A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
Om någon tror att jag lagt ner 137"an så är det helt fel, ska nämligen bygga på en helt ny maskin denna gång. Tänkte jag tar det säkra före det osäkra och satsar allt :)
Blev en så otroligt rolig maskin så det är lika bra att köra på en ny.
Har beställt matta och boggieskenor idag, så skenorna lär man väll få om några månader... bra att vara ute i tid.

Sen har jag utvärderat om det behövs någon koppling till boggien eller ej och har kommit fram att det behövs ikke.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
Ser fram emot det bygget !
Blir det på en kort Axys eller Indy ? För du ska väl ändå inte korta en lång Axys, eller ?
Det nya bygget kommer att baseras på en rmk assault 2015, alltså ingen axys. Blir snyggare billiare och bättre att bygga på en lång maskin från början än att förlänga en kort. Då det sitter rätt grejor på om längre maskinerna på en gång. Sen behåller man om magiska egenskaperna som pro rmk har även när man kortar ner dom, tror det blir svårt att efterlikna på en indy.
Dock hade det varit riktigt roligt att sätta sågen i en lång axys :) men prisskillnaden mot denna assault och en lång axys (även kort) blev omotiverat stort.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
När vi körde i år så kom vi fram till att 154 nog var overkill för de flesta fören vi har här i landet.. Samtidigt vill man ju som du är inne på ha både smalheten och smidigheten samt kammhöjden som mountainmaskinerna har.. Tror en kort men extrem mountainmaskin är helt rätt för våra snöförhållanden. Är ju sällan vi har 1 meter puder.. antingen är det vindpinat, sockersnö eller skare.. Eller helt utan botten så man ändå hamnar i backen så fort man gasar.. Hade i vart fall varit sjukt roligt att prova
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
När vi körde i år så kom vi fram till att 154 nog var overkill för de flesta fören vi har här i landet.. Samtidigt vill man ju som du är inne på ha både smalheten och smidigheten samt kammhöjden som mountainmaskinerna har.. Tror en kort men extrem mountainmaskin är helt rätt för våra snöförhållanden. Är ju sällan vi har 1 meter puder.. antingen är det vindpinat, sockersnö eller skare.. Eller helt utan botten så man ändå hamnar i backen så fort man gasar.. Hade i vart fall varit sjukt roligt att prova
Är ungefär det jag också kommit fram till också. Jag tycker det blir för lättkört med 155" och vill ha mer utmaning och mer "liv" i maskinen.
Turbo 155an ger definitivt liv i maskinen men då räcker inte backarna till istället :)
Faktisk en rätt härlig känsla när man får kämpa lite mer i backarna igen, är inte alltid en självklarhet att man tar sig upp på det sätt man gjorde med 155an, men upp tar man sig ändå på något vis:)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
OT, men fortsätter på ovanstående.

Kanske lite olika hur duktig man är att slänga runt maskinen också, men åker man som vi efter där dumparna landar så får man puder hela tiden. Visst, inte 1m nysnö hela tiden, men jag har då varit glad över att jag åkt lång maskin den här säsongen. Vi var på ställen där 137" åkte 5km/tim utför och 154" körde fast på myrarna. Polaren panikgasade ut ur skogen med sin 174" i blotta förskräckelsen och lämnade 150-170 djupa spår efter sig. Själv stod jag kvar med snö upp till magen och skottade loss 163" i 45min innan jag tog mig ut. Visst extremt sällsynta förhållanden, men jag har slitit med 163" hela vintern och den har fått kämpa, men absolut har jag även känt att det är för enkelt många gånger. Lite svårt att bestämma mig, men nu finns ju 154" i T3 utförande så skulle jag byta i dag så blir det en sådan, men absolut inte kortare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
OT, men fortsätter på ovanstående.

