Omdömen och tankar kring M800 2012

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Jag är på väg att byta maskin och m800 2012 kan vara en av mina val.
Nu är de väl nogra som provat denna maskin och kört några mil på dom,så nu vill jag ha alla tankar och omdömen om maskinen. possitiva som negativa.

Nån som har några åsikter om 2012ans m800 ?
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Har bara hunnit köra 6mil med min, men de känns bra hittils kör mässigt iaf.
Är väl lite små besviken på små missarna dom gjort, som att pipan tar lite i huven, ljudisoleringen är så nära variatorn så man få skära bort lite, och att man missat å lufta oljepumpen. Är väl små fel enligt mig, men tråkigt...
Men motorn levererar riktigt bra, dämpningen funka helt ok för att va en lång maskin, och teleskåp styret är ju underbart :)
Sen kan jag väl tycka utväxlingen mellan styret och skidorna är i minsta laget, hade gärna fått svänga lite mer..
Låter som mest negativa saker, men kalas nöjd hittils vill bara ha mer snö så man få testa den på riktigt..! :)
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Tackar för dina åsikter. Jo de där sakerna känns lite som småklantiga grejer egentligen . Men man får nog räkna med några småsaker på den första årsmodellen av en ny modell. Har nån någon upfattning om hur dom är efter leden?
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Ja de är väl som de bruka med nya modeller.
Jag vart då positivt överrsakad av led körningen iaf. bättre än jag trodde.
Men som sagt 6mil är kanske lite för lite för att yttra sig..
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Jag tycker dom lyckats väldigt bra med maskinen. hade en hcr800-11 ifjol som jag var nöjd med.Men proclimben känns mycket bättre,Kraften i motorn känner man bättre. den matar på mycket bättre hela registret.den får då defenitift ner mer hästar i backen känns det som.Kan ha göra med den nya sekundären och kjedjehuset + att de sitter ny mappning i 12orna. Framvagnen funkar fint sväljer gupp bra.känns riktigt stabil men de kunde man ju räkna ut i förväg eftersom den är taget efter crossmaskinen. Sen så är körställningen riktigt nice också. väntar bara på mer snö så man får se hur den går i lössnö men tror inte det blir några problem iaf. Sen har den ju sina små nackdelar som att pipan ligger nära huven eller rättare sagt värme skyddet på pipan som ligger nära.har inte vart nå problem för mig ännu med det. olje pumpen är lätt att lufta och det äär bara vissa få maskiner som det är luft i. min var det ingen luft i. men om så fallet är att de skulle vara slarvigt luftat så fixar man det på 5min om man har meka tidigare i skotrar..
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
En M8 PRO climb ska du inte köra led med,har du tänkt göra det så är du inne på fel maskin.

Nädå, har du garaget mitt på fjället så klarar du dig från att åka led...

Inte många jag känner som har det så bra som jag, lössnö 1 meter från garageporten,
dom flesta åker några kilometer transportsträcka innan det går att vika av från leden.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Nog förstår jag att de här inte handlar om en ledmaskin. Men som Hemi säger så behöver man ju åka led för att ta sig till den roliga åkningen så därför vara jag lite intresserad av hur den för sig på spåret.

Tack för alla synpunkter. Hjälper verkligen i mitt beslut. Kom gärna med fler.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
11 mil å riktigt nöjd. De där med styrningen så finns det lösning för på andra sidan pölen. Jag har än inte lidigt av för dålig sväng radie där maskinen är tänkt å köras. Riktigt lätt burkad. Klart efter led känns det mer men där ska man vara så lite som möjligt :)

Igentligen enda nackdelen ja tänkt på är att oljetanken är i magnesium. Svårt att se nivån;-) finns nya värmeskydd men ja ha fortfarande inte fått svar av service om vi få byta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
11 mil å riktigt nöjd. De där med styrningen så finns det lösning för på andra sidan pölen. Jag har än inte lidigt av för dålig sväng radie där maskinen är tänkt å köras. Riktigt lätt burkad. Klart efter led känns det mer men där ska man vara så lite som möjligt :)

Igentligen enda nackdelen ja tänkt på är att oljetanken är i magnesium. Svårt att se nivån;-) finns nya värmeskydd men ja ha fortfarande inte fått svar av service om vi få byta.
Hoppas dom ändrar på styrningen till nästa år...
Retade mig redan på förra M:en att skidorna styr betydligt mindre än man vrider på styret...

Håller med dig om oljetanken, jäkligt dumt att inte kunna se nivån...
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Jag kan tänka mig att de är svårt att se nivån i oljetanken. Får man lita på lampan eller? Nån som haft några problem med att huven smälter pga att pipan ligger så nära? Eller är de inget problem?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Enligt min ÅF ska det inte vara nåt problem, och skulle det bli det så byter dom ut huven.

