Oldschool lynx "mountain" turbo

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Plockat bort all el, mer likt ett fågelbo.
Allt ska göras nytt från grund, hur man nu ska lyckas med det, måste dock göras.
Har själv gjort detta på en Lynx Cobra, mitt tips är att inte stirra blint på elscheman och absolut inte lita på gamla kabelstammen. Kolla pinout på kontakterna och gör det efter eget huvud :) Lynx hade en förkärlek för att använda fel färger i sina kabelstammar och jorda väldigt märkligt under vissa år. Som kuriosa kan jag nämna de fyra (4!) elscheman som finns för Lynx Cobra Touring -94, inget av dem stämmer i helhet med de maskiner jag grejat i elsystemet på och de var aldrig skruvade i tidigare, ändå bytte samma tråd färg 3 gånger genom stammen. :) Nu får jag säkert rage från proffsen för att jag påstår detta men jag kan tillägga att jag jobbade som verkstadsmek åt en ÅF då detta hände..
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Ser bra ut! :)
Men varför bredda framvagnen när det ska bli en "Mountain"?
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har själv gjort detta på en Lynx Cobra, mitt tips är att inte stirra blint på elscheman och absolut inte lita på gamla kabelstammen. Kolla pinout på kontakterna och gör det efter eget huvud :) Lynx hade en förkärlek för att använda fel färger i sina kabelstammar och jorda väldigt märkligt under vissa år. Som kuriosa kan jag nämna de fyra (4!) elscheman som finns för Lynx Cobra Touring -94, inget av dem stämmer i helhet med de maskiner jag grejat i elsystemet på och de var aldrig skruvade i tidigare, ändå bytte samma tråd färg 3 gånger genom stammen. :) Nu får jag säkert rage från proffsen för att jag påstår detta men jag kan tillägga att jag jobbade som verkstadsmek åt en ÅF då detta hände..
Har precis renoverat elen på en cobra gt 94 å typ jord kunna vara 3 olika färger. Å enligt elschemat kunna vissa kablar vara antingen brun eller gul som fabriken satte i gula i början på veckan å bruna resten av veckan. Förvirrande är bara förnamnet.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Elsystemet original verkar det inte finnas någon riktig logik i som sagt :D
2 gula kommer från stator/spole, och den ena ska kopplas på volreg, så långt hajar jag, kanske lite till men kommer behöva mycket hjälp med detta senare!
Just därifrån att man får "stadig" ström, sen klarar jag mig fint :D

Stagen blev svarta, målade på dom innan jag gjorde kväller.

Ang. breddningen så valde jag att göra det för att den höjdes fram och var redan "tippig" före, samt att jag fick tag i ett par dämpare till rätt bra pris som stämde in perfekt med både höjd och bredd.

Hur bred är en modern mountainmaskin i spårvidden? Ska försöka mäta upp hur den här blir.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Sv: Oldschool lynx "mountain"

funderar även jag varför du breddar framvagnen, för så mycket som du breddat nu kommer du nog absolut att märka av att den blir svårare att bryta ner

Justerbart mellan 990-1041mm på m8an iallafall, lite bredare på nya hcr
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Grymt roligt att se att det finns folk som vill och har energi att bygga om sina gamla pärlor. Tummen upp helt klart:) Håller själv på med ett bygge så det blir mkt timmar och pill i garaget. Man kanske skulle ha lagt upp en projekt tråd själv:) Det brukar vara helt värt de i slutändan. Bytte motor från en 583 till en 670 i min MXZ Gullefjun Edition i fjol och en ny Rush 600 hängde inte på för fem öre;)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Dessa kultmaskiner är roliga, så är det bara ! :D

Mätteprecis drivaxeln, sexkanten är 32mm i diameter på de släta sidorna. Vad är det då för drivhjul jag ska ha?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har en 32mm drivaxel jag med på min MXZ. Är det den där backcountry mattan som är i början så skulle jag tro att du bara kan köra med dina orginal drivhjul. Tror inte du behöver några Non-slip hjul:) Vet inte hur mkt plats du har kvar framme vid drivhjulen, men nog tror jag att den skall kunna funka med orginal. Körde med en 38mm matta på min nu i vinter och behövde inte ens ta bort kylarskydden. Beställde non-slip nu då man hoppar upp på 44matta bara för att inte vara orolig för överkugg samt att jag behövde byta till mindre drivhjul från 9 till 8kugg :)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Okej.
Måste verkligen kolla upp detta. Har ska handla drivaxellager snarast så att jag kan sätta i drivaxeln och testa dra runt. Någon skrev att de hade satt på en 32 matta på sin cobra enduro, och det hade precis tagit i kylaren eller var väldigt nära.
Så tror att jag bör byta ner. samt att man kan slappa så pass mycket på mattan (effektförlusten).

