A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Asker-jag har fan inte tid att hålla på och greja med skotern just nu, så kom inte med en massa ideer som sätter griller i huvudet!

...kanske man skulle skruva lös styrstången och ta med den på jobbet...hmmm.. *suck!* :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Att sänka styret på Pro'n är väll lite av en rekommendation av mr C himself eller hur?
eller är de någe jag inbillat mig? Vet att Bret säger att de kör med risern i lägsta läget för att komma nära maskinen, vilket är väldigt fördelaktigt när man har gasen på dalsidan vid skråkörning.

Men appropå styrhöjjare och styrsänkning för att kunna köra som folk, har ni sett den "nya" filmen från Snowdreams?
Första gången i Svensk film som jag ser nån göra Chris signaturhopp, kika 40sekunder in, KUL att se, att de dessutom var med en pimpad gammal REV skadar inte heller :)

http://snowdreams.mine.nu/Film/Snowdreams.The.new.but.a.bit.old.movie.WMV/Snowdreams.the.new.but.a.bit.old.movie.wmv
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Äntligen har det kommit lite snö ca 10cm :)

Har provat skidoon en del idag.
Har fått den att går rätt bra faktisk, fick bestycka ner förgasarna från 370 till 340 så började den varva ordentligt. Med 370 munstycken så var det tvärstopp vid 7000varv, sen lade jag i 1g skrot extra i varje viktpinne och ändrade klickern från 4 till 1.
Och nu matar den på betydligt bättre.
Stiften fortfarande lite blöta och låg avgastemp så det finns nog en hel del till att hämta.
Den varvar strax över 8000varv på den korta sträcka jag har att köra på. Men den verkar öka ju längre man håller stuumt och bygger värme.

Får ta och köpa lite mer munstycken imorgon och testa mer.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Äntligen har det kommit lite snö ca 10cm :)

Har provat skidoon en del idag.
Har fått den att går rätt bra faktisk, fick bestycka ner förgasarna från 370 till 340 så började den varva ordentligt. Med 370 munstycken så var det tvärstopp vid 7000varv, sen lade jag i 1g skrot extra i varje viktpinne och ändrade klickern från 4 till 1.
Och nu matar den på betydligt bättre.
Stiften fortfarande lite blöta och låg avgastemp så det finns nog en hel del till att hämta.
Den varvar strax över 8000varv på den korta sträcka jag har att köra på. Men den verkar öka ju längre man håller stuumt och bygger värme.

Får ta och köpa lite mer munstycken imorgon och testa mer.
Ok så den går rätt bra iaf. Men hur gjorde du egentligen? Du sänkte ner förbränningsrummen i cylindrarna för att kompensera slag och spacer, då borde alltså alla portar/porttider bli 2-3mm högre beroende på tjockleken på spacern? stämmer det el. har jag missat något? Blir ju en duktigt grymm portning isf. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Höjde upp cylindrarna för att utnyttja hela höjden på portarna i cylindrarna. Och fick då sänka ner topparna ner i loppet.
Nu kommer jag inte ihåg om det var 1.5 eller 2mm shimset blev tror jag har skrivit det tidigare i tråden.
Porttiderna hamnade på milda 208/133grader.

Provade lite mer nu ikväll över en åker mm och då varvade den 8500 innan jag släppte. Det är en jäckla fin sång på motorn måste jag säga :)

Skulle vart riktigt kul och kört en bänkning på den och se vart den hamnar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har idag lackat massa bumpers och a-armar.
Och då fick galrena i huven en omgång också.

Före:


Efter:


Blev det inte vackert så säg :)
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Riktigt fint! :)
Men tråkigt att man inte kan se dom tidigare bilderna från detta projekt :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Får hoppas att bilderna kommer tillbaka, är över 700 länkade bilder som försvinner för mig annars...
men det verkar som pixbox kommer tillbaka och då får man hoppas att det plockar hela sidan precis som den är så alla adresser och bildnamn stämmer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
I helgen var det premiär för rmk:n och jäcklar vilken skön maskin det är.