Sen får dom väl byta/fixa ljuddämparen också, fast man tycker ju att dom BÖR ha testat just detta innan produktionen startade.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Enligt min ÅF ska det inte vara nåt problem, och skulle det bli det så byter dom ut huven.

Sen får dom väl byta/fixa ljuddämparen också, fast man tycker ju att dom BÖR ha testat just detta innan produktionen startade.
Vad är de för problem med ljuddämparen då? De har jag missat.
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Har ännu inget att klaga på direkt. Iofs bara gjort 6mil på den, blir mer nu under julledigheten.
Bara lite injustering av dämparna så ska jag nog vara helt nöjd med den.
Underbar motor, underbart chassi. Återstår bara att få testa den i riksgränsens fjällvärld för mer konkreta klagomål/lovsång :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Vad är de för problem med ljuddämparen då? De har jag missat.
Nä, inget fel på den, men den ligger mycket nära plasthuven (som är värmeförstärkt på insidan..)

Ingen, vad jag vet, har hittills haft nå problem där ute..å då har väl en del ändå börjat få ihop en 15-20 mil på sina mätare..så nog tror jag dessa ljuddämpare fått bli ordentligt varma..utan något problem :)
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag har lyckats skramla ihop nästan 25 hårt körda mil och har då inte sett att det blivit någu mer på plasten än en nötning av vibrationerna.
Visserligen är det en XF jag har, men det är ju likt endå :)
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Knackade in pipan,satt mesch tyg över gallret på v.sida.ingen som kapat av broms greppet?eller funnit ett smidigare?Stefan övrga kör intryck då?burk vänlig?Skidorna?Tryck i foxarna?Har ej fått många metrar än.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Ja förra skotern var en ZR800 så det blev en väldig omställning, så det har varit lite si och så i början.
men nu när jag börjat förstå hur den fungerar så vill jag inte sluta åka :)

Den är väldigt medgörlig i både skråkörining och burkning, börjar de gå på tok så gasa mera är de enda jag kan säga.

Angående dämparna så kan de bli svårt för dom flästa att följa mina inställningar då jag väger runt 135kg i full munering. men jag har tagit bort krängningshemmarn och fyllt 100 psi i framdämparna.
135 psi i bakre och skruvat åt centrumdämparn rejält då den känns väldigt mjuk, den slår igenom ibland när de blir hård körning på dålig led.

Skidorna har jag haft på bredaste inställningen, men ställde om dom ikväll till de smalare få se hur det blir.
Det känns då som att det är lagom bärighet i skidorna, inte för bra och inte dålig bärighet i lössnö.

Jag stör mig lite på att det är taskig utväxling på styrningen, alltså att skidorna styr lite i förhållande till styret.

Stänklappen fyller ju ingen funktion då den står rakt ut efter ett skidres.
så den kommer att bytas ut mot en gummimatta som är lite mjukare.

Och sen är det ju froggskinnet som sitter på undersidan av luftintaget som sitter väldigt dåligt. så det kan jag rekomendera att de ska limmas riktigt.

Förvaringsutrymmet för verktygspåsen är ingen höjdare då den hela tiden ramla ner.
Så jag la den under dynan där det finns plats för ett batteri och bytte ut torxskruven mot en vingskruv, så det går att ta bort dynan utan verktyg.

i början så fanns det en viss tendens till att motorn blöddrade lite lätt vid vissa gaspådrag.
men det har släppt helt nu och motorn klockrent.

Det känns som att secundärvariatorn inte hänger med riktigt ibland, allra hellst efter jag backat och sen ska i väg, de blir som en litet klonk. men det kan även bli då jag ska iväg utan att ha backat innan. någon som har nått förslag på vad det kan vara?

Fotstegen känns väldigt bra, det fastnar lite snö och lätta att rengöra.
dock blir det isbildning i fotholken vid kedjehuset väldigt lätt.

Styret ska jag flutta fram en aning så det går att stå längre fram.

Att se oljenivån i tanken är ju omöjligt, så jag funderar på att fästa en lång strippa i påfyllnings locket så det går att se nivån.

Det är synd att tanklocket är mindre än på fjolårets maskiner som var väldigt lättsamma att tanka ur dunk.

Sen rekomenderas det att lufta oljepumpen, men jag hade redan tuktat fem mil när det kom på tal. så det har jag inte gjort något åt.

Jag är då väldigt nöjd med skotern och tycker den är värd varenda krona :)

Lycka till med era skotrar! :)