Skulle du kunna förklara lite hur fjädrarna funkar, vad en grön fjäder gör för skillnad mot en gul? Du skriver att motståndet är större men vad avgör vilken man ska ha? Läste lite om fjädrar och att de anges tex. ha ett starttryck på 122 lbs och sluttryck på 285 lbs, sedan lär det finnas vikter som också är avgörande. Är sekundärvariatorns fjäderfunktion liknande för primärvariatorn eller måste man se till att primär och sekundär matchar? Kan du ge något exempel på hur skoter beter sig vid vanliga fel där man tex. har en för klen fjäder gämfört med för hård? Slirar remmen då man skall köra iväg eller tvärt om, rycker på tomgången? // Newbie
Den gula sekfjäder du har är standard (bra) Och förmodligen har du standart helix som kan vara 57/50 som också är en bra allroundhelix. Med gula fjädern har man normalt inga problem att kränga av remmen om du inte är ovanligt svag. Den gröna Ac fjädern kommer från Arcticat m5 och är den starkaste org fjäder som finns. Med den fjädern klarar jag precis med nöd o näppe få av remmen ,men svinsvårt. Så hård fjäder ska du inte sätta i om du inte tokvässar motorn.
Om din primärvarre har org vikter o fjäder,,kan vara silver fjäder och 54g vikter så har du en economisk inställning på variatorerna. Lågt tillslag och runt 8200-8400v ber på rem. Det är bra touring inställning och passar ledåka bra och funkar även i snö hyffsat.
Om du vill ha lite mer riv i maskinen typ varva lite mer överlag kan du spänna den gula fjädern max i hålen. Det gör den lite snabbare i tillbakaväxling + att det ger lite mer varvtal i hela registret. Remmen jobbar då lite högre i sek varren o såklart lägre i primären.
Jag rek inte att byta sek fjädern om du inte gör andra modds i primären.
Det finns färdiga variatorkitt om du vill ha varvigare register och ännu bättre lössnöegenskaper genom effektivare backshifting i sek. Ett kitt för bättre acc och bättre backshift kan vara 60/40 helix eller en rak 40 som jag kör. Till detta följer ofta en starkare sek fjäder med och starkare primärfjäder o vikter
Finns uppsjöar med olika fabrikat av variatorkitt så det är svårt att välja. Men alla dessa variatorkitt höjer varvtalet även när du kör halv gas så den drar mer soppa än org prylarna.
Viktigaste är att shimsa in variatorremmen så den ligger ca 2mm ovan sek varrens skivor och då ska mattan precis rulla på tomg med maskinen upphissad. Dvs minsta möjliga glapp längdledes utan att den fariväg på tomg och blir svår att dra igång. Du kan behöva flytta motorn i motorfästena för att få till rätt höjd o sträckning det gör susen! Maskinen är ju 14år gammal så motorfästena kan behöva justeras om pga kuddar som gett med sig mm. Glappet med ny rem i sidled i primären ska vara minsta möjliga utan att den suger fast,,typ 0,5mm.