Xtrim 550f -12 eller Crossfire 8 -07

Steef

Medlem
29 sept 2011
12
0
1
Tjena

Nu har det blivit dags att skaffa skoter innan 30-strecket passeras. Jag har alltså inte kört skoter i någon vidare utsträckning tidigare men tänkte åtgärda det i vinter.

Efter mycket velande fram och tillbaka så har jag nästan lyckats begränsa mina val till en Lynx Xtrim 550f -12 och en Arctic Cat Crossfire 8 -07.

Jag kan eventuellt få loss Xtrim:en för 70-75, vilket borde täcka upp en stor del av värdeminskningen första året. Jag kommer dessutom ha garantier som gör att jag inte behöver oroa mig för eventuella haverier. Tyvärr så är det inte mycket att köra med, men det kanske inte gör nåt då jag inte kört så mycket skoter förut.

En Crossfire kanske jag kan få för 55-60, men där är jag osäker på hur stor värdeminskning man får räkna med på ett år. Skotern är 5 år gammal och det finns kanske risk att man åker på nåt haveri. Tydligen ska drivlinan dock vara driftsäker för dessa. För denna kommer jag nog kunna räkna med att effekten räcker till i alla fall.

Jag kommer köra i skogen, på älven och på leder, det blir kanske 60% på led och 40% utanför.

Är det någon som har några råd eller idéer? Någon som testat bägge modellerna och kan ge ett utlåtande?

Tacksam för hjälp i grubblerierna.

//Stefan
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag har inte testat nån av dom maskinerna.
Men jag skulle ändå inte tveka om att köpa crossfire istället för xtrim 550.
Varför?

Jo för att jag anser att 550n är för lite att köra med, funkar säkert riktigt bra som första ungdomsskoter och så. Men Ska man ha kvar skotern nått år och skulle vilja köra i Skogen så skulle jag satsa helt klart på en crossfire.
:)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag skulle också gå på Cf 8.
Lynxen är det tryggare valet.
Det var alla fördelar.

Andrahandsvärdet på Cf kommer antagligen vara stabilare, den är roligare att köra och tar sig fram bättre.
Men-hur länge har du tänkt ha den kvar?
Lynxen är helt enkelt för trött för lössnökörning. Hade du skrivit att du skulle tillbringa 75% av tiden på ledkörning hade jag lätt valt Lynxen, inte annars.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Lägg till i beräkningen att cf800 behöver mera och dyrare service, kanske mattbyte och andra dyra poster kan komma att dyka upp beroende på miltalet.

Hur många mil kommer uppskattningsvis att köra?

Försäkringen och driftkostnad är nog minst dubbelt så dyrt på cf800...

Jag tror x-trimen kan vara en perfekt maskin för dig speciellt om du inte har kört mycket skoter innan, köp den och testa på lite sedan kan du byta nästa år om det skulle kännas för snålt med 550.
 

Steef

Medlem
29 sept 2011
12
0
1
Jag är inne på Eliminators spår måste jag säga.
Jag vet inte riktigt hur mycket jag kommer köra och med Xtrim:en vet jag vad mina kostnader kommer vara. Om jag går på det spåret kommer jag nog sälja den nästa säsong. Kanske skulle köpa Xtrim denna säsong och eventuellt byta till en Crossfire nästa...
Sen är det ju klart att en 800 är "roligare" men frågan är hur mycket jag kommer utnyttja effekten, Xtrim:en ska ju tydligen ta sig fram rätt bra mellan träden också.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
en pigg 800 är väl alltid roligare än en trött fläktkyld, men det är klart ska du bara dra pulka och pimpla på torne träsk så är ju 550n fin. Men du kommer aldrig ifrån att det är en trött 550i samt att x-trim suger i lössnön..
 

Steef

Medlem
29 sept 2011
12
0
1
Är verkligen Xtrim:en kass i lössnö? Före eller efter 2010 eller alla? Det är ju en rejäl matta i varje fall "Drivband B x L x H, mm 406 x 3705 x 39 Deep Snow Glider".

Dom skriver dessutom att:

"Sportskoterns fjädring och den oslagbara RE-X-körergonomin ger den fläktkylda Xtrim™ 550 suveräna köregenskaper även under hårda förhållanden. Skotern startas enkelt med hjälp av elstarten och den tar sig obehindrat fram även i djup snö. Drivmattan är den bredaste och längsta i klassen. Xtrim™ 550 passar bra som familjeskoter, och fungerar utmärkt både till ledkörning och friåkning."

Nu är det ju iofs tillverkarens ord och det kanske man inte ska lita på till fullo, men det känns ändå som att det är rätt långt ifrån "kass i lössnö".

Är det någon som kört årets eller fjolårets Xtrim och har ett utlåtande? Man verkar ha gjort lite förändringar mellan förra årets och årets, i framvagnen, variatorerna och mattan.
- Fjädringsvägen fram har ökat från 210mm till 242mm.
- Framstötdämpare har ändrats från 30 HP Gas till HPG 36 (vet inte vad det betyder men jag gissar att det är från 30 till 36 som är skillnaden).
- Kamhöjden har ökat från 38 till 39mm och nu skriver man att matttypen är Deep Snow Glider (vet inte vad det var tidigare)
- Primärvariator är ändrad från TRA III till eDrive och sekundär från LPV VSA till QRS
- Utväxlingen har ändrats från 19-43 / 9 till 19-45 / 8

Vad är era tankar om dessa förändringar? Man kanske har tagit till sig av tidigare kritik och arbetat om framvagnen?

