Funderingar kring kylning på Pro RMK 2012

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag är glad för alla svar jag får, både dom seriösa å dom som säger att jag borde köpt annan maskin. Jag ville ha pro rmk å därför köpte jag den, jag har bytt vissa delar för att den ska bli mer i min smak, å ja ber om hjälp för att kunna ha min drömmaskin å ändå skjutsa på fru å barn ibland. Jag är ledsen att det retar upp er, men jag har bara råd med en skoter... Man måste väl få anpassa skotern efter eget tycke utan att bli sågad? Jag tex tycker att asker (no offence) är onödig med sin bumper, men han om han finner en sån nödvändig å vill ha en sån så då ska han väl få ha det. Tack än en gång till alla som bemödar sig med att besvara min egentliga fråga.


Jag vill ha en massa lösa clasohlson knappar å kolfiber skitlyftbåge å hajfensbroms, för the record har ja bytt stänka, ja gilla inte rutan så den sågade jag av, förlååååt!


Jag ber om ursäkt om jag retar upp någon. Men lite trött blir man ju när man snart inte kan be om hjälp utan att få sitt omdöme ifrågasatt.

Och till hatarna: jag hatar er :)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är en del nitar som måste bort för att komma åt att svetsa dit slanganslutningarna på röret längst bak som går mellan originalkylarna.
Men som tur är är det ju lättåtkomligt bak på tunneln, fast det blir ju självklart lite stök att fixa detta.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det finns en extra kylare som sätts mellan oem kylarna bak, som sätts fast med två korta slangar bara. Är en komplett sats med kylare, slangar och klammer. Är hyffsat säker på att det är FastTrax som har den kylaren.

Annars är det ju ett alternativ med Polaris original främre kylare. Blir ju lite mer kostsamt, men inte mycket. Och är det absolut BÄSTA alternativet om du kommer köra lugnt med maskinen ibland.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Det finns en extra kylare som sätts mellan oem kylarna bak, som sätts fast med två korta slangar bara. Är en komplett sats med kylare, slangar och klammer. Är hyffsat säker på att det är FastTrax som har den kylaren.

Annars är det ju ett alternativ med Polaris original främre kylare. Blir ju lite mer kostsamt, men inte mycket. Och är det absolut BÄSTA alternativet om du kommer köra lugnt med maskinen ibland.
Är inte främre kylaren en del av chassiet på pro-riden? vilket skulle medföra rätt mycke jobb att få dit?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Det finns en extra kylare som sätts mellan oem kylarna bak, som sätts fast med två korta slangar bara. Är en komplett sats med kylare, slangar och klammer. Är hyffsat säker på att det är FastTrax som har den kylaren.

Annars är det ju ett alternativ med Polaris original främre kylare. Blir ju lite mer kostsamt, men inte mycket. Och är det absolut BÄSTA alternativet om du kommer köra lugnt med maskinen ibland.
jag har läst lite om fastrax kylare, den liknar van amburgs kylare rätt mycket och båda kräver lite kap å svets, antar att ja får ta mig lite mod bara å bestaälla å mecka dit. Något man bör tänka på för att inte knasa till det med typ spån i kylsystemet?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ja det är rätt mycket jobb med att montera den främre kylaren, men blir guld om man brukar köra "pulkdragning". Det är fortfarande ett problem att få snön att spruta upp på dom bakre kylarna i riktigt låga farter på hårt underlag.

Fastrax kylare behövde ingen svetsning. Man kapade bara av röret, micklade in kylaren och slangarna sen var det klammer som man värmde med varmluftspistol.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
finns det någon bild på denna lösning?

Sent from my MB525 using Tapatalk
Nej tyvärr det har jag inte.
En lösning som överlag var vanlig tidigare är en crosskylare och datorfläktar under huven.
Hursomhelt är det en effektiv lösning som jag rekommenderar.

Jag är glad för alla svar jag får, både dom seriösa å dom som säger att jag borde köpt annan maskin. Jag ville ha pro rmk...
Ord och inga visor.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Montera en frontkylare fron en Rush istället? Tämligen enkel operation.

Edit: Kanske inte världens billigaste lösning, men det fungerar och är inte överdrivet krångligt.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
just, hur blir det med spån i kysystemet (eller hur motverkar/åtgärdar man det) när man sågar av rören?
Man får vara försiktig när man kapar, och så är det ju enkelt att spola systemet INNAN man sätter dit den bakre kylaren, du har ju anslutningarna till tunneln framför tanken.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tog du en hel tunnelkylare från summit? Och nitade upp imellan dom orginalkylarna och sen tog upp hål framför tanken uppåt? Eller tog du en kortare variant och nitade bara upp den framtill i tunneln ?
 
Last edited:

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tog du en hel tunnelkylare från summit? Och nitade upp imellan dom orginalkylarna och sen tog upp hål framför tanken uppåt? Eller tog du en kortare variant och nitade bara upp den framtill i tunneln ?
Tog en hel kylare.
Gjorde precis som du sa, hålen gjorde jag med hålsåg
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
En fråga , är det bättre att sätta tex en kortare kylare långt fram i tunneln eller är det bättre att sätta den långt bak?

Tonix: byglade du ihop kylarna(där framme) med typ en sådan slang som det sitter på IQ RR bak på tunneltaket? Eller hur fick du till själva rundgången i systemet med dubbla kylsystem?
Vad ligger vatten tempen på nu när du kör på hårt jämförelsevis med när du hade bara dom små orginalkylarna?