Arctic Cat ZRT 600

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Skulle bara kunna tillägga att jag köpte en zr 600 -98 där de kopplat ur den separata oljesmörjningen. Det hade resluterat i att det till slut hade börjat läcka kylarvatten i "skvallerhålet" under motorn.. Blev en helrenovering av vattenpump+axel och oljepump. Om den har körts utan den separata oljesmörjningen på så bör du vara beredd att lägga åtmistone 3000-4000 kr på att laga det. Om du redan köpt skotern som jag antar att du gjort så får jag väl ta att hälsa Lycka till iaf! :)

Köpte min zr 600 i våras för 10k och har lagt ut ca 3500 för att få vattenpumpen att inte läcka längre. :/
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hej igen! Var och hämtade den igår, nöjd såhär långt hehe!
Har kollat närmare på oljetanken och detta fenomen. Han har dragit slangar mellan oljetanken och oljepumpen så oljan bara pumpas runt. Oljetanken var full.
Jag undrar helt enkelt hur smörjningen av vattenpump samt oljepumpsaxeln funkar? Den kan väl inte smörjas av oljan som är blandad med bensin?
Någon som kan förklara detta så tydligt som möjligt?
För oljepumpen jobbar ju på som vanligt bara att den inte skickar in någon olja i förgasarna.
Säkra svar önskas.
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Det skall gå en slang från undersidan av oljepumpen till en nippel under motorn... Sitter den slangen där så borde axeln ha smorts, men gör den inte det har du ev. problem.
Hur många slangar går TILL oljetanken?

Från oljepumpen skall 2 slangar gå upp i var sitt insugsgummi och en gå in under motorn. Vattenpumpsaxeln smörjs som sagt inte av oljan i bensinen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som ovanstående skriver så sitter det en nippel under förgasarna. Går en slang från oljehamnen och dit, är fäst med en banjokoppling.

Om oljan bara snurrar runt utan att det blir
Mindre i tanken så har du ingen smörjning av oljepumpen heller.

Säger som jag tidigare sagt, koppla in allt som det ska sitta.
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Håller med k-len... koppla in allt som det skall vara.. I mitt fall har det varit bäst då jag har delat på motorn och sett vilka konsekvenser detta kan ge. Gör man det lätt för sig blir det dyrt i slutändan!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Bra svar grabbar! Det blir att skruva ner och kolla hur slangarna är dragna m.m senare idag, återkommer då!
Det är ingen som vet vart man kan ladda ner en service manual gratis till denna maskin?
 
A

axelsson_vpg

Bra svar grabbar! Det blir att skruva ner och kolla hur slangarna är dragna m.m senare idag, återkommer då!
Det är ingen som vet vart man kan ladda ner en service manual gratis till denna maskin?

Nu då du köpt en zrt kan du ju passa på att dreva ner den ca. 6-7 kuggar :D dom går ju typ 200 orginal.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Ett litet tips när du fått smörjningen att fungera som den ska är att lossa på nipeln under motorn som smörjer axeln och kontrollera att det rinner ut olja från motorn, hur man ska komma åt vete gudarna men detta är något jag kommer att kolla på min maskin i vinter.

Det är nämligen så att smörjningen av axeln är mindre bra konstruerad. Oljan som ska smörja axeln går nämligen ut genom en backventil från pumpen, sedan delar slangen på sig och går till varsin backventil. Den ena backventilen går till axeln och den andra går tillbaks till pumpen. Det finns ett visst motstond i dessa backventiler för att de ska öppna. Om den som går tillbaks till pumpen öppnar lättare än den som går till axeln så kommer ju axeln inte få någon smörjning då oljan tar den lättaste vägen (been there, done that). Så ett enkelt sätt att kolla det är ju som sagt att kolla att det finns olja vid axeln.
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hehe, får se hur snabbt den går först ;)
Psycho: Det låter jävligt krångligt men ack så viktigt, hör av dig när du vet hur man enklast kontrollerar detta!

Har idag varit ute och skruvat med caten, plockat bort förgasare m.m för att komma åt oljepumpen. Postar en bild så ni ser hur han har dragit slangarna: http://imageshack.us/photo/my-images/194/zrt600.jpg/
På undersidan av insugsgummina satt det igenpluggade nipplar, antar att slangarna från oljepumpen skall sitta där? Hur många slangar ska det gå från oljepumpen? Hittade bara de som ska gå till insugen.
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
På undersida av insugsgummina skall slangarna från oljepumpen sitta, precis som du säger. Antalet slangar som skall komma från pumpen beror på hur många cylindrar den har... Jag har för mig att ZRT 600 är trecylindrig va? Isåfall skall det gå 4 st slangar från oljepumpen. 3 st går till var sitt insugsgummi och 1 ska gå under motorn till nippeln som smörjer axeln.. Hoppas du har fått hjälp :)
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Yes, de är 3 cylindriga! Han har dragit slangarna genom oljelocket. Inte fan ska det vara hål där? (Kolla bilden).
Okej, hur fan ska man kunna se slangen som ska gå under motorn hehe?
Kan man på något sätt kontrollera att pumpen är i bra skick?
Det var en del sprickor i insugsgummina. Tänkte limma dessa men vad är hållbarast att använda?

Tack :)
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Det ska inte vara hål i oljetankslocket.. Lättast att veta om slangen under motorn sitter i är att känna efter med handen.. Annars måste du ta ur hela motorn. Jag skulle nog inte limma insugsgummina utan byta ut dom :) Har aldrig limmat insugsgummin så jag vet inte vad som håller bäst ;) Jag tror inte det går att kolla pumpen på något bra sätt, men jag är inte säker... Själv har jag försökt med skruvdragare osv. utan lyckat resultat..

Hoppas du fått någon hjälp :)
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Originalgummina ska man tydligen kunna limma, pirat tänker jag inte köpa då man hört att de är klena.
Tänkte fråga var och hur man justerar in oljepumpen rätt?

Kan man inte kontrollera att oljepumpen funkar genom att dra igång skotern och ha slangarna lösa från oljepumpen för att på så sätt se om det kommer olja från dem?

Tack :)
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Din idé för att kolla om pumpen funkar borde gå... Oljepumpen justerar du genom att spänna eller släppa på gasvajern som går till pumpen. Det finns två inristade streck som skall ligga mot varandra när man har fullgas. Ett av "strecken" sitter på armen som rör sig när man gasar, det andra sitter till höger om den. Stoppa ner kameran/mobilen och ta ett kort så kommer du att se.

Här är en bild från när jag ställde in min pump:

 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du börjar med att ta bort förgasarna så ser du vars allt ska vara. Möjligtvis att du får sno mammas/flickvännens/syrrans sminkspegel för att se riktigt bra. Men det går inte sätta dom fel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
865
113
Kramfors
Limma insugen går otroligt bra med Liquisol som du hittar på macken mekonomen färghandeln järnhandeln .

Lägg på flera lager med någon tim mellanrum när det slutat rinna. Lägg på ett lager lim runt hela insuget också då blir det extraförstärkt och håller i 100a år.
Det kostar ca 80kr
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hehe, vilket sammanträffande Boost, var och köpte detta lim igår! Det ska limmas ordentligt :)

Har också varit ute för att försöka se hur oljepumpens märkningar står, har använt spegel, kamera. Är för jävla trångt, ser inte ett någe. Wiren som sitter där är iaf max spänd.
Idéer?
Tack återigen för all hjälp!