Vilken maskin ska du ha 2012?!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Du bara måste berätta om tanken bakom det resonemanget!
Jag ser inte logiken? Antingen en 163"......................eller varför inte en.....146"?
För mig känns det som att alternativen vore en aning närmare om det stod mellan 155 eller 146. Eller är det bara jag som har otur när jag tänker?
Ski-doo har ju ingen 163".... Sen har ju ski-doo bredare matta som kompenserar lite iaf. Vill inte ha en Freeride. Har provkört en Pro RMK 800 163". Men det kan bli en 155" vem vet. Lutar åt märkesbyte till Polaris som det känns nu .....
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Med BRPs remproblem mm, hoppas jag verkligen att du vet vad du ger dig in på..

MVH L-O // Boden
Har aldrig haft en Polaris.... Därför beslutsångesten. Sen att byta handlare..... Vet inte riktigt vart jag ska köpa Polaris... Men Pro RMK som jag provade var finfin att köra.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
troligtvis kommer jag behålla rmk´n men jag är ju en arctic man i grunden så det kanske blir en m8 iaf..
 
R

RevMan

Blir mest troligt en Summit 600 e-tec till 2012, det blir budgeten som styr årsmodellen. Men har hört att e-tecen är slöare än SDI:n, är det någon som kan bekräfta det? :)
Den känns slöare pga variatorkalibreringen. Jag satte in en annan helix på 2010an och då vaknade den till liv ordentligt.

2008 års sdi känns som att dom går värre. två jag jobbar med har haft en varsin renegade, den ena en sdi2008 och den andra en e-tec 2009 och dom drar jämt i både acc och toppfart.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Tack för snabbt svar RevMan. Ska försöka prova en 600 e-tec innan jag byter, känns den mycket slöare så ska jag tänka om :)
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Lynx Boondocker
+Känns välbyggd
-ingen elstart standard
-remätare?

Ski-doo Freeride 137"
+Klockren mattlängd
+Elstart standard
+REV XP RS chassiet
-Remätare?

Runnerup är XF800 HC

+Ny och fräsh
+Höga kammar standard
+Gillar arctic sen tidigare
-oprövad modell
-ser väldigt bred ut mellan skidorna


Det kanske slutar med att jag behåller min maskin, men just nu är den till salu iaf. Kan inte riktigt njuta fullt ut av den.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Blir utan tvekan att fortsätta med Switchbacken! Blir byte till 44mm kammar och kanske nån annan modifikation! Måste dock säga att orginalmattan fungerar fantastiskt bra!
 

ahlex

Aktiv medlem
13 jan 2011
60
0
6
Gävle
Intressant att höra hur alla resonerar! Jag skulle absolut helst ha en lössnömaskin, men bor man i Gävle och åker till fjälls en till två gånger per år känns det onödigt.. Så blir väl att satsa på en riktigt fin crossover:)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag ska låta switchbacken få smaka en vinter till.
Kommer garanterat bli lite godsaker till maskinen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag beställde en Pro Rmk 800 155" idag, behåller Nytron som pulkdragare till frun. ;)
Tanken var egentligen att vi skulle bytt bort familjebilen, men då vi har fem barn så blir utbudet rätt begränsat om man ska ha en buss med minst sju sittplatser och fyrhjulsdrift... Tittade på beg. Multivan, nya Sharan och beg. Q7.
Multivanen får man räkna med minst 300K om man vill ha en som iaf gått under 7-8000 mil, nya Sharanen slutar på minst 400K med fyrhjulsdrift och minimalt med utrustning-Q7an vet jag av en -09 med 3.0 dieseln som jag kan lösa för "vettiga" pengar från ett leasingkontrakt-men då kostar skatten nästan 11000:-/år!!

Då kan jag kosta på nuvarande familjebil lite uppfrächning och köpa en till skoter, mycket roligare! :D