Vattenåkning, vatten i ljuddämparen?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hur har ni med revar löst problemet med att det sprutar vatten som kväver avgaserna? Ser inget annat problem varför den skulle tappa kraft så pass som den gör så fort den kliver ned :embarrest:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Många brukar ha problem redan djup snö, men något sånt har jag aldrig upplevt.. Någon som kört vatten med en Summit Rev?
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Jag försökte att avhjälpa problemet med större och större skydd för utblåset, men det slutade med att plasten smälte för att avgaserna fortfarande hade det för tungt för att trycka sig ut andra vägar.
Jag trodde först problemet var att maskinen gick för varmt, så körde utan huv, sidokåpa och tillochmed en sväng utan bägge sidokåporna, men den gjorde samma sak då man körde sakta eller svängde snävt åt höger.. (det gick faktiskt att köra rakt fram och svänga höger utan kåpan för variaotrsidan! )

Så om man ska köra på vatten så är det nog bäst om man skulle köra utan sidokåpa ( eller modifiera en dålig kåpa ) så man kan köra ut utblåset på sidan och täta igen plasten undertill.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Har åkt vatten med reven i sommar. Modifiera ingenting vilket resulterade i att jag bara kunde svänga åt höger annars fick jag vatten på remmen, Men den hade inga tendenser på att lägga igen utblåset ? Borde väl se ganska lika ut på rev och summit?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
En polare har exakt samma problem med sin Lynx RE800 E-tech -11, fast han kan inte åka rakt eller nått den bara tvärdör på vatten.

Vi kom på en sjö för några helger sen och för att komma dit vi skulle så fick vi korsa en vatten fåra som rinner mellan två sjöar va väl kanske 40-50 meter men han kom inte över utan när han hade typ 20 meter kvar så bara tappade den all kraft för att sedan dö efter ca:10 meter.
Så där låg han genomblöt med en skoter på botten som inte ens vart in på första service än :)

Tacksamt var ju iaf att när den väl var uppe var det bara att lyfta upp den upp och ner och tömma allt sen slå i ny olja och bensin sen bara att starta. Hade inte kommit in nått vatten i cylindrarna alls.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Så fort den kommer till kanten går den precis som innan igen. Har kanske nån film...

Så fort man kommer upp i fart kliver den ju ned, det är då det uppstår. Går den på res har jag inga alls problem! Jag är en av få som måste bromsa innan vaken.. :weird:
 
Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Låter skummt. Måste vara nått med avgasmottrycket?
På min F7:a somgår som en båt på vattnet sitter det en liten plåt som styr undan från utblåset. Iofs så är utblåset långt över ytan vid normal körning men den hjälper när man lägger ner eller landar. Det enda som stör vattenkörningen är om man hoppar och landar utan snurr på mattan, då drar den in vatten längs ovansidan på mattan och man tappar kraft.
 
4

426H

när han hade typ 20 meter kvar så bara tappade den all kraft för att sedan dö
Listig kompis du har som åker ut på sjön och sänker en e-tec. Med all elektronik som sitter på den skotern så har han underbara problem att se fram emot nästa vinter, och om det läckt in fukt i vevlagren så har han max 50 mil kvar innan det blir ett dyrt haveri. lol.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Mina erfarenheter är att en sänktskoter i sött vattten inte är några stora problem om man bara får ur vattnet och får igång den så fort som möjligt. Har varit med och räddat en hel del nyare skotar och det var varit förvånansvärt små problem eferåt.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Listig kompis du har som åker ut på sjön och sänker en e-tec. Med all elektronik som sitter på den skotern så har han underbara problem att se fram emot nästa vinter, och om det läckt in fukt i vevlagren så har han max 50 mil kvar innan det blir ett dyrt haveri. lol.
Vi åkte ju resten av helgen samt varmkörde den med jämna mellanrum för att vara på säkra sidan för att få bort så mycket fukt som möjligt men sen när vi kom hem så revs motorn direkt och renoverades och torkades så det blir nog inga större problem till vintern. enda elektroniken som dött är instrumentet men det är bytt nu så allt funkar som det ska igen.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Listig kompis du har som åker ut på sjön och sänker en e-tec. Med all elektronik som sitter på den skotern så har han underbara problem att se fram emot nästa vinter, och om det läckt in fukt i vevlagren så har han max 50 mil kvar innan det blir ett dyrt haveri. lol.
Fel. Eftersom han säljer den till vintern är det nästa ägares problem.