Blåsjön/jorm

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Men fortfarande.. Varför är det så jävla svårt att hålla sig från det reglerade området?! TVÅ KILOMETER, sen är det ju fritt! Jag vill gärna hinna betala av min nästa maskin innan det blir totalförbud...
Har kikat lite men förstår fortfarande inte vilket område du menar ? Inte för att jag tror vi kört på något förbudsområde men vore så mycket lättare för mig och säkert många andra att se på karta eller så precis vart man får och inte får köra i stora blåsjön.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Har kikat lite men förstår fortfarande inte vilket område du menar ? Inte för att jag tror vi kört på något förbudsområde men vore så mycket lättare för mig och säkert många andra att se på karta eller så precis vart man får och inte får köra i stora blåsjön.
Jag skulle tro att han menar det området precis efter du passerat över vägen mellan Jorm och Blåsjön. Sitter en stor skylt och är utstakat med pinnar.

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Det går inte att missa, det är typ 30cm mellan varje pinne. Det sitter även "avik ej från leden" skyltar var 5e meter. Ändå är det folk som missar att man inte ska köra utanför leden? :-/

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Det går inte att missa, det är typ 30cm mellan varje pinne. Det sitter även "avik ej från leden" skyltar var 5e meter. Ändå är det folk som missar att man inte ska köra utanför leden? :-/
Med så mycket uppmärksamhet som de skyltar och pinnar drar åt sig där så är det nog rätt uppenbart att dom inte missat det. Dom har helt enkelt skitit i det!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Inte för och försvara någon, men man kan ju även komma från andra hållet och åka in på leden, då förstår man först när man kommer till leden att man åkt på förbjuden mark...
Alla utgår inte från parkeringen på Blåsjöfjället...

Det verkar ju inte heller finnas utmärkt på någon karta att det är förbud, eller?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Inte för och försvara någon, men man kan ju även komma från andra hållet och åka in på leden, då förstår man först när man kommer till leden att man åkt på förbjuden mark...
Alla utgår inte från parkeringen på Blåsjöfjället...

Det verkar ju inte heller finnas utmärkt på någon karta att det är förbud, eller?
Det ska sägas att jag tror inte att det området är ett "riktigt" förbudsområde, dvs bestämmelse från länsstyrelsen eller dylikt. Det är som jag fattat det ett önskemål från skoterklubben så troligtvis syns det därför inte på någon karta.
Kan ha fel och att det numer är ett riktigt förbudsområde, men oavsett bör man ju försöka minimera irritation om man kan så själv följer jag alltid leden sista biten mot parkeringen...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det ska sägas att jag tror inte att det området är ett "riktigt" förbudsområde, dvs bestämmelse från länsstyrelsen eller dylikt.
Det är det jag menar.
Vi utifrån som ska åka till ett ställe man inte känner till tittar ofta på kartor för att veta var man får åka och inte, är det då inte med är det svårt att veta att det är förbud.
Åker man från parkeringen är det ju inget snack, men man kan som sagt komma från andra hållet och friåka, när man då kommer till leden och ser alla skyltar är det redan för sent.
För att förbättra skulle det behöva sitta skyltar i terrängen med jämna mellanrum i kanten av området.

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
vart bor ni när ni är där? tips på bra boende.
måste de bokas långt i förväg osv?
om man bor i gäddede finns bra områden där eller måste man upp på jorm sidan av sjön?

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Jag hoppas på klart,se´s nederbörd och att termometern håller sig på nollan, blir det så är det premiär nästa helg. 80mm+, var tidigare idag 60mm :)