Arctic Cat ZRT 600

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hej! Detta blir mitt första inlägg på detta forum.

Jag är på jakt efter en snöskoter, då jag körde en del i vintras och det var för jävla kul, vi är några polare som tänkte köpa varsin.
Ska och kolla på en Arctic cat zrt 600 -96 ihelgen är det tänkt.
Det sitter i princip en ny 32mm matta på den. Nya lager i boogien.
Det som inte funkade var hastighetsmätaren. Han ville ha 15k men det var väl lite prutbart.
Så jag undrar vad man ska kolla efter på dessa skotrar?
Är det bra skotrar? Barnsjukdomar?
Hur är service intervaller på kolvar ex.?

Skriv gärna era erfarenheter om dessa skotrar!
Jag är ny inom detta så det blir en del frågor men jag tror att någon kan besvara dem iaf.

Tack på förhand!
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Jag ägde en zrt 600 för många år sedan, monterade 51 mm matta och åkte skidres hela dagarna. Kraftfull motor, men stor och klumpig maskin, inte den optimalaste lek skotern. Ledåkning och liknande dög den till mycket bättre. Riktigt skönt ljud på trippeln.
Min rasade en gång per år. De va insugsgummin som sprack osv. Kolla lagren på sekundär axeln noga. Min fick för sig att släcka all ström en gång då jag tankat på shell. Skotern gick men inget lyste och den gick inte att stanna. Felet var att lagret farit och axeln legat och skävt av kablarna. Dom är dragna under axeln.

Men jag minns att ja hade rätt kul med maskinen i övrigt. Var väll inte den mest ekonomiska skotern jag ägd. Men de var som sagt 10 års sen också.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Kolla att oljepumpen för separtsmörjningen fungerar. Dessa maskiner fungerar inte att bara köra med olja i tanken på då pumpen även smörjer axeln som driver både oljepumpen och vattenpumpen vilket kan leda till ett mindre haveri (been there done that). Det är ännu jävligare egentligen då det sitter backventiler för axelsmörjningen och om fel backventil går sönder så får axeln ingen smörjning och efter ett tag så stannar oljepumpen och kolvarna ryker all världens väg (been there done that).
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Tack för svaren hittills!
Hehe, rasade en gång på år? Vad rasade? Har hört att insugsgummina spricker, lite lustigt tycker jag.
Kan jag kontrollera sekundärlagret på plats på något sätt?
Vart handlar ni era delar till maskinerna?
Bra davve att du nämnde detta då jag alltid kopplat bort separatasmörjningen på mopeder m.m!
Det är bra pris på denna så jag är riktigt sugen, blir att kolla på skotern ihelgen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Väldigt svårt att kolla lagret På plats. Men fungerar maskinen att köra osv så behöver du Inte vara orolig. Köp maskinen om den verkar bra, sedan byter du enkelt lagret på egen hand och samtidigt stoppar du in en ny brytpinne på samma gång. Behövs bara en 13mm (1/2") lednyckel, flinka fingrar samt 300 kr för lager + pinne.

Har själv hart zrt 600-800-900-1000. Gillar dem alla, men som med alla skottar behöver dem kärlek för att funka bra
 
A

axelsson_vpg

Jag har haft en zrt 600. Dom är riktigt tunga, går overkligt dåligt i snö osv.. Mycket rackel med insugsgummina kolla dom noga efter sprickor. Sprickor på org. gummina gör inget om du smetar lite stövvel lim på dom. Därimot om dom är utbytta mot pirat kommer dom med 100% sannolikhet spricka rakt igenom efter nån fullgas repa över någon sjö och hela motorn kmr stryka med..

Av egen erfarenhet. Pirat håller inte mer än 50 mil och orginal kostar 1000 kr styck.
Drivaxellagret är i OK skick så länge hastighetsmätaren fungerar. Min mätare for och efter 2 mil lossnade hela drivaxeln från lagret.

Sista tanken innan den såldes körde jag 12 mil sen var den helt dom :)
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
1000:- för ett insugsgummi är verkligen dyrt!!! Blev nyfiken att kolla vad de kostar på theoutdoorshopinc.com och det var lite billigare: 3004-174 FLANGE, INTAKE $78.79
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Fortfarande ofattbart dyrt på insugsgummi!
Detta låter lite sådär, hur kan motorn stryka med om ett insugsgummi bara spricker?

