Bra första skoter?

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
tror nog han syftade på m7 drevningen och 44mm mattan samt att den ser ut att vara i bra skick och 06a som var sista året dom tillverkade det där chassit så alla förstärkningar och uppdateringar är gjorda.
eftersom det snart sitter m7 drevning och 44matta på majoriteten av f7orna så kan jag inte tycka att det är ett bra argument för att just den skulle vara prisvärd.
Visst, den ser ut att var i bra skick med det är omöjligt att säga innan man tittat på den.

Steffegson

Medlem
21 dec 2011
46
0
1
Falun
Vad är det för fel på en Phazer MTX då?
Bränslesnål maskin, tar sig fram i lössnö, mkt hållbar motor = lite/inget skruva.

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
Phazer mtx tycker jag är trevliga, lite klent med motor men väldigt lättkörd!

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Jag har kollar mycket på mtx och det finns en i närheten där jag bor, men någon tusenlapp över budget. Men det kan jag nog leva med, men det jag har hört är att de är så tunga och bökiga, enligt fordonsupplysningen väger den runt 260 kg, men de kan mycket väl ha fel. Sålde vår touring för en timme sedan så nu är det bara att köpa en ny innan snön kommer! ;)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
eftersom det snart sitter m7 drevning och 44matta på majoriteten av f7orna så kan jag inte tycka att det är ett bra argument för att just den skulle vara prisvärd.
Visst, den ser ut att var i bra skick med det är omöjligt att säga innan man tittat på den.
Som sagt varför jag tycker den är prisvärd.
Den såg fräsh ut , m7 drevning och 44as matta.
Sen för 44,000 som förmodligen går att pruta på nån tusenlapp så blir den prisvärd också.

Visst det är omöjligt att säga utifrån ett foto, Men visst är det fotot vi alla utgår ifrån innan vi ens har tanken att fara och titta på den? Så man måste ju få gå efter det man ser.

Sen om han skulle köpa en vanlig F7a och ska sätta dit M7 drevning samt 44as matta själv så blir det inte speciellt billigt.

Så nej jag driver inte med dig. Du får gärna skicka ett pm med "majoriteten" av alla F7or som har m7 drevning OCH 44as matta tack. Nog om OT här.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
köp INTE en yamaha phazer!!! min kompis hade en lika. samma årsmodell! Allt i boggin brast! blev ett enda svetsjobb hela tiden! plus 80 hästar 4 takt! WOW.. nej nej.. köp något annat..

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle också avråda dig från phazer'n.
Jag har då inget positivt att säga förutom att motorn är riktigt härlig...
Min farbrors phazer har skurit 3 ggr, yamaha löste bara problemet med en ny motor, de var nå metallclips från luftburken som lossnar och sedan far in i motorn.
Min pappa ägde en förut och den ägde vi i 2 veckor och köpte istället en 550...
Skulle helt klart välja en F7a om jag var du, därför att det är nog den roligaste skotern för dom pengarna, förutom en M7a.
Du hittar ingen annan kortbandare som tar sig så bra i lössnön då den är 325 cm lån och hittar du även en med 44as matta så skulle valet vara självklart.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En gång sedan vevaxeln och en gång vare med oljan, så egentligen 2 ggr pga skotern och 1 gång pga föraren.
Dock är det en av dom som har gått längst i sverige, men det med metallclipset hände vid ca 400mil.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jadu en iq hade inte varit helt fel. Men de flesta ligger alldeles för högt för min budget.

Men en sån här då? Jag vet ej miltalet och risken är ju att den gått alldeles för långt med tanke på hur billig den är. Jag kanske ska ringa på den, eller vad säger ni?
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Switchback_600_H_O_43187037.htm?ca=3&w=1&last=1
Switchback är är ju en skoter du kan få med pappa på också. Däremot tycker jag inte att just denna är märkvärdigt billig. Jag har flera kompisar som köpt swb600 06/07 sista två säsongerna och faktiska priset för avslutad affär ligger på 45 tkr och det var fina exemplar.
Som representant för pappa-genertionen skulle jag bedöma möjligheterna att få med honom på en F7 eller dylikt som betydligt mindre.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
En gång sedan vevaxeln och en gång vare med oljan, så egentligen 2 ggr pga skotern och 1 gång pga föraren.
Dock är det en av dom som har gått längst i sverige, men det med metallclipset hände vid ca 400mil.
Det finns ju mängder med venture/phazer som gått +2000 mil så motorerna på MTX är väl knappast nåt bekymmer generellt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det finns ju mängder med venture/phazer som gått +2000 mil så motorerna på MTX är väl knappast nåt bekymmer generellt.
Jag har ju inte heller hört om att motorerna skulle vara något problem...tvärtom...

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Ringde på en mtx igår, men den var tyvärr såld. Den hade varit perfekt. En 09 som hade gått 280 mil för 39000 kr. The search continues! Vet inte hur det blir det här. Det kanske inte är det bästa att hoppa på en kort 600 cc maskin som första skoter. Blir kanske att köra gamla 440in ett tag innan skoterköp. Bli lite bättre på att köra innan jag köper ny. Men självklart om det kommer in en fin skoter för en lagom peng så kan det bli ett köp. Men jag känner mig inte så hemskt stressad om jag inte köpt nån tills snön har lagt sig!
Tack så hemskt mycket för alla svar. Fortsätt att komma med egna åsikter osv.

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Ska åka och kolla i helgen på en iq Shift 550 136 lång, är det något speciellt man ska kolla på när med den modellen, typ några svaga punkter? Skotern som jag ska kolla på har gått 78 mil och är 2011 modell så den är relativt ny, jag har lyckats fått ner den till 44 000 kr. Vad tror ni, kan det va någe?

Sen är det många som jag ringt på och några som jag kollat på där de säger hur långt de gått i mil, men mätaren visar i miles, alltså måste man ta miltalet ggr 1.6. Till exempel på motorhuset här i östersund så kollade jag på en shift 600, Hastighetsmätaren gick i miles och under den stog det 2100 miles, när vi påpekade att det var 2100 miles och de sa 210 mil så ryckte de bara på axlarna och det kändes lite som de redan visste det och bara försökte lura ett stackars litet barn (jag) på sina pengar. ;)

Nu blev det riktigt rörigt här men hoppas någon förstår.