Skoter för den tunge

Fletch

Medlem
8 nov 2011
6
0
1
Har sökt runt men hittar inge liknande.
Jag väger runt 130 pannor och undrar om det kan vara något problem om jag skulle köpa en kortbandare?... Tänkte mer om det kan bli svårt för den att bära mig någorlunda bra på lössnö?
Är väldigt ny inom området så har ingen som helst aning om en skoters bärmöjlighet.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tror inte det skulle vara något problem , går ju att chimsa om dämpar så dom blir hårdare :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Ska du köra en del lössnö / ospårat så skulle jag rekommendera en lite längre maskin, vilken prisklass är det du hade tänkt?
Ski-doo Renegade alt GTX , Arctic Cat Crossfire, eller en Yamaha Nytro XTX är nog lämpliga maskiner för lite blandad körning med led och lössnö.
Skotrarna ovan finns i pris spannet från ca 30' - 130' beroende på modell och år mm.
Hur har du tänkt att använda skotern?
 

Fletch

Medlem
8 nov 2011
6
0
1
Nej jag vet ju inte riktigt om jag ska ha en långbandare eller kort, har mest bara tittat runt på lite olika modeller och var nyfiken om en kortbandare skulle kunna funka om de var så :)... Har kollat lite olika och fastnat lite för Lynx Rave och Arctic Cat F7.
I körstil väg blir det väl mest lössnö skulle jag tro, lekkörning :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
När det kommer till lössnökörning är det mer rutin/skicklighet som avgör hur lätt du kör fast snarare än vikt-om du väger 130 eller 70 har mindre betydelse i sammanhanget!
Med det sagt ska du inte vara rädd att vika av från spåret-körskicklighet är å andra sidan inget hinder till att ha vansinnigt kul, och det är det!! :) (Däremot får du inte vara rädd att köra fast-det gör alla, och det är bara då man lär sig.)

Jag kan inte säga att jag medvetet försöker köra fast när jag är ute-det går med automatik.
"hmmmm....DÄR ser det inte ut som att det går att köra-jag måste prova, det kan ju gå!"
Det är mitt resonemang när jag är ute...vilket försatt mig i mååånga stunder av *och hur tänkte jag nu?*

Vad du däremot kommer att upptäcka är att kroppsvikten har betydelse på dålig led.
Mitt tips är helt enkelt att ta det lugnare där det är riktigt styggkört-alldeles oavsett om du byter till hårdare fjädring så sliter det hårt på skotern med hårdkörning på dålig led, så är det bara.

För ungefär 100 år sedan, då jag var i 20-års åldern, vägde jag ~60 kg. Jag ansåg att det fränaste som fanns var att köra som en idiot efter dålig led. Jag kan faktiskt även idag få mina ryck och köra relativt fort när det är riktigt dålig led, bara pga det är rysligt tillfredsställande när man får in flytet-precis rätt hastighet och rytm för att hoppa över tre-fyra gropar, landa mjukt i en dal och sedan flyga över tre-fyra till. Men...det sliter hårt på skotern, tro inget annat.

F.ö är det rätt poänglöst att köpa en skoter och utgå från att du måste shimsa om dämparna-om dämparna på det tilltänkta objektet är servade och i någolunda skick i övrigt så klarar du dig mest troligt alldeles utmärkt med hårdare fjädrar till boggien. Helst skulle du kanske bytt främre fjädern i boggien också den får ta mycket av kroppsvikten- men...börja som sagt med någolunda sansad ledkörning så räcker det med att ställa på original. Bäst av allt är att lek i lössnö kräver precis allt UTOM hård fjädring, och där om nånstans får man lära sig hur viktigt det är att hålla blicken långt fram och planera sin körning!

Som en parantes är F7an lååångt mycket bättre i lössnö än Lynxen.
Med Lynxen får du förlita dig på fart och planerad körning i ännu högre utsträckning än med F7an...

Utan att veta budget skulle jag sikta på Crossfire 700 eller 800 beroende på plånbok-ruskigt bra kompromiss mellan framkomlighet och ledskoter. Smidig och enormt lättkörd för att vara en Arctic före ProSpar-chassiet.
(Med ProSpar blev blev dom ännu mera lättkörda, men samtidigt lite mindre smidiga/bra på sidan av leden.)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Du behöver inte oroa dig för vikten, jag åkte XRS förra vintern. Visseligen en ny -11, men jag rörde inte en skruv på dämparna och körde som en dåre på leden. Dom klarar mycket!! Ställde upp förspänningen på bakre fjärdern i boggien bara, sen var det bara å åk! Nu sitter det ju rätt bra dämpare orginal på Skidoo XRS.
För övrigt så funkar en kort dåligt utanför leden, när det blir mycket snö. Skulle också lagt mina pengar på en lite längre om jag vore dig. Därför som jag bytt tills i år, blir Freeride 137"

Jag ligger i samma viktklass som dig, och har aldrig haft några problem med att dom inte håller skotrarna. Det byggs rejäla saker nu för tiden! :)

Lycka till med letandet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hör inte riktigt till topic, men nog tycker jag vikten spelar stor roll hur man tar sig fram i lössnö...

Har varit med om flera exempel där en tyngre förare inte tar sig fram, men hoppar en lättare förare på skotern går det bra.
jag väger ca 75, när tjejen min åker med blir det totalt ca 125-130kg, och nog märks det skillnad på hur skotern tar sig fram, konstigt vore väl annars...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hör inte riktigt till topic, men nog tycker jag vikten spelar stor roll hur man tar sig fram i lössnö...

Har varit med om flera exempel där en tyngre förare inte tar sig fram, men hoppar en lättare förare på skotern går det bra.
jag väger ca 75, när tjejen min åker med blir det totalt ca 125-130kg, och nog märks det skillnad på hur skotern tar sig fram, konstigt vore väl annars...
Det är lite skillnad på att ensam väga 130 och att köra med en extra bakpå för att få samma totalvikt...
En aning lättare med viktförflyttning när man är själv! ;)

Förra säsongen blev jag gruvligt förnedrad av en fet gubbe i lössnökörning-visst, han var vass att köra, men där spelade definitivt inte vikten roll!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fortsätter OT.

Borde väl vara bättre att ha högre kroppsvikt just vid lössnökörning, då har man ju mer kraft att lägga över åt den sida man vill?

Själv är jag nästan undernärd och kan gömma mig bakom en fjällbjörk - och har flera gånger saknat lite extra vikt för burkning och sidoförflyttning.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
det är inte vikten du saknar, det är musklerna:boxing:

sorry men du la som upp för en smasch där:bigsmile:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är lite skillnad på att ensam väga 130 och att köra med en extra bakpå för att få samma totalvikt...
En aning lättare med viktförflyttning när man är själv! ;)

Förra säsongen blev jag gruvligt förnedrad av en fet gubbe i lössnökörning-visst, han var vass att köra, men där spelade definitivt inte vikten roll!
Skulle han varit lättare så hade han tagit sig fram ännu bättre...
Nej, rent förflyttningsmässigt kan man inte jämföra om man har passagerare. Men om man tänker sig en rak körning uppför så tar man sig längre med mindre vikt. Punkt.
Varför skulle annars alla klättermaskiner lättas så mycket det går?