Blåsjön/jorm

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har nu i veckan kapat kammarna på rmk:n, monterat dubb, extra boggihjul och ett par extra isrivare så ska jag nog klara helgen. :)
Haha, funderar på att åka upp igen snart jag med. Det är storpack med extra slides och isrivare som gäller hör jag.

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Okej så teknisk körning är inte att föredra alltså? För det är den typen av åkning vi är ute efter.

Hade en underbar resa i mitten av februari då var föret riktigt bra för sån typ av åkning. Känns inte som någon mening att åka upp om det är samma förutsättningar där uppe som här hemma bara att snömängden skiljer.

Så till slutsatsen, är det värt att dra upp om man är ute efter teknisk körning?
Att gasa runt bland träden där marginalerna är små... njaa

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vad tror ni om att köra en liten Snowmobile träff?

föreslå tid o plats så kan vi forummedlemmar sammanstråla o surra lite skit en stund kanske?

är det nån som åker specialbygge eller liknande o vill vara med i tidningen gör jag gärna en artikel på det, eller kanske en sida om forummedlemmarna?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag, Metzo och Promo skall upp i helgen till Blåsjön iaf. Vi blåser imorrn eftermiddag.

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
i lördags: tung/ lite klibbig snö som botten. Sen en 10cm skorpa och ovanpå det 20-25dm puder.

Hyffsat bra sikta och gasa före.
Men skorpan och den tunga snön under ställer till det om du ska in och skråa bland träden.

Det hände flera gånger att om du burkade eller skråade så försvann skidan in i snön och du i stort sätt flög över skotern..

Vet att det snöat yterligare sen dess, men det har även varit varmgrader.
Kör du gripperskidorna med originalgummit?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
2:a dagen i Blåsjön. Bytt tre par slides och slitit ned fem par isrivare.

Is-skarföre, lederna är riktigt fint sladdade dock, kommer nog bli en 100 mil ledpisk Pro:n går bra som fasen på leden med Evol R dämparna.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
2:a dagen i Blåsjön. Bytt tre par slides och slitit ned fem par isrivare.

Is-skarföre, lederna är riktigt fint sladdade dock, kommer nog bli en 100 mil ledpisk Pro:n går bra som fasen på leden med Evol R dämparna.
Nån som tycker det är lite mycke folk däromkring nuförtiden? ;)

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Börjar bli mycket folk nu i Jorm trakten, brukar aldrig bli utan stuga i byn, men nu fick vi ta björkvattne istället, åker upp den 22'a.

Nån som har koll på snön? löst eller stenhårt?
har problem att välja mellan turbo kortbandare eller långbandare 2takt

W

wettrob

har problem att välja mellan turbo kortbandare eller långbandare 2takt
turbo på kort skoter känns väll lite meningslöst, den kommer ju i princip endast stå rakt upp och stanna där när du trycker fullt.
Så lång skoter helt klart! 155/163" PRO :)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
turbo på kort skoter känns väll lite meningslöst, den kommer ju i princip endast stå rakt upp och stanna där när du trycker fullt.
Så lång skoter helt klart! 155/163" PRO :)
Skulle också säga lång även om det var ganska hårt och skarföre på sina håll. Men gick väl att hitta några okörda puderdalar. Kom hem därifrån igår kväll.

Last edited:

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Skulle också säga lång även om det var ganska hårt och skarföre på sina håll. Men gick väl att hitta några okörda puderdalar. Kom hem därifrån igår kväll.
Vart tusan kör du då? Var upp förra veckan och snön var fan helt jävla magisk, puder överallt och ja, eftersom det varit Minus hela veckan borde det vara likadant denna helg.. Ända är väl att det börjar bli uppkört på de mer lättåtkomliga ställena.. Åker upp ikväll igen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Skulle rekomendera kort maskin med dubb :)
Nu kör man tyvärr rmk, men förra helgen gick rätt bra med kapade kammar, slidesbyte nu i veckan så är jag redo att lägga 75mil till i helgen.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ända är väl att det börjar bli uppkört på de mer lättåtkomliga ställena..
Var väl så det var, skarföret var väl mer på höjder och där det var lite öppnare.

Men gick ju hitta lössnön med. Jag stod i en dikesfåra som hade blivit när polaren "parkerade".
Sjönk ned till knäet när jag gick ner i botten på den och då var snökanten längst upp där till armhålan och jag tror inte jag stod på backen riktigt. Så nog finns snödjupet men skotern bär lite för bra ibland kändes det som på vissa ställen när man skulle burka ;)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vart tusan kör du då? Var upp förra veckan och snön var fan helt jävla magisk, puder överallt och ja, eftersom det varit Minus hela veckan borde det vara likadant denna helg.. Ända är väl att det börjar bli uppkört på de mer lättåtkomliga ställena.. Åker upp ikväll igen.
Måste varit där samtidigt. Åkte Onsdag - Söndag, efter 2,5 dag var första gången vi såg ett annat gäng. Innan dess hade vi varit helt själva med vårt gäng på 5 personer, inte ett spår någonstans. Var helt magiskt faktiskt. Bästa åkningen på hela säsongen! På lördagen kom det lite mer folk men fortfarande inte så det störde.

De mest lättåtkomliga ställena kan jag tänka mig är rätt sönderpundade nu, men letar man lite borde man kunna hitta en hel del okört.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Skulle rekomendera kort maskin med dubb :)
Nu kör man tyvärr rmk, men förra helgen gick rätt bra med kapade kammar, slidesbyte nu i veckan så är jag redo att lägga 75mil till i helgen.
Är det lederna där i dalarna på Mellanskogsfjället som gäller om man vill averka mil och komma upp i tresiffrigt milantal på en helg på maskinen? ;)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Va tyckte ni om stugan då :) där bodde vi också när vi var upp
Absolut fullgod tycker jag även om den verkar ha några år på nacken sedan den fick kärlek, den hade det vi behövde och det var vettigt pris. Har inte så höga krav oftast när vi åker skoter heller då man ändå är helt slut när man kommer tillbaka från fjället. Värme, kök, dusch, varmvatten, sovplatser och ett rejält matbord att sitta och ljuga runt. Med tanke på läget vid sjön kan jag tänka mig att det är läskigt nice på sommarhalvåret!