Thundercat m/c 1000 -98 byta variatorrem?

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Hur byter jag enklast variatorrem på skotern?
Har läst lite och kollat några youtubeklipp men den sitter hårt.
Trycka - vrida - lyfta? rätt eller fel?

variatorrem.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
När jag kör den gula fjädern som du har så trycker/vrider jag med händrena på innre sekvariatorns skiva och fipplar ner remmen så de hålls isär. Man måste vara medelstark för att klara detta. Tekniken med vrida är viktigare än styrkan!.

När jag kör Gröna sekfjädern (stark så in i hell) då fipplar jag dit två träklossar mellan chassi utåt och mot helix utsida lock. Bryter med litet järspett eller rör. Samma sak gäller då med att vrida och trycka.

Det är stor fördel att vara två då man fipplar med träklossar och järnspett.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag är en liten kille-1.72 lång och på den tiden jag åkte TC vägde jag runt 65kg.
Inte så mycket massa alltså.

Det jag gjorde var att jag tryckte med handen på helixlocket samtidigt som jag hjälpte till att pressa med ena benet/knät mot handen, samtidigt som jag drog remmen rakt upp när jag pressade isär skivorna.

Som Boost säger-tekniken är viktigare än styrkan! Bara att öva, öva och öva! :)
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Okay.
Men om skotern stannar på fjället i kylan och jag snabbt vill byta rem eller sätta på en ny. Vilken fjäder skulle ni koncentrera er på av enkelhet?
Och är det idé att alltid ha med sig något verktyg som underlättar, isåfall vilket verktyg?

Boost du skriver: - "trycker/vrider jag med händrena på innre sekvariatorns skiva och fipplar ner remmen så de hålls isär"
Skulle du kunna förtydliga lite till en nybörjare? använd gärna bilden att rita på.

20110424448.jpg
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ta tag med vänster hand runt inre skivan och dra den medsols,(mot styret) samtidigt som du med höger hand trycker in locket till helixen. Ev med hjälp av ett knä som pressar på höger hand innåt.

-Ja, det går tungt. Men öva tillsammans med en folköl och gör det till en utbildningskväll nu innan säsongen börjar, så är du fit for fight inför säsongen! :)

Om du vrider på skivan samtidigt som du pressar så brukar man kunna få in den såpass att man kan hålla kvar den med högern samtidigt som man med vänstern trycker ner remmen alt. drar upp den så remmen låser skivan-då finns det tillräckligt mycket rem att lyfta av den från primärvariatorn.

Det kan vara ett helve..jag menar, ett elände innan man fått in tekniken-men kan jag kan dom flesta! :)
 

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
När jag kör den gula fjädern som du har så trycker/vrider jag med händrena på innre sekvariatorns skiva och fipplar ner remmen så de hålls isär. Man måste vara medelstark för att klara detta. Tekniken med vrida är viktigare än styrkan!.

När jag kör Gröna sekfjädern (stark så in i hell) då fipplar jag dit två träklossar mellan chassi utåt och mot helix utsida lock. Bryter med litet järspett eller rör. Samma sak gäller då med att vrida och trycka.

Det är stor fördel att vara två då man fipplar med träklossar och järnspett.
Skulle du kunna förklara lite hur fjädrarna funkar, vad en grön fjäder gör för skillnad mot en gul? Du skriver att motståndet är större men vad avgör vilken man ska ha? Läste lite om fjädrar och att de anges tex. ha ett starttryck på 122 lbs och sluttryck på 285 lbs, sedan lär det finnas vikter som också är avgörande. Är sekundärvariatorns fjäderfunktion liknande för primärvariatorn eller måste man se till att primär och sekundär matchar? Kan du ge något exempel på hur skoter beter sig vid vanliga fel där man tex. har en för klen fjäder gämfört med för hård? Slirar remmen då man skall köra iväg eller tvärt om, rycker på tomgången? // Newbie
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
-Ja, det går tungt. Men öva tillsammans med en folköl och gör det till en utbildningskväll nu innan säsongen börjar, så är du fit for fight inför säsongen! :)
Klockrent! :D Det är ett bra tips att gå ut i garaget och bara skruva för skojs skull, man kan ju passa på att rengöra osv samtidigt, men bara för att lära sig hur det är uppbyggt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Skulle du kunna förklara lite hur fjädrarna funkar, vad en grön fjäder gör för skillnad mot en gul? Du skriver att motståndet är större men vad avgör vilken man ska ha? Läste lite om fjädrar och att de anges tex. ha ett starttryck på 122 lbs och sluttryck på 285 lbs, sedan lär det finnas vikter som också är avgörande. Är sekundärvariatorns fjäderfunktion liknande för primärvariatorn eller måste man se till att primär och sekundär matchar? Kan du ge något exempel på hur skoter beter sig vid vanliga fel där man tex. har en för klen fjäder gämfört med för hård? Slirar remmen då man skall köra iväg eller tvärt om, rycker på tomgången? // Newbie
Den gula sekfjäder du har är standard (bra) Och förmodligen har du standart helix som kan vara 57/50 som också är en bra allroundhelix. Med gula fjädern har man normalt inga problem att kränga av remmen om du inte är ovanligt svag. Den gröna Ac fjädern kommer från Arcticat m5 och är den starkaste org fjäder som finns. Med den fjädern klarar jag precis med nöd o näppe få av remmen ,men svinsvårt. Så hård fjäder ska du inte sätta i om du inte tokvässar motorn.

Om din primärvarre har org vikter o fjäder,,kan vara silver fjäder och 54g vikter så har du en economisk inställning på variatorerna. Lågt tillslag och runt 8200-8400v ber på rem. Det är bra touring inställning och passar ledåka bra och funkar även i snö hyffsat.
Om du vill ha lite mer riv i maskinen typ varva lite mer överlag kan du spänna den gula fjädern max i hålen. Det gör den lite snabbare i tillbakaväxling + att det ger lite mer varvtal i hela registret. Remmen jobbar då lite högre i sek varren o såklart lägre i primären.

Jag rek inte att byta sek fjädern om du inte gör andra modds i primären.

Det finns färdiga variatorkitt om du vill ha varvigare register och ännu bättre lössnöegenskaper genom effektivare backshifting i sek. Ett kitt för bättre acc och bättre backshift kan vara 60/40 helix eller en rak 40 som jag kör. Till detta följer ofta en starkare sek fjäder med och starkare primärfjäder o vikter

Finns uppsjöar med olika fabrikat av variatorkitt så det är svårt att välja. Men alla dessa variatorkitt höjer varvtalet även när du kör halv gas så den drar mer soppa än org prylarna.

Viktigaste är att shimsa in variatorremmen så den ligger ca 2mm ovan sek varrens skivor och då ska mattan precis rulla på tomg med maskinen upphissad. Dvs minsta möjliga glapp längdledes utan att den fariväg på tomg och blir svår att dra igång. Du kan behöva flytta motorn i motorfästena för att få till rätt höjd o sträckning det gör susen! Maskinen är ju 14år gammal så motorfästena kan behöva justeras om pga kuddar som gett med sig mm. Glappet med ny rem i sidled i primären ska vara minsta möjliga utan att den suger fast,,typ 0,5mm.