tvåtakts diesel

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag har en underlig fundering när det gäller smörjning på två takts diesel hur funkar det. Nån som vet nått finns det till snöskotrar.?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Smörjningen funkar väldigt likt en 4takts diesel. men Googla på det eller läs på Wikipedia där står allt om hur det funkar.
 
R

räsern

Tvåtakts diesel kanske inte fyller någon funktion på mindre motorer? Men endå en intressant tanke :)
Kom även på att diesel smörjer extremt mycket bättre en Bensin, så det är ju ett plus på Tvåtakt, men du lär ju aldrig få samma effekt. Rätt lönlöst och ha en Tvåtaktare som är lågvarvig, skulle man få ner antändnings punkten kanske det vore något :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jo, tjena. Alla moderna fartygsdieslar är tvåtakt.
Även i princip alla äldre, men i lastbilar blev de utkonkurrerade.

Vikteffektförhållandet är ju inte primärt i en fartygsdiesel, hellre då enkel konstruktion, tålighet mot lågraffinerade bränslen och servicevänlighet.
 
K

krickus

Även i princip alla äldre, men i lastbilar blev de utkonkurrerade.

Vikteffektförhållandet är ju inte primärt i en fartygsdiesel, hellre då enkel konstruktion, tålighet mot lågraffinerade bränslen och servicevänlighet.
Men slutade dem inte att tillverkas på -60 talet?

Hur ska du ha det, eller trollar du bara?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men slutade dem inte att tillverkas på -60 talet?

Hur ska du ha det, eller trollar du bara?
Vad menar du? Jag bortsåg från fartygsdieslar helt enkelt, eftersom de knappast äger tillämplighet på snöskotrar. Det närmaste jag kom i tanken var de tvåtaktsdieslar som Detroittillverkarna monterade i lastbilarna fram till sextio någon gång. En båtgranne för tjugo år sedan hade en sådan i sin hembyggda tiometers motorbåt. Motorn vägde närmare halvtonnet och utvecklade 120 hk... Speciellt ljud men hopplöst efterbliven på alla sätt.

Men - han fick den gratis.





(Tips från coachen: Om det är meningen att försöka vara dryg/tuff så gör det kanske lite större intryck om du använder de/dem korrekt)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Mercedes byggde tvåtaktsdieslar på 90-talet, vet inte varför dom aldrig kom i produktion?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Jag har en hako trac ifrån -75 med en encylindrig 16hk 2-takts diesel ! helt underbar;)
 
K

krickus

Tack, du verkar vänlig, kan inte du lära mig mer om den marina sidan? Eller om motorer i allmänhet?
 
K

krickus

Vad menar du? Jag bortsåg från fartygsdieslar helt enkelt, eftersom de knappast äger tillämplighet på snöskotrar. Det närmaste jag kom i tanken var de tvåtaktsdieslar som Detroittillverkarna monterade i lastbilarna fram till sextio någon gång. En båtgranne för tjugo år sedan hade en sådan i sin hembyggda tiometers motorbåt. Motorn vägde närmare halvtonnet och utvecklade 120 hk... Speciellt ljud men hopplöst efterbliven på alla sätt.

Men - han fick den gratis.





(Tips från coachen: Om det är meningen att försöka vara dryg/tuff så gör det kanske lite större intryck om du använder de/dem korrekt)
Mitt tips till dig är att inte uttala dig om sådant du varken kan eller har att göra med.

Eller du kanske jobbar på den marina sidan?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Skulle tro om dom kastade ner en 4 takt med turbo så skulle de va grejer, väger inte mer än bensin motorer alls idag ;D det skulle vart nåt ^^
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Tvåtakts dieselmotorer fanns och finns i alla storlek, från vevhusspolt (Sachs) till kompressor/turbomatat) Krupp, Ford Detroit, Mitsubishi osv.

Svagheten på gamla lastbilstvåtakt motorer var kolvarna, Inga problem med dagens kolvar.

Ett annat problem var varvtalet, ventilerna i en 2t-motor som aktiveras dobbelt så mycket som i en 4t-motor, inga problem med dagens ventildrift.

En av världen modernsta stridsvagner, den japanske Typ 90 har en 10 cyl. Mitsubishi 2t-diesel med 1500 hk.

Också i framtiden kommer vi att se nya 2t-diesler.


http://www.deltahawkengines.com/

http://www.ecomotors.com/
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Vi har fortfarande kvar några 2t dieslar i våra lok på jobbet, 120liter med kompressor o om jag inte missminner mig ca 1500hk(300varv tomgång/1050varv max) när dom va nya, är liknande som sitter i fartyg och har för mig att de är GM som gjort dom men dom byts ut nu när vi bygger om/renoverar loken så nu har vi mest 4t dieslar, tystare miljövänligare o lättare men går inte direkt nå bättre dom vi har nu..
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
xc00b:

Att de nya 4t dieslar är tystare, miljövänligare och lättare har inget med 2t att göra, det är helt enkelt en nya generation motorer. Den nya generation 2T-dieslar kommer att toppar dagens 4T dieslar. De helt nya diesel-kolvar i stålplåt från KS Kolbenschmidt och Mahle är perfekt till 2t-dieslar med hög effekt.

Hubbe
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tvåtakts dieselmotorer fanns och finns i alla storlek, från vevhusspolt (Sachs) till kompressor/turbomatat) Krupp, Ford Detroit, Mitsubishi osv.

Svagheten på gamla lastbilstvåtakt motorer var kolvarna, Inga problem med dagens kolvar.

Ett annat problem var varvtalet, ventilerna i en 2t-motor som aktiveras dobbelt så mycket som i en 4t-motor, inga problem med dagens ventildrift.

En av världen modernsta stridsvagner, den japanske Typ 90 har en 10 cyl. Mitsubishi 2t-diesel med 1500 hk.

Också i framtiden kommer vi att se nya 2t-diesler.


http://www.deltahawkengines.com/

http://www.ecomotors.com/
Där ser man... haha.

Jag lär mig verkligen nytt, kul!