elpumpar

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hej. håller på och klurar på oumpar till min skoter, en till turbon och en till bensinen. tidigare så använde jag en biltemapump med kapasitet på 120l/h och ett maxtryck på 4bar till oljan. men nu till frågan, dom har en pump med samma flöde fast med ett maxtryck på 3bar också. Kan man anta då att den drar mindre ström?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja den borde ta mindre ström vid maxtryck dvs 3 bar.
Effekten som behövs är ju beroende av tryck och flöde.
Så därför drar 4bars pumpen mer vid sitt maxtryck än 3bars pumpen.

Vid 3 bar bör dom dock dra lika mycket eftersom dom pumpar samma mängd olja vid samma tryck.

Vad har du för tryck på oljan när du kör?
Har du 3 bar eller under så kommer den nya pumpen troligen inte dra nå mindre ström...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag kör ju utan nån tryckregulator. det tryck som blir styrs ju utav flödet genom turbon det. med 4bars pumpen så hade jag ett oljetryck på 2bar med varm olja. så frågan är ju om jag skulle klara mig bra med 3bars pumpen eftersom dom ger samma mängd? och om jag skulle tjäna in lite strömförbrukning på det?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag kör ju utan nån tryckregulator. det tryck som blir styrs ju utav flödet genom turbon det. med 4bars pumpen så hade jag ett oljetryck på 2bar med varm olja. så frågan är ju om jag skulle klara mig bra med 3bars pumpen eftersom dom ger samma mängd? och om jag skulle tjäna in lite strömförbrukning på det?
Precis som du säger, trycket styrs av strypningen som lagrena i turbon ger.

Tror inte du förstod riktigt vad jag menade i förra inlägget.
För att beräkna hydraulisk effekt tar man trycket gånger flödet för att få fram vilken effekt man behöver för att driva pumpen.
I det här fallet så ger pumpen 2 liter/min.
Pumpen du har nu klarar max 4 bar
Effekten som då behövs är p*q/600, i det här fallet 4*2/600=0,01333 kw eller 133watt. Skulle kunna stämma va?

När motorn är varm drar den hälften så mycket eftersom trycket halverats.

Vad jag vill komma fram till är: Om den andra pumpen har samma flöde som den du har nu så kommer den dra lika mycket ström vid 2 bar.

För att minska strömförbrukningen så måste man antingen sänka trycket som pumpen jobbar emot eller sänka flödet från pumpen.

Hade inte du modifierat din pump?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Pumpen måste ju minst ge 2l i minuten.. kommer nog att använda en lika pump som förra vintern, biltemas volvo insprutarpump.
 

Onc_Johan

Medlem
17 okt 2011
16
0
1
Örnsköldsvik
Det finns ingen möjlighet att kunna driva en mekanisk pump med hjälp av vevaxeln? Byggde en egen till min Apex av gerotor typ. Populär pump inom detta område sen med en rätt justerad mekanisk pump så har du en otrolig driftsäkerhet

Häls.
/Johan
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det finns ingen möjlighet att kunna driva en mekanisk pump med hjälp av vevaxeln? Byggde en egen till min Apex av gerotor typ. Populär pump inom detta område sen med en rätt justerad mekanisk pump så har du en otrolig driftsäkerhet

Häls.
/Johan
jo jag har faktiskt tänkt i dom banorna tidigare.. men har inte hittat nått bra att utgå ifrån. du får gärna berätta mer om vad du använde för nått och kanske bidra med nån bild om du har de.
 

Onc_Johan

Medlem
17 okt 2011
16
0
1
Örnsköldsvik
Får se om detta går, skickar genom mobilen så jag vet inte om det fungerar med bifogningen, i vilket fall som helst. Hela pumpen är fräst ur ett stycke 70mm aluminiumrundstång, har visserligen planat av styckerna i svarven men jag har sett en del som kanske varit lite mindre seriös och fått det att fungera ändå. Dreven köpte jag från min lokala Yamaha återförs, och dessa sitter orginal i Rx1ans oljepump. Drivningen sköts från vevaxelbulten som håller svänghjulet.

Med vänlig hälsning, Johan.
 

Attachments

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så ska det se ut Johan!
Fina grejer...

Ett problem som jag kommer på...
På Yammorna så monterar man väl denna på höger sida på axeln utanför svänghjulet, utanpå kåpan?
På en 2T så sitter ju magnapullen där, så det blir svårt att få ut en axel...

Går det att få till en remdrivning av nåt slag då?
Gamla polaris hade ju remdriven vattenpump som drevs av svänghjulet...

