Snödjup runt Dalarna

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Thullen, Kräckel update ! Vart de åkning för dig idag? :)
Jo ja har åkt freda å lördag.
Spåren som blev förra helgen har snöat över så man nästan inte ser dom.
Men ja blev ändå lite besviken trodde det skulle ha kommit mera snö.
Varierade snömängd.. Där det blåst kan man fortfarande slå i nån tuva. I skogen där snön stannat är det rätt bra.
Men ja vill ha mera snö.
Nu har ja iallafall kommit upp i de mil så det är dax för första service.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Jo ja har åkt freda å lördag.
Spåren som blev förra helgen har snöat över så man nästan inte ser dom.
Men ja blev ändå lite besviken trodde det skulle ha kommit mera snö.
Varierade snömängd.. Där det blåst kan man fortfarande slå i nån tuva. I skogen där snön stannat är det rätt bra.
Men ja vill ha mera snö.
Nu har ja iallafall kommit upp i de mil så det är dax för första service.
Körde Untorp-Korskällan t.o.r. fredag den 6:e och lederna är det inget fel på men som sagt, kör man utanför är det aningen för lite snö, det "dunkar" lätt i tuvor och småstubbar då och då. Perfekt bärighet dock, går att köra var som helst om man är försiktig med blöthålen, och riktigt "vintrigt".

Någon här som hade Labradoren framför sig på skotern jag mötte? Ganska rolig syn!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja blev också förvånad att se en hund utanför fönstret i korskällan.
Hunden och ägaren var in å hälsade på medan jag var där.
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Kommmer precis hem från en tur upptill myrarna vid Kullern...där fanns det helt OK med snö..tom så mycket så jag lyckades med säsongens första fastkörning :)
fränt!! hur är leden upp på kullerberget? är det åkbart ända i från byn?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
fränt!! hur är leden upp på kullerberget? är det åkbart ända i från byn?
Ja det går att åka från byn..dock är det tunt med snö nere i byn. Vi åkate aldrig upp till stugan utan höll oss på myrarna bakom. Men jag tror dom har varit upp till stugan längs lederna också
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Ja det går att åka från byn..dock är det tunt med snö nere i byn. Vi åkate aldrig upp till stugan utan höll oss på myrarna bakom. Men jag tror dom har varit upp till stugan längs lederna också
ok. trevlig info.! Uppskattat snödjup på myrarna?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Precis hemkommen från Gördalen, helt klart över förväntan. Mycket snö i skogen, lite på fjällen och öppna ytor. Blir absolut en tur till dit i vinter. Bra mat i Bystugan! Och bara trevliga människor!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Precis hemkommen från Gördalen, helt klart över förväntan. Mycket snö i skogen, lite på fjällen och öppna ytor. Blir absolut en tur till dit i vinter. Bra mat i Bystugan! Och bara trevliga människor!

Åt min godaste gulashsoppa någonsin i bystygan förra året!
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Var på väg till Gördalen förra torsdagen men kom bara till Ludvika då jag fick problem med släpet...surt. Fick kasta in handduken då det var svårt att få hjälp kl 4 på morgonen. Jag kunde ju svälja det men dottern som sett fram emot att få prova nya skotern var väl inte så munter. Tänkte göra ett nytt tappert försök nu på lördag. Någon som kan tipsa om något ställe lite närmare än Gördalen med god snötillgång? Eller ska vi ta Gördalen?
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Var på väg till Gördalen förra torsdagen men kom bara till Ludvika då jag fick problem med släpet...surt. Fick kasta in handduken då det var svårt att få hjälp kl 4 på morgonen. Jag kunde ju svälja det men dottern som sett fram emot att få prova nya skotern var väl inte så munter. Tänkte göra ett nytt tappert försök nu på lördag. Någon som kan tipsa om något ställe lite närmare än Gördalen med god snötillgång? Eller ska vi ta Gördalen?
Vi va i näsfjället v1 bra me snö där 50-60 cm dock inte så mycke närmare än gördalen o gördalen e ju värt den lilla extra åktiden tycker jag
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Var på väg till Gördalen förra torsdagen men kom bara till Ludvika då jag fick problem med släpet...surt. Fick kasta in handduken då det var svårt att få hjälp kl 4 på morgonen. Jag kunde ju svälja det men dottern som sett fram emot att få prova nya skotern var väl inte så munter. Tänkte göra ett nytt tappert försök nu på lördag. Någon som kan tipsa om något ställe lite närmare än Gördalen med god snötillgång? Eller ska vi ta Gördalen?
Kräckelbäcken