Oldschool lynx "mountain" turbo

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Boggie + framvagn till min gamla M8a fick jag pulverlackat för 3-4 hundra. Så hittar dj bara någon som gör det så blir det nog inte så dyrt:)

polaris_Thom

Aktiv medlem
14 feb 2010
66
0
6
Ramvik

annar slipar du det ordentligt och lägger på en epoxi grund och riktig bil lack, som dom kan trycka i en spryburk till dig. då håller det bra, fotstegen skulle ja lägga mycket klarlack på så du har nått att slita på.du skulle kunna komma med delarna så fixar ja det åt dig. men då får du bet matrialet, jobbet bjuder ja på. för att ja tycker att du gör ett fränt jobb :) med en gammal skoter.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Pulverlack e inte så dyrt..allt jag pulverlackde till min...tror det var 16st olika aludelar...det blev 600kr

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

annar slipar du det ordentligt och lägger på en epoxi grund och riktig bil lack, som dom kan trycka i en spryburk till dig. då håller det bra, fotstegen skulle ja lägga mycket klarlack på så du har nått att slita på.du skulle kunna komma med delarna så fixar ja det åt dig. men då får du bet matrialet, jobbet bjuder ja på. för att ja tycker att du gör ett fränt jobb :) med en gammal skoter.
Tänkte mest fixa färg på dom bara men själv klart är det roligare om det blir kalas fint, har målat de 2 gånger med hammarlack nu, sen tänkte jag spruta på några lager klarlack.
Har ej vägarna förbi eskilstuna och svårt att ta mig dit eftersom jag är 17år och utan körkort då.

får jag för mig att måla dessa igen så blir det garanterat en pulverlack :)

Pulverlack e inte så dyrt..allt jag pulverlackde till min...tror det var 16st olika aludelar...det blev 600kr
Fått för mig att det är svindyrt..
Men det lät inte alls farligt, var det någon blästring med i priset då också?
Det lär väl även gå att klarlacka över pulverlacken för att få det att hålla ännu längre?

Stegen än så länge, ingen höjdar finnish men det ser bra ut så länge man inte kommer närmare än en meter ;)

Kapade av de gamla fotstegen idag också.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

JAg hade blästrar och rengjort allt innan jag lämnade in dom. Det ssom ocksså är bra med pulverlack som är svårt med vanlig lack är ju att det samma tjocklek på lacken överallt och det är ju betydligt tjockare än vad du får med vanlig lack

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

JAg hade blästrar och rengjort allt innan jag lämnade in dom. Det ssom ocksså är bra med pulverlack som är svårt med vanlig lack är ju att det samma tjocklek på lacken överallt och det är ju betydligt tjockare än vad du får med vanlig lack
Okej, har tillgång till blästerskåp men det är helt värdelöst klent och litet.
Jo det är väl det som gör pulverlacken så slitstark. Ska ringa och höra med dom i närheten imorgon så har man iaf en uppgift om vad det kostar ca.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Det gick just åt helvete med färgen på fotstegen. Såg hyffsat ut tills jag skulle på med klarlack, då löste hammarlacken upp sig och började krackilera typ.
drygt som fan.

Lär försöka leta på ett blästerskåp och blåsa av skiten.
Ringde och hörde om pulverlack också men han hade inte röd hemma, och var tvungen att ta hem 5kg om jag skulle ha så det skulle bli dyrt sa han..
Tror dom blir tråkiga i svart.....

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Idag blev svänghjulsvikten klar iaf.
Skrapade bort färgen igår på fotstegen och ska göra ett nytt försök.

en liten titt på hur det skulle se ut innan jag skrapade färgen.

Börjat skära till dynan också, använde mig av fogskum i botten, sen kommer det någon hårdare madrassliknande skumgummi och överst liggunderlag för att få lite styrsel i den.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Svetsat på en liten förstärkning på svingen idag så nu den är klar för målning :)
Blir lagom snortajt med dämparen men de ska gå allt!

Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs

Det gick just åt helvete med färgen på fotstegen. Såg hyffsat ut tills jag skulle på med klarlack, då löste hammarlacken upp sig och började krackilera typ.
drygt som fan.

Lär försöka leta på ett blästerskåp och blåsa av skiten.
Ringde och hörde om pulverlack också men han hade inte röd hemma, och var tvungen att ta hem 5kg om jag skulle ha så det skulle bli dyrt sa han..
Tror dom blir tråkiga i svart.....
om du hade läst på burken så står det där att man typ måste måla över det inom vissa timmar.. annars går det åt hel##te..

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Svingen målad och klar, borrat hål för balataremmen också.
Blir rätt tajt med dämparen där men enligt mina formler ska det fungera, 9mm marginal.

Skrapat av, slipat ren och målat upp fotstegen igen.
Skippar dock klarlack denna gång.

Målat på framvagnstagen efter kortningen och den bakre svingen kommer också bli röd, nu börjat det roliga när man verkligen kan börja sätta ihop skotern och se att det händer något!

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Det går sakta framåt..
Var och kika på nitar idag, svårt att få tag i 6,8mm så kanske man ska ta 4,8or och en bricka på baksidan?

Satt i smörjnipplar nu iaf och färdigställt främre fotstegsfästet.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

TackTack :D

Satt ihop boggien lite mera och "provmonterat" den lite så här på kvällskvisten.

Lagom sluta slides.

Ska dit ett till par boggiehjul ungefär där knäleden sitter nu, den ska nämligen bakåt en bit tänkte jag.

Bör man ha fler hjul på utsidan eller räcker det med att ha dem i mitten så man kanske till och med kan flytta bak dom istället? dom sitter ändå efter böjen på skenorna så de sitter ju inte på de mest utsatta stället heller.
Håller på med en vändaxel också som har 2 hjul i mitten istället för ett på varje sida av skenorna och ett i mitten.

Rätt så snortajt vid kylaren fram.

Gav på styrprylarna en sväng färg också :)

.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Tog fram lite aluminium idag, vem fasen gillar inte det?

Skulle dock vilja ha en borstad effekt på det men är alldeledes för lat :(

Original är det alltså bara plast.
Har fundering på att "skriva" något där, vet dock inte vad, lurat lit på klassiska lynx texten men kanske ni kan hjälpa till med några förslag?