Men det finns alltså att få tag i till 32mm axel? Var beställer du dina?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sv: Oldschool lynx "mountain"

vad jag har hört så vinner man effekt och bättre bränsleförbrukning, men har ingen aning:p Har beställt mina 8kugg non-slip hos WST i Vilhelmina. Fått jäkligt bra pris på drivhjul och drev. ska byta från 25 till 24 kugg hade jag tänkt eftersom det blir en liten nerdrevning då man byter till mindre drivhjul med:) WST får in sina drivhjul nu i början av oktober. Med drev och drivhjul skulle jag hamna på ca 2000+ frakt då:) Men han säljer vanliga drivhjul till bra priser med. Är stamkund där sedan jag skaffa skotern efftersom han har bra priser och dom går att fixa till och snabb leverans:) Jäkligt bra att ha att göra med helt enkelt:)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Okej, skulle du kunna ta reda på vad man får ge för drivhjulen? Vore bossigt. Ingen stor plånbok hos en studerande som sagt ;)

För övrigt hämtade jag 2 till pärlor idag. Kanske lägger upp bilder på dom sen om jag vågar.. Ni lär bli avundsjuka... :D
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har inte den blekaste om detta passar men. Jag har en komplett drivaxel liggandes från en lynx rc 440, med nonslip hjul mätargivare, lagrena osvosv.. Somsagt, ingen aning om den passar, men någon kanske vet? Ifall du behöver :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Oldschool lynx "mountain"

jag är rätt säker på att du inte har samma drivaxelmått som REVO, EVO ZX och REV.

jag beställde nog samma mått som till skidoos s2000 och F Chassin när jag byggde min Lynx Cobra RAVE 643.
S2000, F Chassiet har 1 1/4 drivaxel,
dvs 31,75mm (som du nyss mätt till 32mm)


EVO, REVO & ZX, REV Chassiet har 1 1/8 drivaxel, dvs 28,65mm
men 1/16drivhjul kan pressas på. . dvs 26,99 - 28,65 passar..

De e lite av en tumregel, att man kan pressa på en storlek för liten, men inte 2..

alltså, du har för stor axel.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

jag är rätt säker på att du inte har samma drivaxelmått som REVO, EVO ZX och REV.

jag beställde nog samma mått som till skidoos s2000 och F Chassin när jag byggde min Lynx Cobra RAVE 643.
S2000, F Chassiet har 1 1/4 drivaxel,
dvs 31,75mm (som du nyss mätt till 32mm)


EVO, REVO & ZX, REV Chassiet har 1 1/8 drivaxel, dvs 28,65mm
men 1/16drivhjul kan pressas på. . dvs 26,99 - 28,65 passar..

De e lite av en tumregel, att man kan pressa på en storlek för liten, men inte 2..

alltså, du har för stor axel.
Ja räknade på att det troligen skulle vara 1 1/4, men de verkar vara svårare att få tag i, finns ju ej på skoterdelen till exempel.
Var fick du tag i dina drivhjul, var det non-slip?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sv: Oldschool lynx "mountain"

bättre om man ringer upp dit och surrar med honom:) Brukar vara bästa de:) Men skulle tro att de kan hamna kring 1000lappen med vanliga drivhjul. Non-slip blir lite dyrare, men de är inte helt fel. Alternativet är väl att hitta en drivaxel på blocket för några hundra lappar. Finns ganska så mkt ute nu. Ska du montera vanliga drivhjul så är de mest bara lite vålda med klubba och en planka som behövs, men ska man dit med non-slip så behöver man en press:p Roligt att se då det kommer bilder:)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Oldschool lynx "mountain"

.. 32mm axeln är väldigt mkt dyrare och ovanligare i extrovert modell än de flesta andra..
1.165 kr styck är vad Stenmarks ska ha, jag köpte mina direkt från wahl bros, 1042:- för bägge, 2007 var de..

.. jag har sålt mina extroverta, men jag är ganska säker att jag har kvar mina 8T för 32mm axeln, med dem får du in en 44mm matta i tunneln, men risken att den kuggar är större än om du kör med extroverta..
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

bättre om man ringer upp dit och surrar med honom:) Brukar vara bästa de:) Men skulle tro att de kan hamna kring 1000lappen med vanliga drivhjul. Non-slip blir lite dyrare, men de är inte helt fel. Alternativet är väl att hitta en drivaxel på blocket för några hundra lappar. Finns ganska så mkt ute nu. Ska du montera vanliga drivhjul så är de mest bara lite vålda med klubba och en planka som behövs, men ska man dit med non-slip så behöver man en press:p Roligt att se då det kommer bilder:)
Ska ringa och höra runt lite. Jo visst är det roligt med bilder :D

.. 32mm axeln är väldigt mkt dyrare och ovanligare i extrovert modell än de flesta andra..
1.165 kr styck är vad Stenmarks ska ha, jag köpte mina direkt från wahl bros, 1042:- för bägge, 2007 var de..

.. jag har sålt mina extroverta, men jag är ganska säker att jag har kvar mina 8T för 32mm axeln, med dem får du in en 44mm matta i tunneln, men risken att den kuggar är större än om du kör med extroverta..
Vad är extroverta? Är inte så insatt av dessa grejor med alla namn osv.
Är det en sorts non-slip?

Kolla upp om du har dom kvar och lägg gärna upp en bild i tråden, är intressant bara dom är mindre och bättre (mindre slirrisk) än original.