bastu/skoter flotte

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ska bygga en flotte under vintern så det bara är att lyfta i den till sommaren ..
på flotten ska det vara bastu, uteplats och startbana för skoter (2 startbanor bredvid varandra) ..
flotten kommer bli ca 9*7m som det verkar just nu och kommer flyta på pontoner av styrolit som jag bygger in av tryckimpregnerat virke ..
kommer även delas upp i 4 sektioner så den går att transportera ..

det jag undrar över är om någon har erfarenheter av en bra utformning för att bäst rymma allt och bästa viktfördelning ?
eller tips till något bra forum som passar detta bygge?

pma gärna om du har lust att hjälpa till med ideer ; )

edit:
flytkraften kommer bli ca 7ton, men det är här jag behöver ideer och hjälp beroende på hur man utformar flotten ..

Last edited:

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Ett bra tips är att placera själva bastun så centrerat som möjligt. Har suttit i alldeles för många bastu flottor med grov slagsida när man varit ett större sällskap! Man blir populär när man äger en bastuflotte:)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jo där är lite av problemet, då förstör man mycket av det fria utrymmet ...
fundera på att sätta den efter ena sidan och sätta extra flytpontoner där ...

ska slänga in en ritning när jag hinner göra den lite mer ordentligt =)

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
försök ta nått annat än styrolit sjukt drygt när det smular, i våran flotte(ej bastu) så har vi satt fast trallen på kabelstegar och satt fast oljefat i plast den är sjukt stabil och har hållit i 30 år snart med lite allmänt underhåll

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Jag och mina polare håller också på att bygga en bastuflotte.
Vi bestämde oss för att placera bastun vid ena kortkanten, ca 30 cm in.
För att motverka slagsida så har vi satt extra oljefat just under där flotten kommer vara placerad

Flotten vår är 4.5m x 6.5m.

Här under visar jag hur tunnorna är placerade. Dvs 7 tunnor på långsidorna längs hela flotten och 3 st i mitten just under bastun. Totalt 17 oljefat.

=======
===
=======

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
försök ta nått annat än styrolit sjukt drygt när det smular, i våran flotte(ej bastu) så har vi satt fast trallen på kabelstegar och satt fast oljefat i plast den är sjukt stabil och har hållit i 30 år snart med lite allmänt underhåll
låter som en bra ide, du råkar inte ha några bilder från bygget?
oljefaten är alltså i plast?
tänkte mest på lösning av trall/kabelstege/oljefat .. pma gärna!!!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag och mina polare håller också på att bygga en bastuflotte.
Vi bestämde oss för att placera bastun vid ena kortkanten, ca 30 cm in.
För att motverka slagsida så har vi satt extra oljefat just under där flotten kommer vara placerad

Flotten vår är 4.5m x 6.5m.

Här under visar jag hur tunnorna är placerade. Dvs 7 tunnor på långsidorna längs hela flotten och 3 st i mitten just under bastun. Totalt 17 oljefat.

=======
===
=======
jo, är ungefär så jag tänkt göra, fast med mera pontoner ..
men oljefat rekommenderar jag inte,då dom vill rosta sönder rätt snabbt ... fast oljefat som varit glykolfyllda håller visserligen lite bätttre ..

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
jo, är ungefär så jag tänkt göra, fast med mera pontoner ..
men oljefat rekommenderar jag inte,då dom vill rosta sönder rätt snabbt ... fast oljefat som varit glykolfyllda håller visserligen lite bätttre ..
Okej, jodå vi vet att de kommer rosta. Det kommer dock inte hända allt för fort och när det börjar bli dags så kommer vi skaffa nya tunnor.
Vi fick nämligen tunnorna gratis så det är ju helt klart värt att använda dem då.
Lyckligtvis har de tunnor vi fått varit fyllda med glykol.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
vissa har det bra som får sakerna ; )
dom som nu gav dom till er råkar inte vilj bli av med lite fler tunnor? =)

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Haha jodu!

Jag vet faktiskt inte, hör med Dysse här på forumet...det var han som hjälpte oss få tag på dem:)

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
låter som en bra ide, du råkar inte ha några bilder från bygget?
oljefaten är alltså i plast?
tänkte mest på lösning av trall/kabelstege/oljefat .. pma gärna!!!
har inga bilder på den här datorn skall leta på några snart. Tunnorna är sådana som folk brukar använda som regntunnor, sånna där stora blåa om du vet vad jag menar

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jo jag förstår vilka du menar .. men har kikat runt på nätet men hittar inga vettiga sidor/företag/priser som säljer dom .. och sen får dom helst ligga runt norrbotten så det är enkelt att hämta dom ..

har funderat lite ang bygget och det kommer nog att byggas i 2 sektioner .. kommer göra en ordentlig flotte med bastu och relax ... och sen ett "ihop plock" till startbana/landgång som kommer ankras fast i flotten ...
tror det blir bäst att bygga på det sättet för att slippa åka runt med en alldeless för stor flotte den dagen man ledsnar på skoterkörningen ...

är det verkligen ingen här som är duktig på att räkna flytkraft?
som kan VET vad som fungerar och inte fungerar?
eller som kan hänvisa mig till rätt forum?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om jag inte minns fel så är flytkrfaten = den undantryckta mängdens vikt. Så har man ett oljefat på 100liter så trycker man det ner helt så trycker det ju undnan 100liter vatten = ungefär 100kg lyftkraft

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Om jag inte minns fel så är flytkrfaten = den undantryckta mängdens vikt. Så har man ett oljefat på 100liter så trycker man det ner helt så trycker det ju undnan 100liter vatten = ungefär 100kg lyftkraft
Ja det blir helt rätt.
När det gäller plasttunnor behöver man väl inte heller räkna bort tunnans "egna" vikt efter som den har lägre densitet än vatten och därmed också flyter.
Hade det varit plåt har du fått räkna bort vikten för varje fat.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jo, det stämmer .. men flotten kommer byggas av styrolit då det blir enklare och sen håller det nog lite längre än vad oljefat(plåt) håller .. för oljefat av plast verkar vara mycket svårt att få tag i till vettiga priser ..
en kvadrat styrolit bär upp 100kg, men det kluriga är att den suger åt sig vatten och då bär den inte lika mycket iom att vikten på styroliten ökar ... men men, man får väl överdimensionera som man alltid gör =)

startbanan/landgången kommer nog att byggas på oljefat då skoterintresset hunnit avta innan oljefaten rostat sönder!