Sen hade det snöat någon dm här runt östersund så nu ikväll så tog jag några fler provrepor med skidoon.
Gick grymt fett gick knappt att köra, var bara runt 0c ute ikväll och ca -10 sist jag provade den och då gick den fett men skapligt...
Bestyckade ner den yterligare satte i 290 i huvudmunstycke nu och då blev det lite mer fart i maskineriet.
Fortfarande något fett enligt egt, orkade inte kolla något stift ikväll, för jag smälde första remmen, men den var rätt risig ändå.. Men den går mycket bättre nu, dock övervarvar den andeles för lätt nu drar till 9000rpm... Så jag får ta en liten översyn på vad som sitter i variatorerna.

Sen har jag beställt dubb till mattan så man får ner lite pulver i marken :)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Hur går de här då... vart tyst på slutet inga nya moodds på gång??

hur e de med bamses maskin då blir de nån fart med turbon??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Bamses maskin går bra, igårkväll gjorde vi lite justreraingar i variatorn då den inte vill varva ur riktigt med den vikt vi hade monterat.
Men trots att den inte varvar ur riktigt är den nästan löjlig att köra... :)
Vi flyttade även upp boggien som den sitter på pro rmk får det går inte köra i lössnön när skidorna står rakt upp. Kanske kul på en platt myr i 10 minuter, men vi kör där det är mer djävligt så då vill man ha lite andra egenskaper...
Så i helgen blir det mer stora blåsjön och vi får väll se hur den känns då...
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Men trots att den inte varvar ur riktigt är den nästan löjlig att köra... :)
Vi flyttade även upp boggien som den sitter på pro rmk får det går inte köra i lössnön när skidorna står rakt upp.
Hur/var har ni flyttat upp boggien? Har inte skotern på orten, måste titta efter hur det sitter på min, tycker skidorna ligger som slickade i backen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Hur/var har ni flyttat upp boggien? Har inte skotern på orten, måste titta efter hur det sitter på min, tycker skidorna ligger som slickade i backen.
Det är det främre boggieinfästningen mot tunneln, om man tittar från sidan så finns det o-borrat "hål" ovanför originalhålet på pro rmk, men skulle inte rekommendera att göra tvärt om alltså från rmk -> assault.
För assault boggieskenorna är lite brantare framtill jämfört med rmk så risk för mattspättning kan förekomma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Höjde upp cylindrarna för att utnyttja hela höjden på portarna i cylindrarna. Och fick då sänka ner topparna ner i loppet.
Nu kommer jag inte ihåg om det var 1.5 eller 2mm shimset blev tror jag har skrivit det tidigare i tråden.
Porttiderna hamnade på milda 208/133grader.

Provade lite mer nu ikväll över en åker mm och då varvade den 8500 innan jag släppte. Det är en jäckla fin sång på motorn måste jag säga :)

Skulle vart riktigt kul och kört en bänkning på den och se vart den hamnar.
Låga 208 gr:bigsmile: Du är ju lika tokig som jag . Men 133 i överströmmare är ju både bra och dåligt,,bra för botten men sämmre för full effekt. 136gr är mer vanlig för 208gr utblås. Men jag har ju inte sett hur bra flöde dina överströmmare o insug har så de kan ev ge hyffsad sluteffekt ändå.

Jag satt mina TC tider på runt 208 utb och 136 överströmmare och är förvånad över minimala förluster på lågvarv mot tidigare 204/134gr. Och jag har ju inte ens raveportar.

Ska du testa fler trimåtgärder så höj överströmmarna. Men skulle det bli sunk pga pipor som inte gillar det så är de lätta att spackla igen/sänka med JB weld. Överströmmare kan man ju höja för mycket utan att förlora cylindern tack vare att plasten sitter kvar bra i insug:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Fortfarande finföre i stora blåsjön :)

Testade bumpern lite mer idag... kan säga att 5cm träd behöver man inte änns bromsa för, det kan jag fasiken hålla garanti på!
Styrde undan trädet fint från plasten och a-armarna håller fint också.