500,600,700cc är mer driftsäker.
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
du kan inte jämföra en polaris sks440 med en racing/mxzx 440

rotax 440:in är en motorn som är ganska "trimmad" från fabrik.., trimmad kanske inte är rätt ord. Iaf den är mer gjord för crossåkning än andra modeller det (gäller också chassiet). Dvs att man måste bestycka den rätt efter temperatur/höjd skillnad, snacket om att byta kolvar hela tiden är lite överskattad men du kommer att behöva sköta om den mer än de andra modellerna för att den ska gå bra och att förhindra ett eventuella ras i motorn.

MXZ vs. ENDURO: Enduron har bättre dämpning som sagt och många säger att chassiet är hållbarare.., det kan jag inte säga något om. Båda två har bra hållbarhet och stryktåliga chassien.
Däremot väger mxz några kilon mindre än enduron

Smaksak!
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Mm. Enduron är ganske tung, 500 an ligger på runt 280-290 kg :O Och mxzan väger 260 enligt transportstyrelsen. Men jag tror ändå mer på enduron pga dämparna. hur är enduron att köra??
 
Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Låter konstigt om det ska vara så stor viktskillnad, tror inte man ska lita riktigt på vikterna transportstyrelsen har angett.

Köpte som sagt min enduro nu i vintras och tycker den är väldigt skön att köra, om leden är guppig är det bara gasa lite extra ;)

Stekarn, hur menar du att den går bättre? Enduron har en okopplad boggie medans mxz:an har en kopplad, så enduron är lättare att resa med än vad mxz är :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Okej bro själv i Jämtland och har stuga i Kittelfjäll (13 mil nordväst om Vilhelmina) Vet du nånting om Lynx 440 racing man får nyare skoter för samma pengar. Men vissa 440 har dålig kvalité och det kanske är kolvbyte oftare.
http://www.blocket.se/gavleborg/Lynx_440_Racing_Arets_klipp_32384174.htm?ca=3&w=3

Köpte mig en lynx racing 440 02 nu i vår, men kan du inte skruva så rekomenderar jag den inte som första skoter, satsa hellre på en 600cc+

Men några plus med den modellen är: Jävligt rapp, bra fjädring/boggie, bra efter led, bra stryktålighet mm

Men man måste vara väldigt någa med att underhålla den, för dom ligger på ganska hög effekt direkt från fabrik= mer motorslitage ( min modell har ca 100 hk org) men vill du ha en rolig/rapp skoter o du gillar att skruva så köp en 440, annars avstå! :p
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Har kört min Racing 440 hela vintern och det är inte lugnt jag kört, och jag har inte rört motorn, bara kört hela tiden. så tror det med att motorerna är dåliga och jävlas beror mycket på hur de är skötta innan.
 

Juelx

Välkänd medlem
3 jan 2010
130
0
6
Hoverberg
Har kört min Racing 440 hela vintern och det är inte lugnt jag kört, och jag har inte rört motorn, bara kört hela tiden. så tror det med att motorerna är dåliga och jävlas beror mycket på hur de är skötta innan.
Kan bara säga samma här! har satt i en 440 från en mxz x (2001) i mitt indy chassie, och har kört hela vintern utan att behövt röra en skruv i motorn!