ny skoter renegade, summit, rmk

wesen92

Aktiv medlem
5 dec 2010
58
0
1
mora
Tjenare!!!!
Har nu tänkt sälja min gamla skoter som är en lynx enduro 600 -01.
och istället ge plats för en ny.
hade tänkt mig någon lite längre skoter, har tittat på renegade, summit, rmk och liknande eller så hade jag tänkt mig en kortare med en rejäl matta på som skottar på bra i lite djupare snö. åker en del led men föredrar helst att åka utanför leden.
är det någon som kan ge mig lite tips på vad jag bör köpa, för och nackdelar med olika maskiner?:)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Sv: ny skoter

Håller med också, eller så en m7/m6?
Har dåliga erfarenheter av summit med rev chassit, en kompis som hade en krånglade så in i fan och brann tom. en gång.. Slutade med att han fick bra pris på en ny och lämmnade in den gamla.. (Säger inte att det är en dålig skoter, bara vad jag varit med om)
 

wesen92

Aktiv medlem
5 dec 2010
58
0
1
mora
Sv: ny skoter

Haha menade såklart 40-50 000 kr;)
Ja jag har blivit riktigt intresserad av arcticen m6/7 och Rmk såklart.
Är detta två likvärdiga skotrar, eller är det några större skillnader på dessa två?
Okey det lät ju inte så bra gällande summiten, har oxå hört dåliga saker om den modellen.
 

wesen92

Aktiv medlem
5 dec 2010
58
0
1
mora
Sv: ny skoter

okey ska kanske ta och spana in den lite närmare:) hur funkar den ifall du skulle åka på led eller lite hårdare packad snö?:)
 

johannesbowling

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
Älvsbyn
Sv: ny skoter

Så länge leden inte är stenhård så går det bra, men är det hårt så går den varm ganska lätt. Men du tar dig fram nästan överallt i lössnö (de enda viktiga) :D
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
Sv: ny skoter

enligt mitt tycke är m7 det självklara valet. den har nyare chassie än RMKn ungefär det chassiet finns ju än idag. medans rmk blev utbytt 05 mot ett nytt chassi. arctics 700 motorer är riktigt grymma! de har god prestanda osv. säger inget dåligt om polarisen men det känns som att du har en lite nyare skoter om du tar en M7:)
 

wesen92

Aktiv medlem
5 dec 2010
58
0
1
mora
Sv: ny skoter

det som väger över till arcticens fördel är precis som du säger det nya chassiet som jag gärna skulle föredra, plus att jag har lånat en F7 förra året och den vart jag ganska såld på, motorn var riktigt rapp och trevlig. tror du att man har möjlighet att hitta en M7 runt 45-50 000 kronors klassen?:)
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Sv: ny skoter

Liberty 800 motorn har väl lite krångel med avgasportarna.
Rotaxmotorerna (800) finns det problem så som att insugningsgummina spricker och manuell smorning av vevaxellager (tendera till många skurna).
AC har nationaldag snart...! Har tyvärr inte kört någon m6/m7 så jag kan inte uttala mig.

Tycker du ska satsa på en Renegade 800. Skitbra hybrid mellan led/lössnö och modernare chassie än övriga (körställning etc), kanske den bästa skotern för dina ändamål? Rmk är suverän den också f.ö.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Sv: ny skoter

Liberty 800 motorn har väl lite krångel med avgasportarna.
Rotaxmotorerna (800) finns det problem så som att insugningsgummina spricker och manuell smorning av vevaxellager (tendera till många skurna).
AC har nationaldag snart...! Har tyvärr inte kört någon m6/m7 så jag kan inte uttala mig.

Tycker du ska satsa på en Renegade 800. Skitbra hybrid mellan led/lössnö och modernare chassie än övriga (körställning etc), kanske den bästa skotern för dina ändamål? Rmk är suverän den också f.ö.
Jo satsa på en renegade 800 med några hundra mil på mätaren så får du se hur fort kontot töms när motorn rasar, frågan är inte om den rasar utan när ska den göra de...
M7 har ju nästa samma chassie fram tills i år, det visar hur bra det funkar. Men 700:a motorn är ganska törstig på soppa
Polaris 800 ska du se till så dom rostfria avgas gilijotinerna är monterade, på 800:an är det oxå inte helt ovanligt att veven går av (biten som kommer ut och variatorn sitter fast på)
Ska du ha en med rotax så köp då en 600 eller 700
 
Last edited:

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Sv: ny skoter

Jo satsa på en renegade 800 med några hundra mil på mätaren så får du se hur fort kontot töms när motorn rasar, frågan är inte om den rasar utan när ska den göra de...
Vänta nu här.. är detta vad dem kallar märkes***eri?
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Sv: ny skoter

ang polaris av gamlare slag, släng på ett par isrivare, gjorde de på min å sen dess har min templampa inte ens funderat på att lysa till vid hårdare underlag. min fimpa en vev vid 580 mil, men de e bara den å portarna som ja bytte ut mot rostfria som kostat någe i motorn. allt annat e original å den gå kanon efter drygt 800mil!

min röst faller dock på m6/m7 då dom e modernare.. :)
 
Last edited:

wesen92

Aktiv medlem
5 dec 2010
58
0
1
mora
Sv: ny skoter

kommer nog att satsa på en arctic som det känns nu, frågan är om man hittar en för min budget?:)
polaris switchback kan det vara någonting? eller vad är skillnaden mellan den och rmk n?:)