Är motorerna skottsäkra annars då?
Tar de sig fram bra i lössnö?

Tack för svaren hittills!
 
A

axelsson_vpg

Fortfarande ofattbart dyrt på insugsgummi!
Detta låter lite sådär, hur kan motorn stryka med om ett insugsgummi bara spricker?

Är motorerna skottsäkra annars då?
Tar de sig fram bra i lössnö?

Tack för svaren hittills!

Tar sig fram i lössnö? Helt seriöst, de går fan inte! Dom sjunkar som en sten. väger väll 310 kg torr eller vad de nu var :)

Nix, så långt från skottsäker som möjligt! Far ett insugsgummi så bränner du kolven direkt...

Sålde min -98a mitt i vintern för 11 500 kr, den hade gått 900 mil
 
Last edited:

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Haha, låter som man får kämpa lite i lössnön då ;)
Får hålla koll på insugsgummina isåfall!
Något mera att tillägga?
Kan nog få den för 14k, känns ändå som ett riktigt bra pris. Finns inga skotrar här i trakterna annars.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
som folk har sagt så är insugsgummina det svaga se till att ha original. Jag tycker inte den var spec dålig i snön när man väl bytt matta!

Sålde min 96a som gått 650 mil för 14,500 för 2 år sen så tycker du borde ha lite mer prutmån om den inte är superfin.
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hur ser jag om insugsgummina är original?
Det låter billigt men om man jämför med blocket så är detta bra pris. Här nere i småland får man ca 5k mer motsvarande skotrar uppåt landet.
Antar att många av er handlar delar utomlands ex. USA? har handlat mycket delar där till mina crossar, sjuk prisskillnad!
Finns det någon prisvärd skoterolja ni känner till? 2taktsolja förstås.
Tack guys!
 
A

axelsson_vpg

Hur ser jag om insugsgummina är original?
Det låter billigt men om man jämför med blocket så är detta bra pris. Här nere i småland får man ca 5k mer motsvarande skotrar uppåt landet.
Antar att många av er handlar delar utomlands ex. USA? har handlat mycket delar där till mina crossar, sjuk prisskillnad!
Finns det någon prisvärd skoterolja ni känner till? 2taktsolja förstås.
Tack guys!
Hmm man kan se skilldnad tex. om dom är blanka och inte matta som org. brukar vara. orginal har oftast en massa sprickor i sig också som inte gör något..

2t olja kan man köra vilken som helst nästan, speciellt om man kör gammel skoter =) Du kan ju köra biltemas, den är bra

Kör texaco 2t low smoke nu...
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hej igen! Har varit och kollat på den idag.
Såg bra ut, alla lager är nya i boogien. Bytt lite tänddelar, mattan var riktigt fin m.m.
Insugsgummina var original, det var en del sprickor i dem men det verkar inte spela någon roll.
Skotern har gått 600mil. Startade på första draget.
Hastighetsmätaren hade nyss gått sönder, det var ett lager han snackade om som nämndes tidigare i tråden tror jag, svårt, dyrt att byta?
Han hade även kopplat ur den separata oljetanken, så man blandar direkt i tanken, funkar bra eller?
Synpunkter?

Tack!
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Är den separata oljetanken urkopplad så är det bara en tidsfråga tills olje/vattenpumpsaxeln skär och då börjar vattenpumpshjulet jobba sig in i vattenpumpslocket med risk att du blir utan kylning. För mig som har gått igenom detta så höjs en varningsflagg.
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Okej. Funkar detta om oljetanken fortfarande är i kopplad men att man blandar oljan i bensintanken? Alltså att man inte har någon olja i oljetanken då men att det fortfarande driver runt.
Anledningen till detta var att skotern rök ofantligt mycket, då hade han räknat ut att det blev en blandning på 9% när han använde oljetanken..
 
A

axelsson_vpg

Okej. Funkar detta om oljetanken fortfarande är i kopplad men att man blandar oljan i bensintanken? Alltså att man inte har någon olja i oljetanken då men att det fortfarande driver runt.
Anledningen till detta var att skotern rök ofantligt mycket, då hade han räknat ut att det blev en blandning på 9% när han använde oljetanken..
Okej, men de går att ställa oljeblandningen jue! :)