Xrs 800- 07

W

Wettainen

Hej!
Köpte en skoter idag som rubriken lyder.

Vet ej vad det är som är fel på den, men primärvariatorn skakar/hoppar lite när sen står på tomgång, och det gör mig riktigt nervös.. Kan det bara vara så att den är fel inställd eller kan det verkligen vara så att det är vevaxeln som är krokig?

Min kusin sa nämligen de att det kan vara vevaxeln som har blivit krokig så det är därför den hoppar, för när den står på tomgång så gör variatorn så att hela motorn skakar men sen när man varvar upp så slutar det skaka så mycket som i tomgång, då går den alltså som den ska..

Fick skotern billigt,55k. Och han sa att variatorn är ny renoverad och så är det ett cudney variator kitt på den oxå. Han sa även att ägaren innan han har bytt kolvar i förebyggande syfte...
Hittar inte precis ett pris för en ny till denna modell men jag hittade på skoterskroten en vevaxel till xrs 600 -07 och det kostade 15.000kr!!!!!!

Undrar verkligen om nån av er vet vad det är eller om nån bra skoter kunnig kille i luleå området som skulle kunna tänka sig att komma och se vad ni tycker.

Vad tror ni?

Extremt tacksam för svar!

Edit: Såg även nu att jag har råkat lägga denna tråd i fel kategori, om nån ids flytta på den så gör det!
 
Last edited:

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Det där är normalt att det "hoppar" lite på tomgång, för att sedan bli mindre eller ingenting när man får upp varven lite
 
W

Wettainen

tack gode gud om du har rätt! Blev riktigt förbannad på säljaren om han visste om det och att det var därför han sålde den dyrt, ska försöka fixa film imorn sen lägger jag ut här så ska ni få se hur det ser ut!
 
W

Wettainen

Okej tack gode gud om du har rätt! Glömde även säga att när man tittar från " förar " sidan på skotern, så ser man att remmen inte är helt rak, den är väldigt lite åt vänster så man precis ser det med ögat..!

@ m0ngoloid haha jo jag skrev lite fel :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Tror du nog är lite överpedant och tror veven är sne.
800erna brukar vara lite rivig på tomgången, stor motor :)
Lägg ut en film så får vi väl se, sådär brukar det nästan vara på alla skotrar mer eller mindre om det inte är nått extrem "vobbel" du har
 
W

Wettainen

Tror du nog är lite överpedant och tror veven är sne.
800erna brukar vara lite rivig på tomgången, stor motor :)
Lägg ut en film så får vi väl se, sådär brukar det nästan vara på alla skotrar mer eller mindre om det inte är nått extrem "vobbel" du har
Jo jag tror du har rätt, för mitt hjärta dunkar lika fort nu som efter en fotbolls match och jag är då gode varm oxå..
Film kanske till och med kommer idag, ska ut ikväll och titta! :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det ser ut som det wobblar för att hela motorn rör sig i motorkuddarna...
Stora Rotax vibrerar, så är det bara, fråga mig inte varför...
 
W

Wettainen

Nu har vi iallafall varit i garaget och tittat, min kusin har varit här och tittat och ser absolut inga fel! men mesat troligtvis så kanske vi ska riva motorn och fetta alla lager så man verkligen är på den säkra sidan.. Det går ju ändå trots allt 1 dag bara och jag har 10 dagar ledigt nu! :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sne vev.. Men visst riv motorn du och fetta lager, balansera primären samtidigt. Då lär du kunna åka dig nöjd på den där skotern.

Alla problem med dessa motorer är otroligt förstorade.
 
W

Wettainen

Släng upp en film nu då! :)
Sekundären är borttagen och jag håller på att fixa magnapullen. Så video kommer senare, men jag tror inte det behövs nå mer för vi vet nu att det inte är något problem :)

det enda problemet som är nu är att vi får inte magnapullen att " dra " så att startorn fastnar så skotern går igång, var och köpte en ny sats idag men jag får den inte att funka ännu! blir riktigt irriterad på detta. Ska den komma i något speciellt läge eller nått? För när jag drar så är det inget motstånd.
 
W

Wettainen

[video=youtube;cSPraO51JCA]http://www.youtube.com/watch?v=cSPraO51JCA&feature=channel_video_title[/video]
Där har ni den!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det såg väldigt normalt ut. :)
Lugna puckar, då den går på tomgång så vibrerar hela motorn
därför ser det ut som att primären vobblar lite.