Projekt Snowbike "Bergshästen"

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Skriver sällan i tråden men följer den dagligen. Riktigt intressant bygge och många kluriga lösningar och funderingar.
Keep up the good work.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack Jocke!

Tillverkat navet till bromsskivan. Vi kommer testa montera bromsen på drivaxeln istället för mellanaxeln.
Lite feltänk vid svarvningen gjorde att gängorna tittar fram. Det får duga tillsvidare, hinner inte göra en ny.
Bygget måste bli klart för provkörning till påsk. Öka! 😜



 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Boggiskenorna färdiga.

Vi testar en ny lösning att fästa den undre skenan.
Istället för att fräas in en T-profil beställde vi skenan färdigutskuren med styrstift och förborrade hål.
Självgängande försänkta skruvar samt tvåkomponentlim anpassat för pulverlackering.
Visade sig funka riktigt bra. Förhållandevis snabbt och enkelt att montera.






Boggiearmen kommer få en ny utformning.
GEN2-armen var timglasformad för att rören skulle löpa innanför boggiehjulen.
Tyvärr får de nya dämparna inte plats pga den sidomonterade EVOL-behållaren.
Därför väljer vi att rören löper rakt bakåt, precis utanför boggiehjulen.
Blir samtidigt en enklare och cleanare design.

Den tidigare svetsjiggen kom till användning efter lite modifieringar.

Notshade i fräsen. Mycket bra passform och precition.

 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Får jag fråga varför du inte gjorde fackverkskonstruktion hela vägen på skenorna? Lär väl vara stadigare än sneribborna du kör med efter halva skenorna. :)

Smart konstruktion dock! Går ju göra liknande fast med kolfiber också ;)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det var mest en designfråga. Fackverk hade säkerligen blivit snäppet stadigare.
Vi har gjort några enklare 2D FEM-beräkningar på den nya skenan.
Man ska inte övertolka deformationerna som visas i dessa simuleringar. Dessutom måste man komma ihåg att vi inte känner till de verkliga belastningarna.
Vi bedömer att de ska hålla med ledning av erfarenheterna av vår nuvarande bergshäst :blink1:
Limmet vi använde är Loctite 9492
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802629320705
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ytterligare nya framsteg, drivaxel färdigmonterad med bromsskiva och nav. Stadigare lager på växelhussidan som vi vet har varit en svag punkt. Vi passade även på att svarva av drivhjulen så dom ligger perfekt mot mattan.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Sargen till sidotransmisionen är vattenskuren av en 30 mm aluminiumplåt. Vi har lämnat extra material runt infästningsskruvarna för att ge extra styrka. Fräst en 2 mm fals som motsvarar lockets tjocklek.


 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Har fått hem dämparen till länkaget..
Vi har valt en av de kraftigaste Mtbdownhilldämparen vi lyckats hitta.


Dämparen har en låsfuntion. Vi tror att en låst dämpare ger bättre lössnöegensksper och en olåst bättre på led.
Detta reglage kommer monteras på styret som manövrerar låsfunktionen på dämparen.
Vad kostar denna och vart köpte ni den?

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börjar få ihop något som liknar en boggi, återstår bara balataremmar samt axel till bakre infästningen. Till lederna har vi valt att använda bronsbussningar som vi smort med kopparpasta, tror det här kommer att funka bra. Vi har även tagit bort glidfunktionen, vi såg i vår modell att den skall sträcka mattan på ett bra sätt utan den.




 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi monterar tunneltaket till sidoplåtarna.


Vinkelprofilen borras och skruvas. Detta för att möjliggöra demontering av konstruktionen i händelse av exempelvis stenpåkörning.

En utskuren mall ser till att tunneltaket sitter rätt.

Tunneltaket limmas i vinkelprofilen med en speciell dubbelhäftande tejp. Denna ska tåla värmen i en pulverlackeringsugn.

Inga skruvar eller popnitar. Bara tejpen håller tunneltaket på plats mot vinkelprofilen.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
För en kompaktare konstruktion har vi valt att sträcka kedjan utifrån. Det är förstås bättre att sätta en sträckarrulle från insidan men då skulle kedjehuset blivit så skrymmande att hälen inte fått plats.
Har tillverkat en första prototyp på släpa. Kommer sannorlikt att uppdateras men vi är så laddade inför vår första provkörning 😜

Kolfiberlock känns hightech, lätt och inte minst väldigt snyggt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nästan klar. Bara skidan och genomslagsgummin kvar att montera. Imorgon blir vår första provkörning av GEN3:an. Vi är superladdade!
Mer bilder och intryck av testkörningen kommer....