Oj, det här blir ett långt inlägg från en bergshästnörd
Egentligen ställer du frågan till fel person om vilken boggielösning du ska välja. Själv är jag partisk och en varm anhängare av fjädrad boggie samtidigt som andra byggare framhåller svinglösningen där hela bakänden vickar.
Diskussionerna om vad som är bäst har varit hårda. De två lägren pajkastar på varandra om ni förstår vad jag menar. Svårt för en utomstående få en klar bild vad detta handlar om.
Eftersom detta är min byggtråd och inte diskussionsforum kan jag här argumentera fritt....
Skälet till att man stummonterar rörramen och istället nyttjar boggiens dämpare är att man bättre kan styra hur den arbetar mot snön. Att denna lösning erbjuder bättre vikttransferering som håller ner skidan är exempel på detta. Vidare kan man genom boggiegeometrin, dämparna och balatan bättre kontrollera hur attackvinkeln påverkas när man går ut i snön.
Egentligen är skillnaden mellan en bergshäst och skoter bara antalet skidor, eller hur? Vi har ännu inte sett någon framgångsrik skoter med sving. Fjädrad boggie är vad som gäller uteslutande i skotervärlden så varför skulle det inte vara samma på bergshästar?
Som en renodlad lössnösnömaskin vill jag påstå att lösningen med fjädrad boggie är bättre ur det sammanhanget.
Nackdelen med sving är att hojen sätter sig när man gasar på och brantar på attackvinkeln. Ser förstås häftigt ut med skidan i vädret men driver knappast hojen framåt. Ungefär som att köra på rullen med en kort skoter.
Vill man däremot släppa något på lössnöegenskaperna till förmån till ännu mer fjädringsväg kan svinglösningen vara ett alternativ. I sammanhanget snowcross och ledkörning är svinglösningen inte helt fel.
En annan fördel med sving är att den är enklare att bygga, färre delar och något kilo lättare.
Vill på inget sätt säga att bandsatser med sving är dåliga. Dom funkar riktigt bra men om frågeställningen handlar om vilken konstruktion som är bäst i lössnö påstår jag att fjädrad boggie är klart bäst.
Ta del av resonemanget och välj den konstruktion du tror på mest. Du kommer säkert att bli nöjd med den oavsett vad du väljer.
Broms rekommenderar jag handbroms. Fotbroms är mindre lyckat då man ibland kör i så djup snö upp till knävecket. Då är det omöjligt att få in foten på bromspedalen. Handbroms finns alltid inom räckhåll.
Vi kör med Wilwood bromsok. Kan inte påstå att det är bättre än något annat. Ett billigt fiddybromsok eller liknande kan funka lika bra. Haft problem med är att okets volym har varit större än bromscylindern vilket gjorde att det inte funkade. Bytt bromsgrepp till ett med större cylinder för att det ska lira.
Idén med att använda hojens bromsok inte dum. Då är ju samtidigt bromscylindern är avstämd mot oket i det avseendet.
Lufta den långa bromsslangen är klurigt. Svårt att få ur all luft.
Vi kör med 7 kuggars med 2,86" delning. Så små drivhjul som möjligt är att föredra eftersom man vill då upp mattan fram så mycket som möjligt. Låter kanske fel eftersom attackvinkeln blir brantare men det har visat sig att hög markfrigång är en stor fördel på bergshästar.
Drevning är ett kapitel för sig och beror på motortyp, storlek och växellådans utväxlingsförhållande.
Av den anledningen finns inget enkelt facit. Man måste helt enkelt prova sig fram.
Vår drevning utgick från en topphastighet 120 på högsta växeln vid varvstopp 8.500 rpm. Visat sig vara optimalt för oss men kan förstås vara något helt annat på motorsvagare hojar med annan växellåda.
Det här blev ett långt inlägg men vill avslutningsvis skriva om dom som planerar bygga efter de ritningar vi lagt ut här.
Märkligt att vissa är mer nyfikna på vårt första bygge som vi gjorde för flera år sedan. Ser förstås enklare ut eftersom man använder en vanlig skoterboggie som donator. Bygg inte den.
Dra istället nytta av det vi lärt oss genom åren. Kom ihåg att hela denna tråd är en evig produktutveckling. Allt vi gjorde i början var inte bra även om det kanske såg ut så. Vi hade ju på den tiden inget att jämföra med.
Skillnaden mot dagens bygge och det första är enorm! Känns riktigt kul när allt grubblande och byggande leder till att den lirar bättre för varje år.
Fjädring och boggie funkar fantastiskt. Idén med skoterboggie var inte bra kan jag bara säga.
Mer än 10 kg lättare och en transmisionslösning som är klart bättre.
Ni kan förstås hitta på er egen konstruktion. Vi självbyggare vill ju gärna bygga något unikt och inte kopiera. Räkna med att det inte funkar som tänkt och att det tar lite tid att få allt att lira. Samtidigt kan just detta vara det som gör byggandet extra roligt!