Oldschool lynx "mountain" turbo

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
wtf?

jahaja, ser nu att min tidigare post inte alls blev såpass publicerad som jag trodde. Drar den korta versionen.

Yepp, Extrovert, anti-ratchet, no-slip drivers/sprockets är vad de heter. Jag vet inte vad de var för dumjävel som först introducerade de där extra "n"et i no och skapade de förskräckliga ordet nonslip. De bör inte finnas. :tsk:

Men hur som helst, jag hittade inga bilder nu på drivhjulen, men jag ska hem om ca en vecka så då kan jag kika efter dem /posta eller skicka dig dom då.

Med de drivhjulen, 4st, som är BRP orginal, så får du in en matta med 44mm kammar utan problem, de du kan vilja göra är att du sänker ner orginalinfästningshålen bak lite grann. Om du nu sätter in en 44mm matta.

Men du vet att för varje storlek du går ner så tappar du anäggningsyta/greppyta mellan mattan och drivhjulen, vilket ökar risken för överkuggning. Du får också sämre attackvinkel mot underlaget om man ska vara petig.

skickar med några bilder på min 643a innan jag tog isär och sålde den bit för bit.. slutade på 16.400:-
 

Attachments

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Boggien kommer sänkas ner också, finns några bilder på det i början.
Tack så mycket för hjälpen!

Gjorde iaf en mall idag för att kolla om det gick runt med 9 kuggs drivhjul och 38mm matta, det gick inte alls bra.

Så söker 8 kuggs non-slip för 32mm eller 1 1/4" drivaxel.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Oldschool lynx "mountain"

.. fast de e ju inte omöjligt att köpa för små drivhjul heller, dvs för små för din axel, de e lite jobb för att få dem att passa..
mäta ut hur många mm du måste ta ner på varje sida så..
jag använde en 4kantsprofil och långt grovt sandpapper..
Se till att hålla järnet horisontellt..

Detta var nu i vintras när jag satte 3" pitch iställe för 2.52"..




 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Du lär ha haft att göra ;)
Näe, inget sånt jobb inte. skulle hellre fräsa sexkanten på drivaxeln men det är sista utvägen då ja tycker det är bra att den är av det lite fetare laget.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Köpt lite lager idag, alla boggiehjul och kedjehuslagren samt till drivaxeln, blev en liten låda med kullager och en summa på 1200kr så där rök det studiebidraget ;)




Fattas även ett boggihjul som ska vara 108mm tror ja, mätt med tumstock, sitter någon på nåt hjul så är jag intresserad.

Även mätt klämspalten som ligger på 1,65mm längst ut.




Så vad tror ni riktiga motorgurus, kommer det vara värt besväret att plana den ca 0,25mm? Är ju inte ute efter den mest ultimata effekten för motorn men lite mera skadar ju aldrig.

Hur blir det med spikning om jag får en klämspalt på 1,4mm?
Squishbredden ser ut att vara 9mm.


 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Räknar man pris+frakt X 10 ist för 7 så brukar man hamna nånstans kring verkligheten :)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

okej, vad ca går frakten på?

Gjorde nyss en liten grej för att mäta/ dra runt och kolla om det får plats. Enligt min mall tar det i lätt med 8 kugg och 38matta, tar i lätt fram i kylaren eller kommer vara hårfint nära.

Hur har ni kunnat fått på 44matta med 8 kugg på den sån här?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Oldschool lynx "mountain"

.. de där bilderna är fotade i maskinhallen på LTU, de fanns tillgång till utrustningen, och jag har mina timmar i fräsen i ryggen. Men tro mig, fyrkantsprofil och lite sandpapper, de e vad som är bättre. Visst, du har en fet axel, men nja.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

.. de där bilderna är fotade i maskinhallen på LTU, de fanns tillgång till utrustningen, och jag har mina timmar i fräsen i ryggen. Men tro mig, fyrkantsprofil och lite sandpapper, de e vad som är bättre. Visst, du har en fet axel, men nja.
Beställer nog från sidan ozzy länkade.

Men fick du in en 44mm matta med 8kuggs? Var din precis likadan som min? -95.
Som jag skrev ovan så gjorde jag en mall, som skulle motsvara drivhjulen och matta men det tog i kylaren fram. Möjligtvis att man får flytta den då om det går? Känns knepigt att gå ner på 7 kugg..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Kollade in toppen och du har en bra smal squis för hög toppeffekt.
Om det är värt Plana ner 0,25 så du får 1,4mm klämspat ? Ja förutsatt ingen mixtrat förut med toppen,,typ svavat om den till högre kompförhållande. Du får med andra ord inte överstiga ca 13- 1 i kompförhållande på 98okt! Men om den är helt orörd ska du lungt kunna ta av 0,25mm.

