Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
TACK! underbart!Får ihop xf`en till fredag,så livet e tillbaks!Bara stubbtrollen håller sig borta...
Kul å se gammnytron me snurra.....

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag passade även på att byta rullar och lite annat i variatorn när jag ändå plockade isär den ikväll.
Glidklackarna i sekundären är rätt slitna men nya är beställda, det är kanske ngt man får räkna med efter 2050+ mil :) Ser fram emot att få testa skotern lite mer i morgon med rätt variator inställningar.
Jag har kört på 99oktan nu sen Turbo monteringen men snart är den slut så då får det väl bli vanlig 98okt så gott som det går. Det kan väl inte göra så mkt skillnad mellen 99 och 98 oktan?
Troligtvis så ska jag jobba på skotern nästa vecka:) Jag ska på en långkörning på 50-75mil och då blir det nog svårt att få tag på 98 oktan överallt:eek:hwell: men det kommer att vara lugn körning så det borde väl gå bra eller?

Jag ska köra och serva ett hundspann som ska upp till Kvikkjokk är det tänkt. Får inte köra sönder ngt mer nu bara :whistle:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Grannen här hemma har kört uteslutande på 95 okt sedan han monterade sitt 180-kit. (hösten -10.)
Jag monterade mitt 240 samtidigt, har varvat 95/98/99 okt -dvs tankat där jag kommit åt- tillsammans med triboron bensinförstärkare sedan ny, (min maskin var ny vid mont) utan några som helst problem.

Om man avhåller sig från långa fullgasrepor -över 5-6 sek- så verkar det inte vara ngn fara, jag passade på att kika ner igenom tändstiftshålen med ett endoskåp (är det så dom heter??) nu när jag håller på att riva i min, och kolvtoppar samt det som går att se av cylindrar visar inga tecken alls av spikningar.

Så: Färskt bränsle (ja, du verkar ju inte ha några problem med omsättningen i tanken iaf) ngn form av bränslestabilisator och ge fan i lååånga fullgasrepor ska inte vara några problem på 95 okt! :)

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Prova xf1100 turbo i helgen, tyckte också den gick "slöare" än nytro turbo 180, eller är det bara ljudet? men nytro känns mer explosiv tycker jag..

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tobbe... ;
Tack för infon! Ja fullgas mer än 5-6 sekunder hinner man ju aldrig ha i skogen för då är man ju inne i ngt träd med skotern ;)

Nu går den bättre men ska få komma upp lite till i varv för att bli perfekt men NTC skulle skicka en ny fjäder till primären då min säkert börjat bli lite trött efter 2060+ mil.

Här kommer lite bilder från dagen.

En Summit som fastnat lite i en backe.

Men själv tog jag mig upp lätt :p Helt otroligt vilken skoter det har blivit! Det känns nästan lika häftigt som att sitta på ett stort halvblod med riktig kapacitet och hoppa en bana på 140-150cm (dålig referens kanske då det är magert med häst folk här inne ).

Inte så spännande bilder idag men vi har helt underbart före. Vi mätte och det var fortfarande 1,2m det är en bra botten med ca 50cm lössnö uppe på.

Nu kan man gunga loss sig som 2taktarna när man fastnat lite :)

Jag klarade mig från att köra sönder ngt idag så nu får den bara stå inne och tina upp lite

Jag fastnade aldrig uppför idag utan bara nerför eller på skrå då man lyckats hitta ett träd :)

Alla med Nytro skoter borde ha 180 kittet minst då det blir en helt annan och mkt roligare skoter. Det är värt varenda krona! :tongue1:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Prova xf1100 turbo i helgen, tyckte också den gick "slöare" än nytro turbo 180, eller är det bara ljudet? men nytro känns mer explosiv tycker jag..
Ja Arcticen är ju en smidig och fin maskin men jag håller med dig den känns inte lika explosiv. Nytron med 180kittet är mer att köra med det är iaf så jag upplevt det. Men en Arctic 1100turbo går ju lätt att skrämma upp till 200+ hp som jag förstått det. Jag tycker nytron låter helt ok, kör man lugnt så är det inte så långt ifrån en original nytro. Själv så vill jag ha en så tyst skoter som möjligt så att man inte stör så mkt när man är ute och gasar.

