Projekt Snowbike "Bergshästen"

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Jag är paff över hur bra motor och växellåda hållit och funderar om ni tog ut allt ur turbon?`
Jag funderar på om de går klämma ut med än 96hk eller var de stopp där i laddtryck?

Du skrev att original bromsade den 56hk det kan väl inte varit på hjulet för de låter som minst 6hk för mycket för de är väl en enduromaskin exc?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, hållbarheten är förvånansvärt bra. Har idag passerat 100 timmar. Lågkompskolven åkte på vid ca 50 timmar.
Går säkert att få ut mer genom att höja laddtrycket men då börjar jag tvivla på att grejerna håller så bra som de gör idag. Kommer inte höja trycket.
Tror att tillförlitligheten ligger i att motorn inte behöver plågas med höga varv. Dessutom är det ju bara kortare fullgasrepor som gäller. Huvuddelen av körningen är ju inte med full mutter.
Täta oljebyten med bra olja, bra bränsle o.s.v. är nog också en del i den goda tillförlitligheten.

Båda bromsningarna gjordes i MCXpress bromsbänk. Förutsätter att den lämnar korrekta siffror.


Original

Med turbo
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
100 timmar är otroligt bra men 56hk är de inte på org "på hjulet" de är på ca 49 i bänkar som ger rätt siffror. De äldre 525an gav ca 45 i bänkar som är kalibrerad riktigt. Så 49-89 hk är mer äkta siffror. Vevaxel hk brukar vara ca 8% mer på en crosshoj.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan inte bemöta trovärdigheten i om originalbromsvärdena på 56 hk är rätt eller felaktiga. Nästan 15 % i felmätning låter mycket men har som sagt ingen uppfattning.

Kontaktade därför MCX och frågade angående noggranheten i bromsningar dom dom utför.
Fick ämnet förklarat så här:
Det finns två olika sätt att mäta effekt.

Ena typen av bromsbänk som MCX använder är en Superflow SF 901. Den är av principen"vattenpump" med strypventil som är upphängd i elektroniska lastceller (vågar) som mäter kraften som behövs för att hålla bromspumpen på plats.
Varvtal x kraft = effekt.
Här kan man i certifieringssyfte fordra kalibrering.
Vid mätningar i denna monteras motorns utgående axel i bromsbänken.
Fördelen är stor noggranhet men samtidigt krångligare att rigga.

Andra typen är rullande landsväg är av typen MJP2000 Här driver hojens bakhjul en obromsad rulle.
Rullen är mycket tung och väger drygt 200 kg.
Genom att mäta varvtalshöjningen x tiden det tar att varva upp det tunga järnhjulet kan man beräkna effekten. I denna bromsbänk finns alltså inga vågar eller bromsar att kalibrera.
Fördelen med denna typ är att den är snabb att rigga och enkel att använda.
Nackdelen är att den kan visa för låga effektvärden i det fall friktion mellan hjul och rulle inte är optimal.

Kan nämnas att dom vid något tillfälle testat växla samma hoj mellan bromsbänkarna med nästintill identiska mätvärden....

Finns förstås risk att vi hamnar i en disskussion i effekter mellan olika hojar, bromsningar m.m. som gör att denna tråd off topic.
Vi kan konstatera att effektdiskussioner är engagerande med många frågor och påståenden som är svåra att få klarhet kring.
För min del känner jag stor tilltro till MCX kompetens och utrustning. Samtidigt har ni all rätt att tvivla eller ifrågasätta. I vilket fall kommer vi knappast få klarhet i detta ämne.

Hittade en länk till tillverkaren av bromsbänken som min hoj kördes i.
www.mjpdyno.com
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.150
982
113
Stora Blåsjön
Hur fel nu bromsbäbken nu mot förmodan skulle mäta så är det ändå en ökning på 40hk och det är ju inte dåligt!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
5-6 + eller minus i bänkar är i högsta grad vanligt jag har bla bromsat i en bänk som gav 5hk för lite så skulle man kört i den bänken vs mcx bänken skulle de varit 10hk skillnad. Varför jag är så säker på att mcx bänken visar 5-6hk för mycket är för att jag har trimmat och bromsat samt lusläst alla bromsningar som gjorts på enduro/crosshojar i över 15 år tillbaka. Det verkar inte som de visar fel i en viss % uppöver i effekt. Men på bilsidan där man bromsar runt 1000hk kan det skilja 100hk mellan bänkar.

49hk på hjulet är de högsta hk jag sett på en 520cc endurohoj och 40hk upp med turbo på 0,7bar är bra siffror.