Att plana ner 0,25 gör motorn lite råstarkare i botten och lite mer economisk i soppa. Ger 2,3 buttdyno hk,,:amuse:

Mät nuvarande kompförhållande med olja i topp metoden om du är osäker på om locket är orört och hamnar kompf under 12-1 kan du svarva av 0,25 utan fara.

ex om du har 11,7-1 i org kompf och planar 0,25mm hamnar du i närheten av 12,2-1 i kompf vilket funkar även på 95okt när toppen har så smalt squisbant . Du får en bra racingtopp med andra ord:eyebrows:
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Tack så mycket Boost III, hur går det till med mätningen?
Du har inga åtdragningsmoment för att dra toppen med?

Klarar 98okt högre komp än 95?

Kör på 95 för tillfället och blir nästan ruinerad på det så helst inte 98...... :(
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Det blir pengar i längden. Men jag får nog la köra på 98.

Har även lurat på vikten som sitter på svänghjulet, den sitter ju självklart där av någon anledning, och anledningen kan ju vara tex för att få en jämnare och bekvämare gång på motorn..
Funderar om man skulle svarva till ett nav i alu och sätta dit mellan magnapull och svänghjul istället, den lär ju bli lite rappare, eller så tappar man precis allt botten.. ? ;)
Något man bör prova?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Skulle låta vikten på svänghjulet sitta kvar är där för att ta bort skadliga svängningar i vevaxeln har provat det på en 583 det uppstod matrialvandring i tapparna på axeln
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Du kan köra 95okt ända upp till 12,5-1 kompförhåll i dom flesta motorer med vildare portning som en skoter har . Men kör 98 i första hand så kan det räddamotorn vid snålbestyckningar. och är man fräck kan man ställa påmer tändning och utnyttja 98 oktanen fullt ut. Utnyttjar man 98okt fullt ut förlorar man inga pengar för man kommer längre.

Ang lätta svänghjulet är ok sålänge extravikten är rund symetrisk. Jag lättar alltid maximalt på alla maskiner hoj,bil,båtmotor,skoter. Men om vikten är lite tyngre på någon sida RÖR ej för då har det med balance att göra.

Sök på kompförhållande uträkning så får du många träffar för det har vi tagit upp många ggr
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Skulle låta vikten på svänghjulet sitta kvar är där för att ta bort skadliga svängningar i vevaxeln har provat det på en 583 det uppstod matrialvandring i tapparna på axeln
materialvandringar i tappparna? Var innebär det?

Hur kan den ta bort skadliga svängningar i motorn när den bara är rund? annan sak om den var lättad eller balanserad för då sitter den ju där för att slå ut vibrationer/svängningar.

Du kan köra 95okt ända upp till 12,5-1 kompförhåll i dom flesta motorer med vildare portning som en skoter har . Men kör 98 i första hand så kan det räddamotorn vid snålbestyckningar. och är man fräck kan man ställa påmer tändning och utnyttja 98 oktanen fullt ut. Utnyttjar man 98okt fullt ut förlorar man inga pengar för man kommer längre.

Ang lätta svänghjulet är ok sålänge extravikten är rund symetrisk. Jag lättar alltid maximalt på alla maskiner hoj,bil,båtmotor,skoter. Men om vikten är lite tyngre på någon sida RÖR ej för då har det med balance att göra.

Sök på kompförhållande uträkning så får du många träffar för det har vi tagit upp många ggr
Självklart så ska den svarvas, bör ju räcka med svänghjul för att få en jämn kurva från 0?
Kommer ihåg att den var gul markerad någonstans, ungefär som färgstänk men rätt säker på att den inte var lättad någonstans, ska skruva bort och kika någon dag här.

Får söka ang kompförhåll, allt kan man inte få levererat ;)


För övrigt beställde ja No-slip på wahlbros imorse, fick ingen fraktsumma så får väl se vad det hamnar på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Jo du kan få kompförhållandet levererat här men då måste du fylla i olja i toppen och ge oss/mig nuvarande cc på cylindern och hur mycket olja du fick i.

Ställ kolven i exakt toppläget o häll/spruta i 2 taktsolja eller atf olja ända upp till gängornas slut i tändstiftsgängan.

Ko/häst spruta funkar bra som mätglas/påfyllare