A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.117
943
113
Stora Blåsjön
Har skruvat ihop maskinen lite till nu.
Här är delarna som behövs för den främre kylaren utöver kylaren:


Bort med denna skruv på toppen:


Och i med en mässingnippel, här ser man även skillnaden på termostaten (mindre hål i den nya).
Byter man inte termostaten så går motorn för kallt.


Motorn sitter i chassiet och slp motorstödet monterat.


Nästa grej blir att tillverka några asker-motorstöd som ska sitta på mag-sidan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.117
943
113
Stora Blåsjön
Så här ser den ut nu, har rivit av dekalerna:


Förhoppningsvis om det går som det ska så blir dekalerna från Swetown klara i veckan, kommer nog att bli riktigt snygg :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Riktigt clean! Less is more!
(Istället för de hysteriska dekalkitten som ser ut som glasspapper som folk envisas med)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Riktigt snygg blev den.. tror ändå att du kommer att svära när du sitter i pudersnön och polarna svishar förbi!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.117
943
113
Stora Blåsjön
Haha, då jag redan har ca 50mil med pro rmk 137" redan så vet jag vad dom går för.. skulle aldrig satsat dom pengarna i maskinen om jag inte visste vad jag får.
Är klart den roligaste skoter jag haft, inklusive pro rmk turbon! Det är en maskin som man verkligen kör och har en körglädje som ingen annan maskin jag provat haft.
Går absolut inte att jämföra med skidoo freeride/summit 137", 146" eller knappt 154 heller.
Så nej jag är inte orolig att jag kommer att sitta fast mer än polarna med längre maskiner, jag kommer bara att ha lite roligare :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Riktigt snygg blev den.. tror ändå att du kommer att svära när du sitter i pudersnön och polarna svishar förbi!
Helvete. Var det där en referens till att skotern är kort eller till att den inte kommer synas i snön? Jag hade helt glömt bort att han hade kortat ner skoterjäveln.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Asker: Bara för att klargöra för alla intresserade som inte läser hela tråden, kan du lägga upp en lista på vad man behöver för att bygga en själv =) har själv en gammal 13 pro som kommit till åren/milen och har samtidigt ledsnat på att behöva söka upp de överjävligaste ställen man vet för att få lite puls då man kör. Jag och min polare har snackat om att just detta segment till skoter saknas på marknaden. En riktigt rock'n'roll maskin!

/Petter
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.117
943
113
Stora Blåsjön
Asker: Bara för att klargöra för alla intresserade som inte läser hela tråden, kan du lägga upp en lista på vad man behöver för att bygga en själv =) har själv en gammal 13 pro som kommit till åren/milen och har samtidigt ledsnat på att behöva söka upp de överjävligaste ställen man vet för att få lite puls då man kör. Jag och min polare har snackat om att just detta segment till skoter saknas på marknaden. En riktigt rock'n'roll maskin!

/Petter
Det är många som tänker så nu..
Här kommer en lista på grejor som behövs för att korta en pro rmk till 137"
(Alla nummer är polaris reservdelsnummer)

Inköp:
Matta:
Camoplast 41x348, kamhöjd 59mm, 2,86" delning, duells nummer: 84-9204
mattan behöver kapas ner till 38cm och stansa hål för centerdriften, eller så kapar man bara bort centerdrivhjulet om man känner att det är jobbigt att göra hålen.

Kylning:
1st 1240708
3st 7081692
1st 7080842
1st 5413818
1st 5414215
1st 7052222
1st 7052433
Går att lösa enklare och billigare med en extra kýlare mellan originalkylarna. Men en främre kylare är effektivast.

Bakbåge:
Ac-båge eller
Polaris 2635156-309
man får kapa dom till lämplig längd.

Boggieskenor:
Iceage custom bomberrails 137"
Eller svetsa om originalskenorna som jag gjorde på den första 137an.

Dekalkit:
Swetown
(Går att skippa då det inte fyller någon direkt praktisk funktion :) )

Lim: (om man monterar den främre kylaren)
LORD 406 Komplett kit 2204171
Bara limmet 2204400


Sedan är det bara att kapa 228mm längst bak och svetsa ihop det igen :)
 
Last edited:

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Men är du klar nu? I Juni? Är det allt? Är det allt vi kommer att få se? Låter lite för enkelt för att vara ett av dina projekt.
Inga foxare, preppad motor, pulverlack, anodiserat, eller andra smarta lösningar? Missförstå mig rätt, men man blir ju lite besviken då man förväntar sig så mycket mer när det gäller dina projekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.117
943
113
Stora Blåsjön
Men är du klar nu? I Juni? Är det allt? Är det allt vi kommer att få se? Låter lite för enkelt för att vara ett av dina projekt.
Inga foxare, preppad motor, pulverlack, anodiserat, eller andra smarta lösningar? Missförstå mig rätt, men man blir ju lite besviken då man förväntar sig så mycket mer när det gäller dina projekt.
Det är nog tyvärr så, Den är klar. Och helt ärligt så märker jag ingen större skillnad på foxarna och dämparna som sitter på nu. Dom ska renoveras det är det enda som är kvar.
Men man jag ju lite dåligt omdöme ibland så det kan när som helst hända något :)
Jag kommer inte ha så mycket tid i garaget en tid framöver då jag ska bygga nytt "garage".