Bra första skoter?

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Om den också är kort, vad är då skillnaden mellan sxr och srx? Kollar på enduros helst 03 då det är elback som standard då! Men lite sämre dämpning än sp'n!
 

SEsnopro

Medlem
12 mar 2012
18
0
1
Körde själv en f5a i två säsonger och jag tyckte den var mycket trevlig att köra och tog sig faktiskt fram rätt bra utanför led med sina 35mms kammar, enda negativa jag såg med den skotern var att det inte fanns någon back.
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Aa, han trodde inte att det var något allvarligt men det kan ju vara vad som helst!

http://www.blocket.se/jamtland/Trail_rmk_07_Fynd_39152480.htm?ca=3&w=1
550 men jag tror det räcker ett tag för mig! Vad tror ni?
550 räcker absolut som första skoter, som sagt inga raketer precis men du tar dig fram för det mesta, även fast det inte går så fort. Värt att notera är att 550:ar INTE är speciellt bränslesnåla i förhållande till den effekt man får ut ur dom. Egentligen så är ju en 500 motor idealet för en nybörjare, om jag vore du skulle jag satsa på en F5 då dom är 325 lång, vilket är ganska lagomt, åsså är dom smidig + runt 100 hästar har jag för mig i den lilla motorn. Men dom kostar ju runt 30 000, så det finns betydligt billigare skotrar som är ungefär jämbördig. :)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Om den också är kort, vad är då skillnaden mellan sxr och srx? Kollar på enduros helst 03 då det är elback som standard då! Men lite sämre dämpning än sp'n!
SRX:n är ju nästan 20 kg tyngre, finns bara i 700 utförande och är totalt värdelös utanför leden. en Riktig trippelpipad ledracer. SXR:n är nog betydligt mer lättkörd, en kompis hade en sån gick jäkulskt hårt ändå.
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Drar igång det här igen kanske, har fortfarande inte blivit av att köpa skoter, budgeten nu ligger på cirka 35-45 k. Kollat på typ 550 x-trim eller dylikt. Men det finns ju även fina polaris shift 600. Lite ovanför budgeten men lär vara roligare än ovanstående. Lite mer att köra med. Men nackdelen är att den är kort. Jag skulle gärna vilja ha en som är cirkus 136" lång för lössnökörning är det jag kommer göra mest. Däremot vet jag inte om jag kommer vara och klättra upp för några berg så det kanske inte är nödvändigt? Har nästan aldrig kört en kort skoter så jag vet inte hur de beter sig i lite djupare snö. Beslutsångest :S säg vad ni tycker!
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Finns ju RMK shift 600 155" borde vara en riktigt rolig skoter för slanten men vet inte vilken prisklass dom ligger i exakt...
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
I min prisklass passar bara en kort 600 shift in eller möjigen en 136 550. En RMK hade inte varit helt fel. Men känns tungt att behöva låna när man är 16, kostar runt 70 k. Men vad hade ni valt. Tvingat far min såhär på farsdag att sälja touringen så vi kunde köpa en lite nyare roligare. Vi fick 28 000 för den + jag har runt 25 tusen. Men vill inte lägga alla mina på en skoter som det känns nu. Vad tror ni, räcker en 550 till mig. Har inte så stor erfarenhet utan har bara kört några mil på vår 440 sks-95. Motorstorleken ligger i samma klass och det känns som det räcker nu. Men när man kört ett tag kanske man tröttnar och vill hoppa upp ett steg.

Kollat på den här priset ligger helt rätt och den ser fin ut.http://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_x_trim_550_43212351.htm?ca=3&w=2

Men samtidigt så finns det shiftar för några riksdaler mer.
T.ex. http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_600_iq_shift_43395593.htm?ca=3&w=2

Är öppen för förslag så o ni har något att säga så säg det.
Dock så ska det inte vara mer än 800 cc, och inte gått mer än 500 mil. Vill ha en någorlunda ny skoter.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tycker inte du ska satsa på en 550 du kommer vilja ha mer effekt ganska fort, så bättre att du försöker satsa på 6-700, Driftsäkra motorer och drar inte lika mycket soppa som en 800.
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Okej, det kan jag tänka mig. Men samtidigt så går det inte att få en vettig längre maskin för min budget, de flesta av mina kompisar har runt 136" lång men några år äldre, en av dem har till exempel förlängd edge 500 -01 (trimmad) tror ni det går att hänga med en sån i djupsnön? Som sagt så har jag inte kört så mycket men som jag har upplevt det så är det mycket roligare med puderkörning än ledracing.
Tror ni att en sån här är bättre än en shift?http://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_rave_600_sdi_43113410.htm?ca=3&w=2
Det kanske är bättre grejer för shift är väl en "billigare" maskin från början?

