Bra första skoter?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Precis vad jag menade, men jag skrev lite knasigt och orkade inte omformulera mig.
Men om det visar sig att skotern jag ska kolla på blir skillnaden inte så jätte stor. 78x1.6=125 mil. Den smällen kan man ta! men vad tror ni om skotern?
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Shift_550_136__43711805.htm?ca=3&w=1
Det kan såklart vara 78 miles på denna också. Lite fix var det ju förstås men jag tror det är ett säkert köp så tillvida att du kommer inte att förlora många kronor den dagen det är dags att byta upp dig senare. Det finns alltid marknad för skotrar i den prisklassen, särskilt som den är rätt ny årsm. Den kommer att vara tiktigt billig att äga också. Cobra 34 mattan ska vara riktigt bra också efter kamhöjden.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Att lyckas göra hål i dynan på 78mil är fan bra gjort...
Hon måste ju haft något som legat mot.
Men nog tror jag den där kan vara bra köp=)

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Blev att vi köpte den där shiften, fint skick, lite smårepor och den där bucklan på frontbågen.
men det var en sak som jag undrade, det blev som ett "mekaniskt" ljud efter man bytt från backen till frammen eller tvärtom. Ljudet uppstod precis när variotorn började snurra vid tillslaget, det hände bara första gången efter man bytt växel, nästa gång den stack iväg så lät det inget. Men sen när man bytte tillbaka till framåt och gasade till så kom ljudet igen.
Ljudet lätt riktigt "elakt" lätt från sekundär variatorn ett metalliskt klonkande. Någon som har någon idé? Jag tänkte typ kedjesträckarn eller något men det vore konstigt. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva men kan nog fixa film om så önskas.
Men det blev som sagt affär ändå för det är fortfarande nån månad garanti kvar!

Jag vill tacka så mycket för all hjälp jag fått och hoppas allt går som jag hoppas med skotern!

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Blev att vi köpte den där shiften, fint skick, lite smårepor och den där bucklan på frontbågen.
men det var en sak som jag undrade, det blev som ett "mekaniskt" ljud efter man bytt från backen till frammen eller tvärtom. Ljudet uppstod precis när variotorn började snurra vid tillslaget, det hände bara första gången efter man bytt växel, nästa gång den stack iväg så lät det inget. Men sen när man bytte tillbaka till framåt och gasade till så kom ljudet igen.
Ljudet lätt riktigt "elakt" lätt från sekundär variatorn ett metalliskt klonkande. Någon som har någon idé? Jag tänkte typ kedjesträckarn eller något men det vore konstigt. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva men kan nog fixa film om så önskas.
Men det blev som sagt affär ändå för det är fortfarande nån månad garanti kvar!

Jag vill tacka så mycket för all hjälp jag fått och hoppas allt går som jag hoppas med skotern!
Kul! Tror du blir nöjd. Ljudet från variatorn är helt normalt. Det är nå slags "klackar" som greppar tag i variatorn när man backar, tror alla Polaris låter så där. Låter oskönt men är helt normalt. Frågan har varit uppe åtskilliga gånger här på forumet. Du får dyka in på Polarisdelen...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ljudet lätt riktigt "elakt" lätt från sekundär variatorn ett metalliskt klonkande.
Det är rullarna som går emot helixen i sekundären.
När du har backat så är det ett litet glapp mellan rullarna och helixen. När det börjar driva framåt så går rullarna emot igen, det kan låta en del.
Ta som vana att smyga iväg försiktigt framåt efter att du backat, eller åtminstone gå till "dragläge" så att det lägger sig rätt innan man kliver på gasen.
Om du backat och klämmer fullt framåt så finns det risk att rullarna slår emot helixen så hårt att dom spricker...

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Okej, men det låter som ni bara snackar om när man börjar köra framåt, det "klonkar" både när man kör framåt, och när man kör bakåt, men bara första gången som man ändrat växel.
Men det blir kanske samma sak!
Hursomhelst så år det nog nästan lika bra att skjutsa in den på motorhuset här och be dom kolla igenom maskinen innan garantin går ut!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst kan det låta precis när du börjar backa också...
Är nog ingen större fara, men som du säger, det kanske är bra om dom kollar iaf...

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Okej, men det låter som ni bara snackar om när man börjar köra framåt, det "klonkar" både när man kör framåt, och när man kör bakåt, men bara första gången som man ändrat växel.
Men det blir kanske samma sak!
Hursomhelst så år det nog nästan lika bra att skjutsa in den på motorhuset här och be dom kolla igenom maskinen innan garantin går ut!
ALLA nyare polarisar låter som du beskriver.