Är dessa pulkor så dåliga som det sägs

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
En kompis köpte därifrån, böt den två gånger för dom sprack hela tiden i svetsarna. Han lämna tillbaka skiten och nu har han en Nila

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Pulkan ser ut som Brännas, om det är samma pulka så säger jag bara KÖP, kanonpulka och den håller hur bra som helst. Skön att åka i men man kan ju också lägga 10 000 till i onödan om man vill eller så lägger man pengarna på något vettigare. Om det inte är samma pulka som Bränna så tycker jag du ska kika på Bränna istället. Skiljer inte så många kr ca 2000. För ca 15-16 får du en Comfort Bränna. Vill du åka kungligt köp en Royal. Brännan är ju dessutom mycket snyggare än Nilan som ser gammal å trist ut. Pulkan du sett kan mycket väl funka, våga testa och återkom med en ärlig erfarenhet. Finns så många som hört av andra men sällan någon som faktiskt råkat ut för något själv.

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Pulkan ser ut som Brännas, om det är samma pulka så säger jag bara KÖP, kanonpulka och den håller hur bra som helst. Skön att åka i men man kan ju också lägga 10 000 till i onödan om man vill eller så lägger man pengarna på något vettigare. Om det inte är samma pulka som Bränna så tycker jag du ska kika på Bränna istället. Skiljer inte så många kr ca 2000. För ca 15-16 får du en Comfort Bränna. Vill du åka kungligt köp en Royal. Brännan är ju dessutom mycket snyggare än Nilan som ser gammal å trist ut. Pulkan du sett kan mycket väl funka, våga testa och återkom med en ärlig erfarenhet. Finns så många som hört av andra men sällan någon som faktiskt råkat ut för något själv.
Har sett dom i verkligheten och man ser att det inte är av bra kvalité, kinasvetsar och jävlit dålig passform med spänningar i hela pulkan.. För en som inte använder pulka ofta funkar de, men ska du använda den ofta håller den inte. Ja skulle då inte riskera mina nära å kära att åka i en, mitt i allt går den sönder med personskador som följd

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Har sett dom i verkligheten och man ser att det inte är av bra kvalité, kinasvetsar och jävlit dålig passform med spänningar i hela pulkan.. För en som inte använder pulka ofta funkar de, men ska du använda den ofta håller den inte. Ja skulle då inte riskera mina nära å kära att åka i en, mitt i allt går den sönder med personskador som följd
Då är dessa pulkor inte som Bränna mao. Dock skall man inte förkasta något bara för att det inte heter Nila utan man bör själv inspektera dessa pulkor i verkligheten och göra en egen bedömning. Att Nila är dyra beror inte enbart på kvalitet utan på vinst marginal också. Titta inom alla andra områden, finns alltid billigare märken som är tillverkade av dyrare "märkesfirmor" men som går under andra namn, håller hur bra som helst utan att riskera sina nära och kära men det är ju med dessa argument som man säljer en dyrare produkt. Vidhåller fortfarande att jag skulle vilja höra från någon som har en sådan pulka hur han/hon upplever den kvalitets och funktionsmässigt och sedan passa på att fråga hur resan dom gjorde till varmare breddgrader för mellanskillnaden var :blink1:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har hört lite info om dessa pulkor! Tydligen var de första pulkorna bara skit och sprack i infästningar och fram i huv. Tydligen skall de vara åtgärdat efter besök på fabrik så de har gjorts förstärkningar i de tidigare områdena som det var för tunt plastat i. Men detta är bara info från en släkting till dem som säljer.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Klart nån måste vända ryktet till det bättre om dom börjar sälja dåligt. Men billigt och bra finns inte.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Klart nån måste vända ryktet till det bättre om dom börjar sälja dåligt. Men billigt och bra finns inte.
Jag skulle villja se någon som har en sån här pulka yttra sig, inte en poalres polare som har. Det är ju trots allt 2 års garanti?

Klart det finns billigt och bra! De finns dock företag som tar ut en hejdundrans vinst!

Nisse-G

Aktiv medlem
30 nov 2011
50
0
1
kiruna
"billigt kan inte vara bra" som en bekant gubbe sa, har testat fyra olika pulkor i diverse sammanhang (har turist firma) och måste hålla med några av re andra, Nila är bäst. dom håller det finns slitdelar på lager osv.

att en sak har två års garanti säger ingenting, mer än att dom säger sig ha det. om det sedan fungerar är det ju positivt. men likväl om det blir problem så står du utan pulka och ligger ute med alla pengarna på något som du ej kan bruka.

tror det bästa skulle vara en produkt utan garanti, man frågar varför dom inte har det och dom svarar "det behövs inte"

vad skall man på "varmare breddgrader att göra, ALLA pulkor går dåligt på sandstranden! ;-)

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
"billigt kan inte vara bra" som en bekant gubbe sa, har testat fyra olika pulkor i diverse sammanhang (har turist firma) och måste hålla med några av re andra, Nila är bäst. dom håller det finns slitdelar på lager osv.

att en sak har två års garanti säger ingenting, mer än att dom säger sig ha det. om det sedan fungerar är det ju positivt. men likväl om det blir problem så står du utan pulka och ligger ute med alla pengarna på något som du ej kan bruka.

tror det bästa skulle vara en produkt utan garanti, man frågar varför dom inte har det och dom svarar "det behövs inte"

vad skall man på "varmare breddgrader att göra, ALLA pulkor går dåligt på sandstranden! ;-)
Intressant, så hur stor var skillnaden mellan den billiga pulkan och Nilas då?