Kanske lite olika hur duktig man är att slänga runt maskinen också, men åker man som vi efter där dumparna landar så får man puder hela tiden. Visst, inte 1m nysnö hela tiden, men jag har då varit glad över att jag åkt lång maskin den här säsongen. Vi var på ställen där 137" åkte 5km/tim utför och 154" körde fast på myrarna. Polaren panikgasade ut ur skogen med sin 174" i blotta förskräckelsen och lämnade 150-170 djupa spår efter sig. Själv stod jag kvar med snö upp till magen och skottade loss 163" i 45min innan jag tog mig ut. Visst extremt sällsynta förhållanden, men jag har slitit med 163" hela vintern och den har fått kämpa, men absolut har jag även känt att det är för enkelt många gånger. Lite svårt att bestämma mig, men nu finns ju 154" i T3 utförande så skulle jag byta i dag så blir det en sådan, men absolut inte kortare.
Ta och prova en pro rmk istället för att hålla på att gräva lös ski-doos... :)
Jag kör varje helg under vintern och då är det inte alltid super pow varje helg, men jag kommer alltid att ha en 155 i reserv för dom där extrema helgerna.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
OT, men fortsätter på ovanstående.

Kanske lite olika hur duktig man är att slänga runt maskinen också, men åker man som vi efter där dumparna landar så får man puder hela tiden. Visst, inte 1m nysnö hela tiden, men jag har då varit glad över att jag åkt lång maskin den här säsongen. Vi var på ställen där 137" åkte 5km/tim utför och 154" körde fast på myrarna. Polaren panikgasade ut ur skogen med sin 174" i blotta förskräckelsen och lämnade 150-170 djupa spår efter sig. Själv stod jag kvar med snö upp till magen och skottade loss 163" i 45min innan jag tog mig ut. Visst extremt sällsynta förhållanden, men jag har slitit med 163" hela vintern och den har fått kämpa, men absolut har jag även känt att det är för enkelt många gånger. Lite svårt att bestämma mig, men nu finns ju 154" i T3 utförande så skulle jag byta i dag så blir det en sådan, men absolut inte kortare.
Har du varit å kört i usa?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
V7 upplevde jag exakt samma, 174:an i gänget körde fast i nerförsbacke. Full gas över myrarna så gick det 30 km/h rejält länge innan farten kom.

Men det är inte varje år...

Ska man uppleva det varje år så ska man ha tur alt så måste man göra som "prormk163", man måste söka pudret.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
I mitten av februari dumpade det så mycket en helg i Luleåtrakten att det gick under armarna på mig i skogen utanför F21 (jag är 189 cm lång). En ny Summit körde fast mitt ute på isen här nedanför då föraren körde för sakta... Jag var ute på fredagen med min gamla Venture och tog mig hem med nöd och näppe, sedan kom det en halvmeter till och då var det bara att stanna hemma... :D En gång på hundra år och kompisen som just köpt en flång ny PRO RMK tyckte att han kommit till himlen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
Hur summitar kör fast skiter jag i, såg ytterligare exempel i helgen där en 154 och en 174 summit vägrade ta sig upp på snön utan bara grävde sig fast i utförsbacke. Så i min lilla rmk hjärna så ser jag detta som nästan helt omöjligt med en pro rmk.

Men i fortsättningen så diskuterar vi hur dålig nya skidoos är i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69056&page=88
så håller vi denna projekttråd lite ren från fastkörande skidoos ett tag nu.

Åter till Topic så har jag hämtat ut den nya mattan till lill rmk:n, och inväntar skenor från iceage, dock lär det dröja men man kan alltid hoppas på att dom dyker upp innan snön är borta så man får prova den lite denna sässong :)
Tog även att provade ny assaulten i helgen och jäcklar vilket fäste det är i mattan.
Tycker mig ha fått till en bra variatorsetup för maskinen också.
Kör nu med original 10-68vikter. Primären en slp grön/råsa 160/340 fjäder. Sekunderäen en Team Svart/vit 160/260 och drevning 19/43. Gick verkligen att åka rulle hur långt som helst med denna setup, riktigt kul då föret i övrigt inte var helt perfekt i helgen. Ligger kanske lite lågt på varven men förväntar mig lite mer varv när motorn är mer inkörd, annars är det bara att slipa ner lite längst ut på 10-68 vikterna tills önskat toppvarv är uppnått.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kul att den går bra assaulten!

