Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har själv tänkt att konvertera den gamla kedjan till nyare modell, jag har en 95 rave. Har en komplett drivlina med sekundraxel, drivaxel drev, kedja och kedjehus från 96ans rave som har det nya kedjehuset och kedja.
Men fick aldrig ihop det på något vettigt sätt. Är inte heller samma cc mått mellan axlarna heller och de gamla axlarna passade inte något bra i det nya kedjehuset heller.
Och fick inte du ihop det, hur F*n ska någon annan få ihop det vettigt då?

Industrikedjan jag fick tag i har samma delning och rulltjocklek, däremot skiljer utformningen på länkbrickorna.
Original är helt raka och den som jag fick tag i var som alla andra kedjor en liten kurva mellan nitarna så att säga.
Blir nog att köra på den och hoppas att drevningen blir bra, annars tar man ett steg längre och sätter i en flygplansmotor eller nåt.....

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön

Och fick inte du ihop det, hur F*n ska någon annan få ihop det vettigt då?
Var väll inte allt för motiverad till att få det att funka... det går självklart att fixa men jag ansåg att det var mer jobb än vad det var värt.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Tunnelsidorna iprincip klara nu, hål för nitar kvar bara.
Dåliga mobilbilder dock..

Ska fixa mitten till tunneln senare under kvällen, förhoppningsvis sitter tunneln ihop innan läggdags. Juste, snekapas ska dom också göras.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Mittendelen bockad och nästan klar, Lyfthandtaget klart, höjningen fram nästan klar !

Och en liten helhetsbild, har fan inte hänt nånting sen förra helhetsbilden....

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Kapat tunnel och satt dit förlängning provisoriskt.
Hade bara några enstaka nitar, små korta nitar.

Ursäktar röran, står en gammal halvrutten sukka bredvid nu också.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Nitat å klarrt.

Slängde på lite färg med en "luddfri" roller, jo tjena du lena vad den var luddfri.

En bild under tunneln, ska även målas lite där tänkte jag.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Tackar Mange!

Insida tunnel målad, likaså resten om omgång till.
Även dynan har tejpats, Har väl sett snyggare men även fulare såå, den duger att vila arslet på. Har provsuttit den och hård är den, men inte för hård skulle jag tro samt GRYMT lätt, ska försöka väga denna och org.

Och avslutar med en helhetsbild som objektet står för tillfället.

Nu lite föda i matsäcken och ny energi.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Pysslat lite mera på kvällskvisten, Fler fästen för främre boggiefästet. För att kunna laborera lite med attackvinkeln.
Visst störs CC måttet men det lär vara så pass lite.

Det översta hålet är ett "Originalhål, 25mm längre bak än hålet som boggien satt i innan (det avlånga fina). Bara det att det var 10mm hål, numer uppborrat till 12mm hål.

Vägde dynan också, originaldynan väger 5,4kg och den hemmagjorda dynan har en vikt på 2,4kg! Dock utan klädsel men jag är verkligen nöjd över det.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol

Jag skulle nog kosta på en klädsel till dynan...eller att dy testar själv att fixa något eget...silvertejp blir ju snabbt sunkig också...men annars bra viktbesparing på dynan :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Tack!

Jag skulle nog kosta på en klädsel till dynan...eller att dy testar själv att fixa något eget...silvertejp blir ju snabbt sunkig också...men annars bra viktbesparing på dynan :)
Ja ja, absolut! Silvertejpen sitter bara där för att få en jämnare yta som klädseln sen ligger mot, även ett lager tunn foam som man lägger under parkett tänkte ja lägga på mellan tejpen och klädsel.

Jag lägger inte ner så mycket tid på en skoter och sen lämnar en dyna med tattarkrom ;)
Är nu på jakt efter ett tyg med lite "grip", liknande som sitter på crossdynor.

Något jag stör mig på är att sidan tar slut fast inlägget inte är slut, pisses me off.
Allt va bättre förr, så även SNOWMOBILE!

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

lite småpyssel gjort.

La på lite prylar så man får se lite mera helhet, blir rätt hög fram, en spårvidd på under tusen.

Blev jappsbultar till handtaget, även de små nylonbrickorna skymtar lite i ändarna.
Var fram med svinto och glanskrämen också.

Blev då helt klart bättre än att ha ett hål in där, Kommer även bli liknande på andra sidan fast ett luftintag med galler och mesh så variatorerna får sig lite fresh air.

Och en liten helthetsbild på mer än bara ett naket chassi för en gångs skull.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Styrstången var ändå tvungen att svetsas en massa då den spruckit hej vilt i plattan där styrfästena är monterade.
Gluggade igen sprickorna och gjorde en liten vinkel på den för att få fram styret en liten bit iaf.

Tänkte att när jag ändå var i farten kunde jag väl bättra på den här skapelsen som någon säkert är nöjd över också.

Blir nog ganska lagom det där, Den lilla sidan är 17mm hög och den andra 28mm

Så nu hänger stången på tork med ett lager färg.

Blev en sen kväll idag, en mysig fredagsafton med lite kvällsfika. Helt klart tuffaste "bukrhållaren".

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Satt dit styrstång och "länkaget" till styrningen.

Oj vad suddig bilden blev såg jag nu men men, inte mycket att se ändå.

Nu är frågan, Hur är det med Toe in/out på snöskotrar? Skiljer det från ledräser till snömaskin och hur mäter jag in det?

Nu blir det julbord, så ikväll lär man ju inte orka göra någonting ;)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

Toe in/out: Mät differensen mellan avstånd skidcentrum bak och skidcentrum fram. Ställs in med belastad fjädring, dvs med motor osv i.

Vanligtvis skall det vara en smula toe out.

Neroxx

Välkänd medlem
27 feb 2011
176
0
6
söderhamn

blir det någon ombyggd huv eller så? :) tål inte dem där huvarna med det är ju bara jag :) riktigt roligt projekt förövrigt keep up the good work :D! :)