Nu tror jag att han som frågade om den billigare pulkan var intresserad av att använda den i familjen för några turer/år och eftersom han frågor angående den billiga så antar jag att han tycker det är för mycket pengar med Nilas. Att vara firma och ha detta som sitt levebröd skiljer sig aningen mot en privatperson som använder sin pulka då och då. Handhavandet skiljer sig och antalet mil.

Hurvida en pulka fungerar bra på barmark eller inte vet jag inte men du har säkert stor erfarenhet av grejer som släpas där dom inte ska släpas om du arbetar med uthyrning, därav får du byta slitdelar ofta ;-) Om den billiga pulkan håller ihop, vilket någon skrev tidigare att dessa numera gör, så lär den nog duga fin fint åt honom och eftersom han verkade ha en budget på 15000 verkar det ju passa bra. För övrigt så får ni ta tag i det här med snön på allvar nu, ska till Gällivare i jul och nu är det ju bara decimetern snö, skärpning! :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det finns en stor tråd här på forumet som avhandlar bland annat denna pulka. Där har bland annat jag skrivit om mina erfarenheter om denna pulka.

Använde den en vinter, sen dess vägrar jag ha den bakom skotern.

Sen är det ju så, att Nila inte heller behöver betyda kvalitét eller kundservice. En nära bekant köpte en sprillans Nila. Den sprack första gången hans fru klev in i den (verkligen inte tjockis). Det gick inte på garanti pga "felaktig användning". Man får tydligen inte sitta i dom, alltså?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Flera ställer frågan om kina-pulkor är bra ni får svaret dom är dåliga ändå håller ni på vänder på frågorna till att dom är bra. är ni så fattig att ni inte har råd med en riktig pulka köp en kina-pulka så får ni se.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Flera ställer frågan om kina-pulkor är bra ni får svaret dom är dåliga ändå håller ni på vänder på frågorna till att dom är bra. är ni så fattig att ni inte har råd med en riktig pulka köp en kina-pulka så får ni se.
Du verkar vara som en kompis till mig. Vi va på Willys och så såg han en limpa för 5 kr, reaktionen va direkt shit den där limpan måste det vara något fel på. Vi tar den för 20 kr i stället.

Tror dock att den andra limpan också bestod av jäst, ,mjöl, vatten, salt, smör...

Edit:
Sökte lite i forumet: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?29067-Köpråd-Skoterpulka!&p=373430&viewfull=1#post373430

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag kan förstå folk som inte vill lägga bortåt 25K på en pulka man inte vet hur ofta man kommer att använda.
Det är ju en sak om man ska bruka den kanske 8-10ggr eller mer/säsong men jag köpte en pulka -02, som hittills hängt bakom skotern max tio ggr. Jag skulle med min användning inte behövt precis nån toppkvalitet om man säger så.

Att prata om huruvida personer är fattiga eller inte är däremot direkt oförskämt och hör inte hemma här, bara för att dom undrar om inte kvaliteten har förbättrats på kinapulkorna.
Det har ingenting med saken att göra egentligen, man kan ju vända på det och säga att det är ekonomiskt vansinne att lägga bortåt 25000 på något man knappt vet hur mycket man kommer att använda om det finns alternativ...

Just my 2c.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bra att den tråden kom upp det mesta står där för det är ju så att pulkor och kälkar av allehanda slag inte har utvecklats något de senaste årtiondena

Precis som sägs så är det upp till var och en vad man köper och för de allra flesta så duger vilken kälke/pulka som helst för att de varken används hårt eller ofta.

Däremot för de som åker på långtur eller nyttjar grejorna hårt är det värt en fundering vad man ska investera i och vilka krav man ska ställa på grejorna i förhållande till sitt nyttjande och brukande för det är inge kul att bli stående pga kälkhaveri på fel plats.
Det är viktigt att komma ihåg att även Nila och Gofortkälken som enligt min mening håller för hårt bruk med tunga laster kan gå sönder även de då det idag inte är maskinerna som är gränssättande utan egentligen den mekaniska konstruktionen på underrede och ram.

Glädjande nog så går Nila/Gofort att svetsa utan problem , det är dock värre att åstadkomma en nödreparation på de sk "kinakopiorna" då stålkvaliten ofta lämnar en del övrigt att önska

Nedan är ett av flera exempel från Nila boggieben där det går av på samma ställe pga utmattning i materialet, detta kan avhjälpas med kraftigare boggieben givetvis men t ex Nila skulle också kunna ändra geometri och vinklar för att undvika detta, dock är marknaden i Sverige för liten

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Köper du en pulka för 25000:- så kan du lätt efter 5år sälja den för 20000:- köper du en skoter för 160000:- så efter 1år får du 130000:- så varför ska man inte lägga ut 25000:- på en pulka som ligger kvar i rätt bra kurs i flera år.??

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tråden handlar om vad man kan köpa för pulka om man har max 15000 som budget...

Min rekommendation baserat på egen erfarenhet är att inte köpa kinapulkan, utan att försöka hitta en begagnad märkespulka för dom pengarna.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag säger inte vad som är rätt eller fel, utan hakade mest upp mig på kommentaren; "Är ni så fattig.. "
Jag har full förståelse för att man kan prioritera andra saker att lägga pengar på i en familjeekonomi.
Vissa i min omgivning vänder på varenda krona för att ha råd med skoter öht, då måste det kännas surt att få en sån kommentar slängd i ansiktet.

Sen vet jag inte, men visst är det dåligt med begagnade pulkor öht på marknaden? Vilket håller priserna uppe och samtidigt måste locka till att titta på en fabriksny från Kina, även om kvaliteten kanske är tveksam...