Eller en liten remskiva på insidan av primären, pumpen kan sitta där startmotorn brukar sitta, under grenröret... Nu spånar jag vilt...
Ska man ha en remdrivning så behöver man avlasta pumpaxeln med kullager...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
En sådan pump är inte allt för svår att bygga själv, dom "jobbiga" kugghjulsbitarna finns att köpa löst. finns till de flesta mc tex. (sitter säkert redan i el-pumpen du har) Sen är det bara svarva en hållare till allt och montera detta på axeln till befintlig oljepump och skippa den oljepumpen och börja blanda i tanken istället.

Fan va enkelt det lät men men.. :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
En sån där pump hade ju helt klart varit bästa lösningen de.. synd att man inte har tillgång och kunskap i fräsning:-( har slaktat en bmw pump av den där modellen förut när jag va inne på att byg.ga en pump av den modellen, fast det hjulet va så jävla stort det..
 

Onc_Johan

Medlem
17 okt 2011
16
0
1
Örnsköldsvik
Ja det finns många alternativ, man kan lagra den med lagerbrons eller som du sa ett kullager. Jag har enbart bearbetat aluminiumhuset med några hundradels glapp för att pumpen ska skicka in en bärande smörjfilm, men då har jag inga radiella brytningar mer än ev flex i drivaxelanordningen. Men som sagt så borde vilken typ av roterande axel på motorn fungera bra att driva en sån här pump. Typ vattenpumpsdrivningen om konstruktionen tillåter, eller som ovannämnda där orginalpumpen sitter för 2takts oljematningen. En vanlig servopump på en bil är väl liknande har jag för mig, och den tror jag endast är glidlagrad. Kanske värt för dig att exprimentera lite? Jag köpte drev och axel för 320kr på Yamaha. Däremot la jag ner lite mer tid på cad/cam ritning och fräsning. Största kluret är att få hålet rätt förskjutet från centrum och med bra toleranser, fixar du det så är resten rätt enkelt

Med vänlig hälsning, Johan
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
En vanlig bensinpump har ju en liknande konstruktion dom också, fast jätte liten. lägger upp en bild på en när jag kommer hem.
 

Onc_Johan

Medlem
17 okt 2011
16
0
1
Örnsköldsvik
Fick bara för mig att trådskaparen helst ville ha en pump som belastade elsystemet så lite som möjligt, därav förslaget på den mekaniskt drivna. Sett många som kört med exempelvis bensinpumpar i turbosammanhang som dels oljematning men även oljeretur från turbo. Problemet med en elpump i dessa sammanhang verkar vara en väldigt varierande driftsäkerhet, såvida man inte kostar på en Weldon.

Med vänlig hälsning, Johan
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Fick bara för mig att trådskaparen helst ville ha en pump som belastade elsystemet så lite som möjligt, därav förslaget på den mekaniskt drivna. Sett många som kört med exempelvis bensinpumpar i turbosammanhang som dels oljematning men även oljeretur från turbo. Problemet med en elpump i dessa sammanhang verkar vara en väldigt varierande driftsäkerhet, såvida man inte kostar på en Weldon.

Med vänlig hälsning, Johan
En mekanisk pump är ju absolut det bästa, men ganska mycket jobb att bygga då man inte har tillgång till en cnc fräs.. Det bli nog så att jag kommer att använda en elpump ändå, av lämplighetsskäl. Då kan jag ju montera den där det finns plats och stämmer bra. En mekanisk pump måste jag ju montera där 2t oljepumpen sitter nu och där finns det inte alls nå mycke plats. Själva grejen ifrån början va ju om jag skulle tjäna på att ha en elpump med ett maxtryck på 3bar ist för 4bar, fast flödet igenom lagret i turbon bara ger 2bars oljetryck. flödet på pumparna är exakt lika bara max trycker som skiljer. mvh Mogge
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
inte behöver man en cnc fräs för att bygga en pump... skulle säga att en manuell svarv duger för jobbet.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
inte behöver man en cnc fräs för att bygga en pump... skulle säga att en manuell svarv duger för jobbet.
Alltså att svarva till en snusdosa är väl inga problem, men att få till hålet för axeln som inte ska vara i mitten är nog inte så lätt..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
inte så svårt att spänna fast saker o-centrerat.
Däremot säger jag inte att det är lätt att bygga en sådan pump i en svarv men jag ser inga problem med det..
Många verkar tro att man måste ha en cnc-maskin för att göra saker, men så är det ikke.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
inte så svårt att spänna fast saker o-centrerat.
Däremot säger jag inte att det är lätt att bygga en sådan pump i en svarv men jag ser inga problem med det..
Många verkar tro att man måste ha en cnc-maskin för att göra saker, men så är det ikke.
Jo de e sant, kanske måste göra ett försök ändå. men ska man göra så att man får en packbox på axeln imot motorblocket då ellet ska man låta oljan "läcka" in där för att smörja vattenpumps axeln? Och hur blir det med smörjningen till dom yttre lagrena på veven? En rev440 burk till dom då eller?