Årets sida:
http://www.brplynx.com/sv/skotrar/crossover/xtrim-550-2.html

Förra årets:
http://www.brplynx.com/sv/skotrar-2010/crossover/xtrim-550.html
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Kompisen har fjolårets x-trim, inte fläktkyld däremot. Med tanke på hur lång maskinen är så måste jag säga att i jämförelse med tex renegade eller crossfire så är lynxen betydligt sämre i lössnön.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Utifrån dina förutsättnignar skulle jag valt Xtrim550. Den kommer mycket sannolikt att vara problemfri, bara tanka o köra. Sen är det en kostnadsfråga hur mycket man vill lägga på skotern, bara försäkringen kommer väl att vara minst 5000 kr dyrare på CF8 och kör man 50 mil så är väl frågan om den är SÅ mycket roligare. 550:n kommer att sjunka mycket sakta i pris, du kan ha den kvar i flera år innan den ramlar under 50 tkr. Titta på blocket vad Xtrim 550 med gamla chassiet kostar t ex.

På gropig led kommer du att köra fortare än vad som är hälsosamt ändå med Xtrimmen. I lössnö kör man på ett annat (gammaldags) sätt med en motorsvag skoter och då ger den långa mattan flyt. Kom ihåg att alla skotrar hade mindre än 60hk för 20 år sen och det var med helt andra chassien.
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
tror på x-trimen ja med, sen går dom inte så sunkigt i snön som alla säger, många jämför dom med djupsnö maskiner fast det är en crossover maskin, själv ha ja åkt kort re och tyckte den gick hyfsat i lössnö nu har ja köpt en x-trim -10a 800 tror knappast den går sämre i snön.sen beror det ju på föraren med, med fel förare går även en summit/rmk dåligt i lössnö.
 
E

eMe181

Har ingen erfarenhet av någon av maskinen, men vad får man för pengarna? Skulle satsa på Xtrimen, som sagt ny och du har garantier..
 

Steef

Medlem
29 sept 2011
12
0
1
Jo det känns klart lockande med en ny maskin utan överraskningar vad gäller kostnader. Jag kommer köra dels i Luleå, typ på älven, led och en del i skogen och även samma typ av körning i typ Kiruna.
Jag är inte så säker på att jag kommer lida av effektbristen, jag är tveksam till om jag kommer tycka det är speciellt kul att ligga över 100 och pressa. Å andra sidan verkar det som om man har större möjlighet att gasa sig fram med mer effekt och Crossfiren ska ju tydligen vara driftsäker. Skillnaden i försäkring för mig rör sig om cirka 3500 spänn per år och jag är ju lite osäker på hur mycket jag kommer köra. Beslutsångesten är svår :) Jag kommer eventellt skjutsa flickvännen ibland (eller kanske får hon skjutsa mig) är någon av dom bättre eller sämre i det avseendet?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Skulle välja crossfiren varje dag i veckan, den är bättre på allt utom just då den ekonomiska biten.

Att du har mer effekt i crossfiren har inte mycket att göra med att du kommer köra över 100km/h med den, däremot orkar den motorn ta dej dit du vill det gör inte 550:n.

Har du möjlighet så far och testa lite olika maskiner före du bestämmer dej. Många åsikter har ändrats efter provkörningar.

mvh
 

Steef

Medlem
29 sept 2011
12
0
1
Velandet fortsätter, nu fick jag upp ögonen för Switchback 600 CFI -07 också, de ligger ju i typ samma prisklass som Crossfire 8. Skulle det kunna vara något?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
eller varför inte en 06a? dom har bättre boggie för lössnö än 07an. finns trådar om båda maskinerna som förklarar bättre..
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Switchback alla dagar i veckan. ;) (kan bara uttala mig om -06:an och den tar dig dit du vill och är en rolig och lättkörd maskin (dock är jag nybörjare på skoterfronten men föll pladask för switchbacken och har inte ångrat mitt val ett enda dugg, valde också mellan xtrim 550 och div annat).

Dock kan skjutsning vara lite problematiskt, men går gör det ju.

Försäkringsmässigt är den inte så farligt dyr heller vill jag minnas. -07:an kan jag dock inte uttala mig om. :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
eller varför inte en 06a? dom har bättre boggie för lössnö än 07an. finns trådar om båda maskinerna som förklarar bättre..
Det finns 07or med 365 matta och rmk-boggien, som sagt en riktigt lättkörd och kul maskin. Sen fick switchbacken 345 matta och kopplad boggie av årsm 08-10. Men liksom CF8:an så kräver den helt klart mer service och försäkringskostnader.

Tycker förresten du kan titta på Polaris shift 550 eller 600 också om du vill ha en prisvärd maskin. De finns halvlånga med 345 matta.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
J Jag kommer eventellt skjutsa flickvännen ibland (eller kanske får hon skjutsa mig) är någon av dom bättre eller sämre i det avseendet?
Xtrim finns ju dubbeldyna till så den är väl mest lämpad. En del nyare shift 136" har också dubbeldyna. Går att köpa till också men det kostar ju en bra slant.