När det kommer till lössnökörning är det mer rutin/skicklighet som avgör hur lätt du kör fast snarare än vikt-om du väger 130 eller 70 har mindre betydelse i sammanhanget!
Med det sagt ska du inte vara rädd att vika av från spåret-körskicklighet är å andra sidan inget hinder till att ha vansinnigt kul, och det är det!!
(Däremot får du inte vara rädd att köra fast-det gör alla, och det är bara då man lär sig.)
Jag kan inte säga att jag medvetet försöker köra fast när jag är ute-det går med automatik.
"hmmmm....DÄR ser det inte ut som att det går att köra-jag måste prova, det kan ju gå!"
Det är mitt resonemang när jag är ute...vilket försatt mig i mååånga stunder av *och hur tänkte jag nu?*
Vad du däremot kommer att upptäcka är att kroppsvikten har betydelse på dålig led.
Mitt tips är helt enkelt att ta det lugnare där det är riktigt styggkört-alldeles oavsett om du byter till hårdare fjädring så sliter det hårt på skotern med hårdkörning på dålig led, så är det bara.
För ungefär 100 år sedan, då jag var i 20-års åldern, vägde jag ~60 kg. Jag ansåg att det fränaste som fanns var att köra som en idiot efter dålig led. Jag kan faktiskt även idag få mina ryck och köra relativt fort när det är riktigt dålig led, bara pga det är rysligt tillfredsställande när man får in flytet-precis rätt hastighet och rytm för att hoppa över tre-fyra gropar, landa mjukt i en dal och sedan flyga över tre-fyra till. Men...det sliter hårt på skotern, tro inget annat.
F.ö är det rätt poänglöst att köpa en skoter och utgå från att du måste shimsa om dämparna-om dämparna på det tilltänkta objektet är servade och i någolunda skick i övrigt så klarar du dig mest troligt alldeles utmärkt med hårdare fjädrar till boggien. Helst skulle du kanske bytt främre fjädern i boggien också den får ta mycket av kroppsvikten- men...börja som sagt med någolunda sansad ledkörning så räcker det med att ställa på original. Bäst av allt är att lek i lössnö kräver precis allt UTOM hård fjädring, och där om nånstans får man lära sig hur viktigt det är att hålla blicken långt fram och planera sin körning!
Som en parantes är F7an lååångt mycket bättre i lössnö än Lynxen.
Med Lynxen får du förlita dig på fart och planerad körning i ännu högre utsträckning än med F7an...
Utan att veta budget skulle jag sikta på Crossfire 700 eller 800 beroende på plånbok-ruskigt bra kompromiss mellan framkomlighet och ledskoter. Smidig och enormt lättkörd för att vara en Arctic före ProSpar-chassiet.
(Med ProSpar blev blev dom ännu mera lättkörda, men samtidigt lite mindre smidiga/bra på sidan av leden.)