Är inte så jätte kunnig men har samlat ihop lite kunskap under åren. Dock så är jag helt borta när det gäller mek, så det är bara att säga till om jag är helt ute och cyklar. ;)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Okej, det kan jag tänka mig. Men samtidigt så går det inte att få en vettig längre maskin för min budget, de flesta av mina kompisar har runt 136" lång men några år äldre, en av dem har till exempel förlängd edge 500 -01 (trimmad) tror ni det går att hänga med en sån i djupsnön? Som sagt så har jag inte kört så mycket men som jag har upplevt det så är det mycket roligare med puderkörning än ledracing.
Tror ni att en sån här är bättre än en shift?http://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_rave_600_sdi_43113410.htm?ca=3&w=2
Det kanske är bättre grejer för shift är väl en "billigare" maskin från början?

Är inte så jätte kunnig men har samlat ihop lite kunskap under åren. Dock så är jag helt borta när det gäller mek, så det är bara att säga till om jag är helt ute och cyklar. ;)
Vad gäller skotrar är det väldigt svårt att äga en skoter utan att ha några mekarkunskaper. Alternativt får du ta hjälp av vänner. Alla maskiner som är 4 år och äldre brukar få några fel. Har själv en 2005. Första säsongen gick kedjan av vilket resulterade i byte av kedjehus. Men satsa gärna på en shift skulle jag säga. Fina maskiner som inte går av för hackor.
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Nej, det vet jag... Men det är så kul så det är värt både bensinkostnader och mek. Jo, jag har kompisar många kompisar som kan meka, och pappa kan ju också en del. Men sen så lär jag nog lära mig efter ett tag.
Men du tror alltså på shift mer än rave´n. Någon som vet hur lång mattan är på rave? det var någon som sa att de var 320 original på lynx korta. Men det kanske bara var förut.
Jaja, det är nog inte så jätte stor skillnad på skotrarna i känsla osv utan det gäller nog att hitta ett fint exemplar för rätt pris. Tacksam för alla svar! Keep them coming!
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Satsa på en 550 du tycker jag. Omkostnaderna är betydligt mindre för både service och försäkring än på en vassare maskin och det är väl skönt att slippa tigga pengar av pappa hela tiden.

Shift går riktigt bra i snö för att vara kort. Både shift och rave går otroligt bra efter led och så länge det är krokigt och knöligt blir du knappast efter någon annan. Går då bra mycket bättre än nån 01:a iaf.
 

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
I min prisklass passar bara en kort 600 shift in eller möjigen en 136 550.
Kollat på den här priset ligger helt rätt och den ser fin ut.http://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_x_trim_550_43212351.htm?ca=3&w=2

Men samtidigt så finns det shiftar för några riksdaler mer.
T.ex. http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_600_iq_shift_43395593.htm?ca=3&w=2

Är öppen för förslag så o ni har något att säga så säg det.
Dock så ska det inte vara mer än 800 cc, och inte gått mer än 500 mil. Vill ha en någorlunda ny skoter.
Jag tycker du ska bestämma dig för hur mycket du vill och kan ge och sen hålla dig till den summan. Annars blir det lätt så att man kolla vad man får för några tusen mer, bestämmer sig för att lägga ut 5 - 10 kkr mer och börjar kolla runt i den prisklassen. När du kikat runt ett tag där så ser du hur mycket bättre skotrar du får bara du lägger ut några futtiga tusenlappar till och så är du i samma sits igen.

Enligt min åsikt är det bättre att ha en skoter man klarar av att hantera fullt ut än en som har mer att köra med. Min sambo har börjat köra skoter de senaste åren och har bland annat lärt sig köra på följande skotrar: enduro 600, summit 800 och et 340 t/r
Hon har haft roligast och lärt sig mest på min gamla et eftersom den är lättkörd och väldigt förlåtande. Har man mycket att köra med börjar det snabbt att gå väldigt fort och har man då en stor och tung maskin kanske man inte hinner med att parera/kontrollera den eller helt enkelt inte vågar hålla ner i lössnön, släpper av på gasen och fastnar. Bättre då att ha en lätt maskin som man kan hålla fullt med och kasta runt i pudret.

Du är ju uppenbarligen en glad amatör och kommer garanterat att ha roligt med vilken skoter du än köper. Vill din far ha en x-trim 550 så köp en sån. Inte alls dumma maskiner och om du om några år inte tycker att den räcker till så är det ju bara att byta igen. Då kanske du hunnit skaffa jobb och budgeten för skoterköp ser helt annars ut.

Dessutom är det ju så att om du vill ha en skoter som du slipper skruva med så får du nog köpa en ny. Förr eller senare händer det nåt med alla skotrar och det är med skoter- som med bilaffärer, du förlorar alltid pengar på dem. Det är oftast inte alltför dyrt att lämna in skotern på service och reparationer, jag gör nästan alltid det eftersom jag inte alls tycker om att skruva själv och dessutom är jag inte särskilt duktig på det.

Det här är bara min tankar och reflektioner, andra tycker säkert helt annorlunda. Hoppas bara att du får ut något av mitt långa inlägg :)