Lite mer bilder på den.
Bromsslangen på höger sida kommer få en mer skyddad och slimmad montering. För tillfället en simpel fastsättning med kattstrypare.
Detta reglage på styret kontrollerar låsningen av den tredje dämparen.
Den används normalt på mountainbikes och den typ av dämpare vi använder. Låsningen kan styras i tre olika steg.
Ni kanske också känner igen dessa från Skinz Arc. Där använder man samma system för att välja mellan en kopplad eller okopplad boggie.
Efter vår första provkörning kan vi konstatera att mountaindämparen kommer att vara tillräckligt stark. Den maxar ut vid 300 psi men vi klarade enkelt hårdheten vid blygsamma 220 psi. Med rätt geometri kommer det räcka med gissningsvis 150-170 psi för en god fjädringsprestanda.
Vi nyttjade 40 mm slaglängd vid normal körning av den totala 55 mm.
Kan med det låta bra men vi hade en hel del sag samtidigt som den stummade rejält relativt tidigt. Med andra ord arbetade den inte helt optimalt.
Vi hade gärna sett mindre sag samt mindre progressivitet.
Lösningen är att flytta den bakre infästningen neråt. På så sätt kommer dämparrörelsen bli stor i början för att sedan avta i samma takt som dämparens inbyggda progressivitet ökar.
Känner oss övertygade om att detta kommer leda till ett bättre utnyttjande av dämparens hela fjädringsväg.
Kommer att skära ut ett nytt dämparfäste med flera hål så vi enkelt kan testa oss fram till den optimala infästningspunkten.
Bromsskivan på drivaxeln ser ut att funka riktigt bra. En kompakt, enkel och lätt konstruktion.
Ett problem med denna lösning kan möjligen vara mer nedisning som leder till en viss fördröjd bromsverkan.