Jag är inte ute efter att göra ner mcx för jag tycker 5-6hk är inom felmarginal för bänkar.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Polaris köper snowbiketillverkaren Timbersled.
Lustigt, detta postade jag här tidigare som ett aprilskämt man faktum är att det är sant denna gång! Märkligt att jag kunde förutse detta ....
Pressmeddelandet finns att läsa i länken nedan. Ja, denna gång finns informationen där!
http://www.polaris.com/en-us/Company/news-item.aspx?articleID=366
Undra vad som kommer att hända med ny stor ägare?
Förhoppningsvis ännu större försäljningsvolymer med hjälp av Polaris stora återförsäljarnät.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Polaris köper snowbiketillverkaren Timbersled.
Lustigt, detta postade jag här tidigare som ett aprilskämt man faktum är att det är sant denna gång! Märkligt att jag kunde förutse detta ....
Pressmeddelandet finns att läsa i länken nedan. Ja, denna gång finns informationen där!
http://www.polaris.com/en-us/Company/news-item.aspx?articleID=366
Undra vad som kommer att hända med ny stor ägare?
Förhoppningsvis ännu större försäljningsvolymer med hjälp av Polaris stora återförsäljarnät.
Fränt, undra om vi i snar framtid kan se tävlingar inom det området , om det inte finns redan dvs?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
I USA och Canada har man redan kört en hel del snowcrosstävlingar och cillclimb.
Tyvärr är sporten ännu för liten i Sverige men om fler får upp ögonen för dessa maskiner kanske vi kommer se tävlingar här också!
[video=youtube;IVEcVD9BfUY]http://www.youtube.com/watch?v=IVEcVD9BfUY[/video]
[video=youtube;Qw97AlKpCiE]http://www.youtube.com/watch?v=Qw97AlKpCiE[/video]

https://www.youtube.com/watch?v=IVEcVD9BfUY
https://www.youtube.com/watch?v=Qw97AlKpCiE
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ser kul ut, går inte så våldsamt fort så lär ju vara mkt.säkrare å köra en snowbike, mc.n lär ju inte åka/studsa så långt bort om man klotar..., tillomed keith curtis är med å kör, tar han över 2minuter å ta sig upp, med en stock 600 polaris kör han under minuten upp.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Du har helt rätt, dom är långsammare på crossbana och backtävlingar.
Däremot är som riktigt snabba i snårskog.
I slutänden handlar det ju om körglädje och det är just detta som är grejen mer bergshästar!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet tyvärr inte hur bra dom håller att hoppa med.
Själv föredrar jag mer friåkning, gärna i skogsterräng och där blir det inga jättehopp.
Av den anledningen kan jag inte uttala mig om detta men om du kollar på tuben finns många filmer där dom hoppar långt och högt, väl i klass med skotrar.

Timbersled har tagit fram en speciell version kallad SX anpassad för crossåkning.
Gissar att den är bäst lämpad för detta då den är förstärkt, kort och lite extra dämpning.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du har helt rätt, dom är långsammare på crossbana och backtävlingar.
Däremot är som riktigt snabba i snårskog.
I slutänden handlar det ju om körglädje och det är just detta som är grejen mer bergshästar!
Jo, jag kan tänka mig att dom måste vara riktigt smidiga i riktigt tät skog/ris, hadde varit något för skog samerna å jaga renar med, verkar det finnas intresse från dom på snowbikes?
Hur mkt.bränsle tar dom, tänkte på om man klarar sig någolunda lång aktions radie.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Säkert ett alternativ för renskötarna men det finns några nackdelar:
Små möjligheter att dra en schysst kälke och begränsat utrymme till pakethållare
Korta serviceintervaller på motorcykeln (10-15 motortimmar)

Bränsleförbrukningen är hälften jämfört med skoter, ibland ännu mindre.
Med 15 liter kör man en hel dag utan problem.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Säkert ett alternativ för renskötarna men det finns några nackdelar:
Små möjligheter att dra en schysst kälke och begränsat utrymme till pakethållare
Korta serviceintervaller på motorcykeln (10-15 motortimmar)

Bränsleförbrukningen är hälften jämfört med skoter, ibland ännu mindre.
Med 15 liter kör man en hel dag utan problem.
Dom skogs samer jag känner till drar ingen kälke då dom driver renar, oftast har dom en Lynx 49 etec 600 eller en tundra 600ace, dom drar ju lite bensin&är bara hyfsade till å ta sig fram i jan/feb..snö förhållandena&trång skog är nog bara glömma&tror att 15 liter soppa bränner dom lätt till lunch ändå, kanske snowbikes skulle vara ett lyft för dom?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är väl det korta service intervaller som det falerar på isåfall...fast dom brukar inte bry sig så mkt.om rek.servicar ändå.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Finns tyngre 4T-hojar som har längre serviceintervall.
2T är kanske ett bättre alternativ i det perspektivet, bara oljebyte i vxllådan och det väldigt sällan.
KTM 300 är exempel på en bra 2T.
500 2T är kraftfull men extrem och knappast för vardagsanvändaren. Vibrerar MYCKET och är svårkickad, speciellt i svår terräng och djupsnö. Elstart är bra.
Varit onekligen sugen på en 500 2T men blev rejält avtänd efter att testat en sådan. Inte ett bra val att börja med för den som vill testa att bygga en häst vill jag hävda! Med erfarenhet av normala hojar kan man förstås testa något annat....

Bränsleförbrukning handlar i slutänden om räckvidd och inte kostnaden som de flesta tänker på.
Med 7 liters tank och 7,5 liters reservdunk tar jag mig tillräckligt. Snarare har problemet att jag tagit med mig för mycket bränsle. För det mesta har jag alldeles för mycket bränsle kvar när jag kommer hem.
Enda gången jag haft räckviddsproblem var en långkörning på drygt 16 mil och det är i bergshästsammanhang mycket extremt.