MXZ Gullefjun edition

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Jag har inte sett en fabriksbyggd mountain med lite skidttyck någon gång.

Möjligtvis AC mountain 00-02 som var felbyggda men det blev ju åtgärdat till 1M serien.

Alla jag sett/kört har då vinklade boggien = högt skidtryck
Okej. Har fått för mig motsatsen iallafall, vet då att flera(med kort maskin) har ställt in boggien och släppt på balataremmen så den ska gå bättre i lössnö.
Kan du förklara varför det ska vara mycket skidtryck på en lössnömaskin? Ta det via PM isf så slipper vi förstöra denna tråd.

Ursäkta för OT.

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Okej. Har fått för mig motsatsen iallafall, vet då att flera(med kort maskin) har ställt in boggien och släppt på balataremmen så den ska gå bättre i lössnö.
Kan du förklara varför det ska vara mycket skidtryck på en lössnömaskin? Ta det via PM isf så slipper vi förstöra denna tråd.

Ursäkta för OT.
Vill man ha bra flyt i snön så är det BRA skidor som håller upp fronten och låg attackvinkel på matta som gäller för att maskinen ska flyta upp på snön.

En för brant attackvinkel, dvs släppt balatarem tex genererar visserligen en större viktförskjutning som får fronten att flyta upp men pga den branta vinkeln så kommer mattan att gräva neråt mer än att försöka flyta upp och du hänger upp dig på fotstegen.

Än värre blir det om man gör detta på korta maskiner pga att man har en mycket mindre matt area som försöker hålla maskin upp på snön.

Vill man ha en maskin som gärna ställer sig på vändhjulen så finns det bara en rätt väg att gå. Grepp, motor och variatorkalibrering.
Förutsatt att man nu inte är villig att fuska och därmed offra lössnö egenskaperna.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
sitter nu med gips och har abstinens. skall försöka slänga upp en sista update någon dag fram över. allt är nästan klart nu så:) återkommer om några dagar

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
MXZ Gullefjun edition last update

bli en sista update nu då. Lyckats knåpa ihop en egen dyna och en massa till. blev sänkning fram 1.5cm av boggin för att få lite mindre skidtryck. fick en tidig julklapp med en massa grejor från WST. lyckades ju stupa och bryta handen och gått en hel helg utan att tro att de va så allvarligt. bytt munstycken i gasarna med. för mkt att komma ihåg där ja sitter nu. ha varit ute på en liten tur, men visade sig att de va inte de enklaste med en hand. lät all körning gå till kusin som hjälp till och de enda som fanns att klaga på var att den va lite vinglig, men gött går den och gräver grymt bra med 44an och nerdrevning. blir att testa skotern till nyår själv då man blivit av med gipset. Vi ha lyckats bli ett ra gäng med åkare så vi ha knåpat ihop en loga och tryckt på lite kläder. Får tacka dom som hjälpt till med:)

Är det någon som vill ha lite mått, hjälp och frågor så är de bara att höra av sig. Hjälper gärna till med de jag kan :) Så nu slänger ja upp lite bilder för kanske sista gången om de inte blir en 3.0 version av denna skoter :eyebrows:

Loggan

Före bilder

Dynbygge

Efterbilder

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Suttit och fundera nu och de blir en Gullefjun 3.0 ändå. Lägger upp en liten skiss ja gjorde då man var ute på vägarna. Kommer inte bli lik någon annan skoter hoppas ja. kommer nog bli ett antal tusenlappar nnan de är klart. Blir förlängning av boggi, flytta fram allt, bygga egen framvagn, göra egen buk och huv, motortrim. Lättare sagt så lär inget blir sig mer likt på denna skoter och denna gång bli de riktigt gjort med pulverlack osv. Plus att vi nu är Fyra stycken förare och två som sköter kamera i gänget "Heavy Riders".:eviltongue:
Har även hitta en nice bil att dra med i vinter. En nissan Pathfinder 2.5TD 4X4:eyebrows:

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Alltid kul att höra av dom som följt detta bygge och är nyfkna på mina nya upptåg:) kanon att de lockar med det nya som är i tankarna. En får tacka om man säger så :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Inte visste jag att du höll hus här magnusson ;) Klart du ska bygga vidare på den, dit med summit eller renegade boggi sen skickar du 670 på vässning. Riktigt bra motorer de där, och lätt trimmade :)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
finns du här du med Djupenström:p Sugen som fan, men ha börja snegla på nytt, men byggande kan de nog bli med;) mkt vässning och LÅNG boggi skulle vara vackert. motorn måste vara grymt bra för den fan lever än:p

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Såhär lite efteråt, men dyna i markisolering har jaf på min gamla tnt också. Stenjävla hårt:p(nu mer moddad med skumgummi dock)
Har du nån mjukare stoppning imellan eller har du bara ett ass of steel?;)