Tycker mig höra att 800an från 14 och framåt är lite vassare än tidigare. 10-68 var då för tungt för -13 modellerna.

Blir det 137" på den nya också? Vad finns det för bra mattor i den längden du planerar att köra med?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag fick putsa mina 10-68 till 67g och precis som du nämner tog jag av dom ytterst i toppen. Detta har funkat kanon med team silver, team svart-lila och 19-43, nån riktig rulleåkning får jag inte till dock men remmarna håller och den är riktigt rapp med fin back shift. Kan även tillägga att mina 68:eek:r vägde närmre 69 alla tre...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
Kul att den går bra assaulten!

Tycker mig höra att 800an från 14 och framåt är lite vassare än tidigare. 10-68 var då för tungt för -13 modellerna.

Blir det 137" på den nya också? Vad finns det för bra mattor i den längden du planerar att köra med?
Jo det är kul att den nya går bra, tycker det märks mest på gasresponsen på motorn, toppeffekten tycker jag inte känns någon större skillnad på kanske lite mer... Skulle tro att det är lite mer tändning tidigare i registret på dom nyare motorerna jämfört med 11 och 12 och sen är dom nermagrade på topp också.

Ja det blir 137" på den nya också samma matta som förut också 137x16x2.313", man får kapa ner bredden på mattan och stansa hål för centerdrivningen men sen så passar den fint.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur summitar kör fast skiter jag i, såg ytterligare exempel i helgen där en 154 och en 174 summit vägrade ta sig upp på snön utan bara grävde sig fast i utförsbacke. Så i min lilla rmk hjärna så ser jag detta som nästan helt omöjligt med en pro rmk.

Men i fortsättningen så diskuterar vi hur dålig nya skidoos är i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69056&page=88
så håller vi denna projekttråd lite ren från fastkörande skidoos ett tag nu.

Åter till Topic så har jag hämtat ut den nya mattan till lill rmk:n, och inväntar skenor från iceage, dock lär det dröja men man kan alltid hoppas på att dom dyker upp innan snön är borta så man får prova den lite denna sässong :)
Tog även att provade ny assaulten i helgen och jäcklar vilket fäste det är i mattan.
Tycker mig ha fått till en bra variatorsetup för maskinen också.
Kör nu med original 10-68vikter. Primären en slp grön/råsa 160/340 fjäder. Sekunderäen en Team Svart/vit 160/260 och drevning 19/43. Gick verkligen att åka rulle hur långt som helst med denna setup, riktigt kul då föret i övrigt inte var helt perfekt i helgen. Ligger kanske lite lågt på varven men förväntar mig lite mer varv när motorn är mer inkörd, annars är det bara att slipa ner lite längst ut på 10-68 vikterna tills önskat toppvarv är uppnått.

Skrev jag Summit? Det var en RMK... Nåja, poängen var snömängden, inte märket på skotern...

Sorry for offtopic.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
Då det var riktigt tungföre i helgen så ville inte motorn varva det den ska så då tog jag och slipade ner 10-68vikterna till 67gram, mina vägde 10-68 vägde 69gram alla 3 och även polarens vikter från 2015, däremot mina gamla 10-68 från 2012 vägde strax runt 68.2 alla tre.

Nu är även turbokitet sålt, så nu är inte 155an till salu längre om nu ingen skulle komma med ett bra bud på den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.116
942
113
Stora Blåsjön
Nu ska är assaulten intagen i garaget för slakt och ska bli en 137"
Det som ska göras nu är att korta av tunneln 228mm, montera den främre kylaren från standard rmk:n.
Byta boggieskenor till iceage bomber 137" och byta matta, renovera dämparna.
Ja alltså ska hela skoter ner i molekyler och ihop igen. Det blir nog den mest genomgående 50 mila servicen på länge...
Troligen även byta ut kolfiber pyramiden mot aluminium och montera tunnelförstärkningarna från assault 144".

 
Reactions: trixa