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Ja Arcticen är ju en smidig och fin maskin men jag håller med dig den känns inte lika explosiv. Nytron med 180kittet är mer att köra med det är iaf så jag upplevt det. Men en Arctic 1100turbo går ju lätt att skrämma upp till 200+ hp som jag förstått det. Jag tycker nytron låter helt ok, kör man lugnt så är det inte så långt ifrån en original nytro. Själv så vill jag ha en så tyst skoter som möjligt så att man inte stör så mkt när man är ute och gasar.
Sa ju det:)! en grymm skoter blir helt otroligt bra!! märkte du att den tar sig så fan mycket bättre, man skottar krondiken! Min låter ganska mycket då ljudämparen är så kort (10 cm kortad), men helt ok ljudnivå iaf, det är som du säger bra att inte störa skidnissarna så vi får fortsätta köra i fjällen många år till:)!!

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ja rtx144 du visste vad du pratade om :)

En kompis som testade min nytro lite idag
[video=youtube;M_uCrEaWfvE]http://www.youtube.com/watch?v=M_uCrEaWfvE&feature=youtu.be[/video]

Last edited:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
fan va grymt!! härlig snö! det gäller att ligga i om man få till milen hehe! hur långt har summiten gått om man får fråga?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det blir inte upp till Kvikkjokk nästa vecka utan bara här i kring i Tärna/Hemavanfjällen som jag ska köra ut lite grejer till hundspanns folket. Men ganska skönt att inte behöva åka ut på långtur själv. Det blir nog bara runt 15 mil med släde på en dag med Gammnytron. Körde ut grejer förra vintern men då har det blivit runt 30 mil på en dag.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hur lirar maskinen i övrigt på led t.ex?
Är själv lite sugen att uppdatera mig och en nytro mtx turbo skulle helt klart kunna vara något för att täppa till truten på alla 2 takts lössnö älskare :p
Men bor ju tyvärr i lågland så den kanske bör gå bort? Kör kanske 60% led och 40 ospårat.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Hur upplever du ljudnivån nu? Tänkte på ställen som har satt restriktioner för att använda ej original avgassystem som tex Funäsdalen...

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hur lirar maskinen i övrigt på led t.ex?
Mtx:en är ju ingen ledräcer men när jag är ute med Assult pojkarna så hamnar jag inte så långt efter.

Jag kör utan krängningshämmare och i dag när vi körde hem så körde vi på ganska bra den sista milen som var led. Jag upplevde inte min skoter som särskilt vinglig i framvagnen utan det gick bra att hålla ett högt tempo. Sen är det ganska kul att köra bredvid leden och köra om (tex summiten som jag gjorde idag) kompisarna som kör på leden och när man själv har skidorna lite i luften:heh:

Har ju inte hunnit köra så mkt med turbo men det är en helt annan maskin som jag sagt tidigare än en original nytro. Själv så kör jag oftast rätt lugnt på led då man aldrig vet vad som väntar runt nästa krön eller kurva men jag tar nog igen det i skogslandet när man pumpar puder :)

Den "nya" (mtx -11:a) boggin jag har gjorde skotern mkt trevligare efter led och även i lössnön. Foxfloat dämparna gör ett väldigt bra jobb.

Innan turbon var på plats så kom man upp i ca åttio till nittio kilometer per timme ute i pudret men nu har jag inte testat vad den går i men idag kom jag upp etthundratjugo och då ville jag inte köra fortare. Allt detta på ett avlyst tävlingsområde såklart.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hur upplever du ljudnivån nu? Tänkte på ställen som har satt restriktioner för att använda ej original avgassystem som tex Funäsdalen...
Vid lugn körning är det inte särskilt stor skillnad mot original men när man gasar på så låter den lite mer men inte alls i närheten som ngt slipon system eller ngn tvåtaktare med slutburk.
Det är iaf så jag har upplevt den dessa första mil.

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Hej David mach Z!
Nu när Chris är i stort sett färdig med sitt projekt är detta tråden man längtar hem till efter jobbet!!! :)
Förbaskat kul läsning blandat med underbara bilder och filmer. Ursäkta men man kan heller inte låta bli att småle lite åt vilken j-a otur du har hela tiden men ändå är sååå positiv:D
Du som är ute å brottas i skogen mestadels, du upplever inte att snorkeln är i vägen? Såg på cleant's maskin att han monterat den i "liv" med avgasröret, såg bra ut!
// Jörgen

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Hej David mach Z!
Nu när Chris är i stort sett färdig med sitt projekt är detta tråden man längtar hem till efter jobbet!!! :)
Förbaskat kul läsning blandat med underbara bilder och filmer. Ursäkta men man kan heller inte låta bli att småle lite åt vilken j-a otur du har hela tiden men ändå är sååå positiv:D
Du som är ute å brottas i skogen mestadels, du upplever inte att snorkeln är i vägen? Såg på cleant's maskin att han monterat den i "liv" med avgasröret, såg bra ut!
// Jörgen
har man den så brukar det slå igen filtret med snö vilket gör att man tappar effekt
*liv med avgasröret alltså*

Last edited: