MXZ Gullefjun edition

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, jodå, sköter man dom så bara går och går dom:) BLir dom inte skötta så blir de haveri, men dom tål ganska bra med stryk måste jag säga:)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition update 5

tjosan i trosan!

Nu ha grejorna börjat komma på plats. Fick både dämpare och skidor inom två dagar. Blev ett par HPG racing dämpare som var nyrenoverade med ett cc mått på 430mm. Fick även mina nya skidor som till och med hade nya styrstål. De är då inte fy skam:) Tog lös distanserna som satt där sen förut och de visade sig att dom var sprucken och för små så det var bara att gå över till grannen som har verkstad och låna metallsvarven en sväng och svarva till 4 nya. Tog ju bara typ en halv dag då man aldrig ha gjort de förut, men hade en som gått Industriprogramet som hjälpte till mkt i det hela med tips som tur var. Blev en liten utbyteshandel mellan mig och han som äger verkstaden. Han fick ett paket med gifflar och jag fick låna svarven.

Vi har även lyckats trycka in en tremanna soffa i garaget och städa undan lite så nu är de kalas. Fick som sagt var dit skidorna igår kväll och dämparna trycktes dit ikväll då man kom hem efter ett träningspass. Lite svordomar och våld löser de mesta. Måste tacka Dennan för hjälpen ännu en gång:bigsmile: Fick se hur de är att ha framdämpare som funkar och den blev dessutom högre fram med hela 5-7cm vad de nu va:nuts: Så nu är de bara drivhjulen man väntar på så är det hela å gott som klappart och klart:) Fick även hem en beställning från skoterdelen denna vecka med en ny hjäm, handskar och ett ryggskydd. Som alltid så slänger jag upp lite bilder på de hela:rock:

13102011311.jpg
Första gången man skall ge sig på att svarva
11102011305.jpg
Up pallad och klar. Dennan stå och vänta på grejor han
11102011307.jpg
Dennan och Lunken sitt och vänta på att de ska komma grejor, men helt fel med soffa i garaget är de då inte:eyebrows:
15102011319.jpg
I vinter bli de gasa. Ny hjälm, ny ryggplatta och handskar från Skoterdelen.se Hänger även nya kläder och glasögon någonstans med.
15102011315.jpg
Nyrenoverade HPG Racingdämpare med CC 430mm och nya skidor med nya styrstål
15102011314.jpg
Lagomt hög blev den med
15102011312.jpg
Vackert med nytt och fräscht
15102011316.jpg
Börjar bli klart nu iaf:nuts:
15102011318.jpg
Skönt som fan att softa i garaget och lyssna på lite Alan Jackson spelandes

dbooom

Medlem
11 aug 2009
13
0
1
Umeå
jävlar så bra det börjar att se ut, kul! :)
sen soffa i garaget skulle ju vara underbart, så det ska funderas på:)

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
32
Edsele
å vems idé va soffan? jo den lataste alltså jag! haha :D (då räknar jag inte med lunkan) ;D

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ser nice ut förutom dom där förbannade dynorna , tycker dom förstör en hel skoter =/ Tur att vi alla tycker olika :)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Jorå, de börja ta sig:p Dynan blev mest som en snabb lösning, men skall se om man kan ta tag i det hela och göra en som passar in bättre senare:)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition update 6

Slänger upp en ny update då över läget. Väntar fortfarande på drivhjulen, men inom två veckor har jag blivit lovad att ha dom. Har lyckats höjt framvagnen lite mera nu så de blev mkt bättre stil på den. Alldeles lagomt vill säga. Håller på att fundera på att göra en egen dyna istället för den som jag har nu. De enda som jag skall ta reda på är vad man använder och hur man gör dom. Skall kanske göra min i frigolit tro ja. Beställt handskydd idag så dom kommer väl när som helt med. har kikat lite och kommit fram till att jag nog måste sänka boggin fram med eftersom dom främre boggihjulen inte ligger emot mattan. Blev lagomt med utrymme vid kylarna med måste jag säga. Sedan ska man häta ut lite ombyggda grejor till styrningen som blir lite special gjort på industrilinjen i sollefteå.

Ingen som vet måtten för att pressa dit non-slip drivhjul på S2000 chassits drivaxel förresten? skulle vara roligt att veta vad de är för mått eller hur jag kan mäta mig till de på lättast sätt.

Var och kika på Arctic cat som öppnat i sollefteå och de va ju nästan så man blev lite sugen måste jag säga. Går även i funderingar på att knåpa ihop egen buk och huv, men de får jag se vad de blir av. Men nu slänger ja upp bilder och nästa update kommer väl då jag fått grejor.

06112011370.jpg
Ökat från 46cm orginal till 55.5cm i framvagn
06112011373.jpg
Lagomt med utrymme i tunneln
06112011368.jpg
Ser bra ut om jag får säga de själv

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Får du inte väldigt högt skidtryck om du bara höjer den fram...eller justerar du boggieinfästningen för att matcha höjningen fram?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
har redan sänkt ner boggin bak 3cm och helst ska man sänka både bak och fram. om man bara sänker den bak så blir de väl högre skidtryck om jag läst rät vill säga:)

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Vänta nu, en lössnömaskin är ju tvärt om, lite skidtryck! Vill man ha en skoter som ska gå fort efter led så ska man ha rätt bra skidtryck, då den inte ska resa och ha sig så den styr dåligt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vänta nu, en lössnömaskin är ju tvärt om, lite skidtryck! Vill man ha en skoter som ska gå fort efter led så ska man ha rätt bra skidtryck, då den inte ska resa och ha sig så den styr dåligt.
Jag har inte sett en fabriksbyggd mountain med lite skidttyck någon gång.

Möjligtvis AC mountain 00-02 som var felbyggda men det blev ju åtgärdat till 1M serien.

Alla jag sett/kört har då vinklade boggien = högt skidtryck

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
32
Edsele
Sv: MXZ Gullefjun edition update 6

Slänger upp en ny update då över läget. Väntar fortfarande på drivhjulen, men inom två veckor har jag blivit lovad att ha dom. Har lyckats höjt framvagnen lite mera nu så de blev mkt bättre stil på den. Alldeles lagomt vill säga. Håller på att fundera på att göra en egen dyna istället för den som jag har nu. De enda som jag skall ta reda på är vad man använder och hur man gör dom. Skall kanske göra min i frigolit tro ja. Beställt handskydd idag så dom kommer väl när som helt med. har kikat lite och kommit fram till att jag nog måste sänka boggin fram med eftersom dom främre boggihjulen inte ligger emot mattan. Blev lagomt med utrymme vid kylarna med måste jag säga. Sedan ska man häta ut lite ombyggda grejor till styrningen som blir lite special gjort på industrilinjen i sollefteå.

Ingen som vet måtten för att pressa dit non-slip drivhjul på S2000 chassits drivaxel förresten? skulle vara roligt att veta vad de är för mått eller hur jag kan mäta mig till de på lättast sätt.

Var och kika på Arctic cat som öppnat i sollefteå och de va ju nästan så man blev lite sugen måste jag säga. Går även i funderingar på att knåpa ihop egen buk och huv, men de får jag se vad de blir av. Men nu slänger ja upp bilder och nästa update kommer väl då jag fått grejor.

Visa bifogad bild 12618
Ökat från 46cm orginal till 55.5cm i framvagn
Visa bifogad bild 12617
Lagomt med utrymme i tunneln
Visa bifogad bild 12619
Ser bra ut om jag får säga de själv
Hördu vi får nog fan ta å slänga ut den där mattan framför soffan! börjar se ut som mormor ha inrett garaget

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition update 7

Nu ha man fixa material till dynbygge med bara så där spontant. Kommer nog en liten leverans ikväll eller i morgon så i helgen blir de att skulptera lite markisolering så de blir snyggt med en riktig dyna på gullefjun. Lär bli garaget på kvällarn efter jakten på dagarna. Ska bli roligt detta och sen får man väl slänga iväg den på klädning åt något håll. Vet inte riktigt vilken sorts stil man skall ha på den riktigt. Tänkte göra den i två olika så en bit blir åt en person (föraren) och sen en typ av klick-dyna så man får med käringa med. Fundera på färgsättning med. Ska blir roligt detta:eyebrows: