LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
jävlar vad fint chassiet blev. du kan få komma och polera på min Enduro också ;)
man tackar, hehe det är bara att du tar fram trasor o autosol så fixar du det på egen hand på några dagar ;)

Har du testat nåt värme lack som funkar på Y-röret? Jag testade på min förra skoter men det lossade nästan direkt och blev grådassigt. Den lacken skulle tåla 800gr tror jag det stod på bruken...
Jag har int hunnit lacka Y-röre än men ska göra det ikv, sen ska man ju "härda" all värmefärg i X grader i X många minuter(brukar stå på burken) annars lossnar bara färgen direkt typ, av egna erfarenheter, så det blir första gången idag som jag härdar efter lackning, återkommer med resultatet senare =)

Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu har jag lackat Y-röret me värmelack samt härdat lacken=)
bilder:

Ny lackat

Uploaded with ImageShack.us

Nu jämarns äre hårda bullar in i ugn!

Sådärja, slutresultatet efter att ha härdat färgen i ugn var perfekt=), har dock inte testat montera o köra med det än, men det kommer i vinter=)

Men ett tips när ni lägger in skiten i ugnen, Vädra ordentligt, för det luktade kadaver i hela köket o det uppskattas INTE av övriga familjemedlemmar! ;)

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Men ett tips när ni lägger in skiten i ugnen, Vädra ordentligt, för det luktade kadaver i hela köket o det uppskattas INTE av övriga familjemedlemmar! ;)
Märkte de när jag bakade ett kawa block för ett tag sen :heh:

Ser bra ut!

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu kommer en hyffsad uppdate!

Snart ska jag bara lämna in primären för renovering, köpa matta, köpa avgaspackningar o montera nya insugsgummin, sen så ska han gå ;)

Fick hem lite godis

Monterad burkrem =)

Polerade variatorskyddet och monterade en remhållare.

Gjorde en ny balatarem som var lättare att tillverka än vad jag trott:whistle:

Boggien 90% färdig, ska bara montera två boggiehjul till..

Några helhetsbilder som avslut :bigsmile:

Säg nu gärna vad ni tycker hittils, kom gärna med massa tips på vad som kan göras också!! är öppen för alla möjliga förslag! =)

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
den blir riktigt fin den här.
om du har köpt orginal, alltså gummi och inte aluinsug, så kladda på ett lager 1-2 mm med stövellim på hela utsidan av insugsgummina så kommer dom hålla mycket bättre ;)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
den blir riktigt fin den här.
om du har köpt orginal, alltså gummi och inte aluinsug, så kladda på ett lager 1-2 mm med stövellim på hela utsidan av insugsgummina så kommer dom hålla mycket bättre ;)
Tackar! =)

Jag har int köpt insugen än, men vars kan man beställa det? hittar inget och jag har sökt som f*n :O eller äre närmsta ÅF som gäller?, och vad går aluinsug (boysen) på o vars köp man det? :p

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
när jag beställde från den sidan så var dom hjälpsamma med att ta fram rätt insug till mig. om insugen från -05 passar vet jag inte, dom har olika artikelnummer så de borde inte passa

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
när jag beställde från den sidan så var dom hjälpsamma med att ta fram rätt insug till mig. om insugen från -05 passar vet jag inte, dom har olika artikelnummer så de borde inte passa
Okej, jag har iaf skickat iväg ett mail om den produkten o frågade om det skulle passa min modell, så nu äre bara att väta o se=)

sen har jag inte förstått mig på en grej, det som sitter ovanför insugen och ser ut som en liten luftburk som går in i bägge insugen, vad fyller den för funktion egentligen? kollar man på sprängskisser så står det bara "resonator" hoppas ni fattar min dåliga förklaring..

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Skulle tro att du syftar på boostbottlen. Den sägs suga upp överflödig bensin, för att sedan skicka ut den när den behövs. Ska ge bättre gassvar.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Skulle tro att du syftar på boostbottlen. Den sägs suga upp överflödig bensin, för att sedan skicka ut den när den behövs. Ska ge bättre gassvar.

exakt den menar jag, okej, jag gissade på att det var nåt boostbottleaktigt men nu förstår jag vad den gör, alltid lär man sig något nytt :)

Anledningen varför jag frågade var att på alu-insugen så har jag inte sett sånadär "rör" som sticker ut på ovansidan av insugen för att fästa
boostbottlen ^^

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
tyckte inte boostbotlen gjorde nån skillnad alls på min, men då har jag en 600 och vet inte om den gör nån skillnad på din 440. borde inte göra nån skillnad på den heller

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tja, idag var jag hemma och tog tag i bakdelen på skotern då jag tyckte den inte var så speciell.

Så ser det ut just nu, ska dit med en aluminiumbit som bockas o poleras:)

Bild på bygget hittils..

Större uppdate kommer ikväll då jag är klar =)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu har jag nästan gjort klart bakdelen som jag vill ha den=)

Tillkapade aluminiumbitar.

Ditmonterado polerad, ska nita då jag köpt lite nitar, blev nå bra mkt snyggar sådär.

Påbörjad stänklapp, får se om det blir bra, annars kör jag med orginal ist...

Sådär, säg gärna vad ni tycker:eyebrows:

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
blev snyggt med fotstegen. tror de blir snyggare med orginal stänka men de får vi se då den är färdig :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Mjo jag tror också org blir snyggast men vi får väl se:bigsmile:

Nu har jag gjort ett ryck igen och gjort ett fäste o fixat stötarmen =)

Tillverkade ett nytt fjäderdämpat fäste till slutburken, då det gamla var fult o trasigt^^

Borrade ur den gamla lagerbanan samt hålet litegrann och klämde in en bussning, vart helt okej! :bigsmile:

Monterat o klart...

Nu ska jag fila lite på nån snygg design till lyftbågen:) har funderat på att göra nåt i rostfritt som poleras o sen själva lyftröret om man säg så lackat svart ^^ vi får se!

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ser bra ut detta :)
Det blev inge dropbrackets?
Man tackar =)

Nee, lynx har ju fäster ju boggien lite annorlunda(på den här modellen iaf) om man jämför med nyare skotrar, så jag kom inte på nåt snitsigt sätt att höjja boggien utan att borra ny fästhål i tunneln...tyvärr

Om ni kollar på bilderna på boggien så ser ni hur infästningen är gjord orginal =)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
nu äre tajta mellanrum mellan uppdatesen, så som det ska vara!

Nu har jag popnintat klart bakdelen, monterat dynan, monterat dom sista boggiehjulen så boggien är helt klar nu, satt dit nya packningar för rave-ventilerna osv osv.

Rätt kul att popnita endå

Status
Stängd för vidare inlägg.