GoPro

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
nu har jag laddat hem adobe premiiere men jag fattar inte för 5 öre vad jag ska göra nu?
 
J

Jona$

Är det ingen som upplever gopro 3 black som rena dyngan? Har fått mina andra 3:a och denna filmar så mörkt att det är ett skämt, kolla mot 2:n.



[video=youtube;osH6d_uIm5w]http://www.youtube.com/watch?v=osH6d_uIm5w[/video]
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Verkligen inte, GoPro 2 har ingen bildkvalité att komma med om man jämför mot 3:an.

En bra kamera underexponerar när det behövs istället för att vara för ljus, för det är lättare att redigera för mörkt material än att sitta och försöka rädda högdagrar.

Och sen beror det ju helt på vilka förhållanden du filmar i också, grådassiga dagar blir sällan roliga på film.

Är det ingen som upplever gopro 3 black som rena dyngan? Har fått mina andra 3:a och denna filmar så mörkt att det är ett skämt, kolla mot 2:n.



[video=youtube;osH6d_uIm5w]http://www.youtube.com/watch?v=osH6d_uIm5w[/video]
 
J

Jona$

Må så vara men 3:n mörkar så mycket på film mot 2:n ska jag behöva redigera fram ljuset jämnt nu? kan man göra det i moviemaker eller cineform ?
 
J

Jona$

[video=youtube;64vaHw8bC6Q]http://www.youtube.com/watch?v=64vaHw8bC6Q&feature=youtu.be[/video]
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Allt du behöver göra är en "curves" justering, brukar finnas i dom flesta videoredigeringsprogram.
Anledningen till att det blir mörkt är som sagt för att behålla detaljerna i bilden.

Och jag kan förstå att det är irriterande om man bara vill filma utan att göra någon redigering. Du kan ju prova att slå om kameran till "spot" mätning och se om det blir någon skillnad. :)


Må så vara men 3:n mörkar så mycket på film mot 2:n ska jag behöva redigera fram ljuset jämnt nu? kan man göra det i moviemaker eller cineform ?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
måste säga att jag suttit ett tag och jämfört bilderna och det är ju, som du säger, klar skillnad.

Men det jag är mest imponerad av ör att du lyckats få två såpass lika bilder med två olika kameror.

Är det ingen som upplever gopro 3 black som rena dyngan? Har fått mina andra 3:a och denna filmar så mörkt att det är ett skämt, kolla mot 2:n.



[video=youtube;osH6d_uIm5w]http://www.youtube.com/watch?v=osH6d_uIm5w[/video]
 
J

Jona$

Att du verkar kunna detta serioussam är säkert men varför skulle den mörka för att behålla detaljer, blir liksom inga då. Har fått kameran reklamerad och ny kommer nästa vecka men får behålla denna tills dess. Inte ska dom väll vara så mörka.

Ska testa spotmeter men det är väll mer till för ifall man filmar ifrån mörker mot ljus,och drar det hiskligt extra som protune?

I vilket fall har jag fått godkänd reklamation efter visat material.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Funderar på att slå till på en Gopro Hero 3 Black.
Blir att inhandla i USA, har det varit stora problem med black:en?
Blir ju svårare med garantier när man köper från andra sidan pölen, eller har dom världsgaranti?
 
J

Jona$

Rekomenderar INTE det,har själv en gopro 3 black som ska reklameras och det är min andra ! även fått reklamera 2:n.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå


Ska testa imorrn och se om detta funkar, tror de kan bli bra!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
hur har du gjort de där stativet?
skulle vilja ha ett liknande själv :)
Jag köpte på mediamarkt, gopro tripod adapter och ushot nånting heter pinnen. Den är teleskopisk så de går att ha mellan 30-90cm. 500 riksdaler gick kalaset på.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
För att detaljer som fräts ut (blir för ljusa) är mycket svårare att rädda än detaljer som blir för mörka, hittar kameran inte rätt exponering så gör den hellre bilden mörkare.

Yes det stämmer att spotmätning delvis används till det, men den kan också användas för att hitta korrekt ljusmätning i svåra förhållanden. Det ska nog inte dra något extra heller.

Men om den filmar sådär mörkt hela tiden så är det ju självklart något fel, jag ska kolla lite på mina egna filer från liknande dagar och se hur det ser ut :).

Att du verkar kunna detta serioussam är säkert men varför skulle den mörka för att behålla detaljer, blir liksom inga då. Har fått kameran reklamerad och ny kommer nästa vecka men får behålla denna tills dess. Inte ska dom väll vara så mörka.

Ska testa spotmeter men det är väll mer till för ifall man filmar ifrån mörker mot ljus,och drar det hiskligt extra som protune?

I vilket fall har jag fått godkänd reklamation efter visat material.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag köpte på mediamarkt, gopro tripod adapter och ushot nånting heter pinnen. Den är teleskopisk så de går att ha mellan 30-90cm. 500 riksdaler gick kalaset på.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Finns på sportscam för billigare:)
299kr för justerbar upp till 50cm och 399kr för den som är upp till 90cm.
Eller så köper du rörfästet för 299kr och fäster det på vad du vill, spaden eller dylikt:)